Yangın ve Güvenlik Dergisi 197. Sayı (Mart 2018)
Yangın ve Güvenlik / Mart 2018 57 yanginguvenlik.com.tr gili bölümlerinden mezun, uluslararası kuruluşlardan (ICAO, FAA, NFPA, vb.) eğitim almış, havacılık bilincine sahip ve de- neyimli personel tercih sebebi olmalıdır. Bunun yanında tüm personelin “yangıncı personel olur” sağlık raporunu almaya engel fiziki ve ruhsal herhangi bir sağlık sorunu olmamalıdır. PERSONEL EĞİTİMİ: Havaalanlarında görevli yangıncı personeli sürekli göreve hazır tutmak amacıyla detaylı eğitim programları hazırlanmalı ve uygulanmalıdır. Bu programlar karşılaşılabilecek olası bütün senaryoları, mevcut bütün araç/ gereçlerin kullanımı ve bakımlarını nazari ve uygulamalı ola- rak kapsamalıdır. Havaalanını kullanan uçakları tanıma eğitimi verilmeli, iniş takımları, motor ve çıkış kapıları konularında pe- riyodik olarak tazeleme eğitimleri yapılmalıdır. Tüm bu eğitim- lere ilave olarak, altı ayda bir kez gündüz ve yılda bir kez gece olmak üzere eğitim sahalarında bulunan gerçek veya maket uçak yakılarak söndürme eğitimi yapılmalı; eğitimlerin ardın- dan yapılacak değerlendirme sonucunda görülen aksaklıkları gidermek amacıyla gerekirse daha sık tekrar edilmelidir. KORUYUCU TEÇHİZAT: Her yangıncı personele görevini en etkili ve emniyetli şekilde yerine getirebilmesi için koruyu teçhizat temin edilmelidir. Bu teçhizatlar aşağıdaki başlıklar altında incelenebilir: a. Koruyucu Giysi: Yangıncı personele temin edilecek koru- yucu giysiler; ısı yalıtımlı, doğrudan alev ve su temasına dayanıklı özel kumaşlardan üretilmiş, ceket ve pantolon olmak üzere iki parçadan oluşan, hafif, serbest hareket etme imkanı sağlayan, yırtılmaya ve aşınmaya karşı daya- nıklı olmalıdır. Giysilerde kullanılan bağlar ve fermuarlar kolaylıkla kapatılabilecek, personelin güvenliğini sağlaya- cak yeterlilikte olmalı ve ısı/alev temasından kaynaklanan hasarlara karşı dayanıklı olmalıdır. Ayrıca dikişler su ge- çirmez olmalı ve her cebin alt köşelerinde drenaj delikleri bulunmalıdır. b. Baret: Yangıncı personelin başını, göz ve boyun bölgesini koruyacak şekilde özel olarak üretilmiş ve solunum cihaz- ları ile birlikte kullanıma elverişli olmalıdır. Teknik özellik- lerine ilave olarak, harekat alanında personeli tanımlamak üzere baret üzerinde renk ve numara uygulamaları kulla- nılabilir. Bazı yangın ekiplerinde beyaz baret renginin var- diya amiri, sarı baret renginin ekip amiri ve kırmızı baret renginin söndürme/kurtarma personeli için kullanıldığı görülmektedir. c. Çizme: Yangıncı personele temin edilecek çizmelerin; gi- yilmesi kolay, ısıya dayanıklı malzemeden yapılmış, burnu ve tabanları çelik ile desteklenmiş, ayrıca tabanları ısıya, yağa, yakıt/asitlere dayanıklı ve kaymaz bir olmalıdır. ç. Eldiven: Eldivenler, ısı yalıtımlı, doğrudan alev ve su te- masına dayanıklı özel kumaşlardan üretilmiş, bileklerin korunmasını sağlayacak yeterli uzunlukta, giyen kişinin anahtarları, bağlantıları ve el aletlerini kullanmasına im- kan verecek özellikte olmalıdır. Parmaklar ve avuç içi böl- gesi yaralanmaları önlemek amacıyla dayanıklı malzeme ile kaplanmış olmalı ve dikişleri sıvı nüfuzuna karşı daya- nıklı olmalıdır. d. Alev Başlığı: Yangıncı personelin başını, boynunu ve omuzlarını alev ve ısıdan koruyacak özellikte, kolayca giyilebilir, solunum cihazı ve baretle birlikte kullanılabilir nitelikte olmalıdır. e. Solunum Cihazı: Gelişen teknoloji ile birlikte modern hava araçlarının yapımında MMMF (Man Made Mineral Fibres, İnsan Yapımı Madeni Lif) kullanımı giderek artmaya başla- mıştır. Bu malzemelerin, herhangi bir acil iniş, aşırı frenle- me, sürtünme, parça kopması gibi durumlarda, ortama in- san sağlığı için son derece tehlikeli partiküller bırakabilecek olması nedeniyle, herhangi hava aracı olayına müdahale eden yangıncı personelin, ortamda yangın olmasa dahi, solunum cihazı kullanması gerekmektedir. Bu nedenle her bir yangıncı personele, gerekli periyodik test ve bakımları yapılmış, giyilmesi ve kullanımı kolay solunum cihazları te- min edilmelidir. Yangın ekiplerinde bu cihazların dolumla- rının ve bakımlarının yapılacağı özel servis kısımları olmalı; kompresörlerin periyodik bakımları yapılmalı ve hava kali- tesi özel cihazlarla sık sık kontrol edilmelidir. Havaalanı yangın ekiplerinde görevli tüm yangıncı per- sonel herhangi bir acil durumda, kendilerine tahsis edilen koruyucu malzeme ve teçhizatları eksiksiz olarak kullanmalı, kullanım sonrasında gerekli bakım ve temizliğini yapmalıdır. İlgili birimler tarafından, yangıncı personelin atandığı görev- leri yerine getirmesi için gerek duyacağı koruyucu teçhizat, araç/gereç ve malzeme eksikliklerinin ve eğitim ihtiyaçlarının temini ve idamesi için gerekli tedbirler alınmalıdır. Hava yolu ile seyahati tercih eden yolcuların ve havaa- lanlarını kullanan uçakların kaza/kırım ve yangın emniyetleri, gerekli tüm eğitimleri almış, donanımlı ve yaptığı mesleğin öneminin bilincinde yangıncı personele bağlıdır. Bu nedenle havaalanlarında görevli yangıncı personel fiziksel ve ruhsal olarak sürekli göreve hazır olmalı ve mesleğinin gerektirdiği teknolojik gelişmeleri takip etmelidir. KAYNAKLAR 1. ICAO (International Civil Aviation Organization, Uluslara- rası Sivil Havacılık Örgütü) Annex 14 Havaalarında Kurtar- ma ve Yangınla Mücadele Hizmetleri, 2014. 2. ICAO Airport Services Manual (Doc 9137), Part 1 Rescue and Fire Fighting, Fourth Edition, 2015.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=