Yangın ve Güvenlik Dergisi 197. Sayı (Mart 2018)
56 Yangın ve Güvenlik / Mart 2018 yanginguvenlik.com.tr YANGIN / MAKALE ICAO VE HAVAALANI YANGIN EKİPLERİ – 2 SÜLEYMAN AYDIN Yangın Ekip Şefi Yardımcısı Hamid Karzai Uluslararası Havaalanı Kabil, Afganistan Y angın ve Güvenlik dergisinin 195. sayısında bulunan ‘ICAO ve Havaalanı Yangın Ekipleri-1’ başlıklı makale- de, kısaca ICAO (International Civil Aviation Organi- zation, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü) tanıtılmış, havaala- nı kategorileri ve yangın araçları hakkında bilgi verilmeye ça- lışılmıştır. Bu makalede havaalanı yangın ekiplerinde görevli personelde bulunması gereken nitelikler, personel eğitimi ve performansları ilgili ICAO dokümanlarından yararlanılarak konu edilecektir. Havaalanlarında mevcut yangın ekiplerinin operasyonel amacı, herhangi bir kaza/kırım olayına, en uygun görüş ve yüzey koşullarında, her bir pistin sonuna veya hareket saha- sının herhangi bir kısmına, üç dakikayı aşmayacak şekilde, iki dakikalık süre içerisinde müdahale etmektir. Yangın ekipleri- nin bu kısıtlı sürede herhangi bir yere müdahale edebilmesi, gerekli niteliklere sahip araçların yanı sıra ve havacılık bilin- cine haiz, eğitimli, disiplinli ve bilgili personelle mümkündür. ICAO tarafından yayımlanan “Airport Services Manual (Doc 9137), Part 1 Rescue and Fire Fighting, Fourth Edition, 2015“ dokümanının 10. Bölümü personel konularına ayrılmış olup personel seçimi, görev analizleri ve eğitim gibi konular ayrıntılı olarak açıklanmaktadır. PERSONEL SAYISI: Havaalanı yangın ekiplerinde görev- lendirilecek personel sayısı belirlenirken ilgili havaalanının kategorisine uygun olarak risk değerlendirmesi yapılmalı, Yangın Ekip Şefi ve havaalanı idaresi koordinesinde asgari sayı belirlenmelidir. İlgili ICAO dokümanı personel sayısı ko- nusunda örnek olaylarla tavsiye niteliğinde sayılar vermekte- dir. Personel sayısı belirlenirken yangın ekiplerinin herhangi bir kaza/kırım olayında aşağıda sıralanan görevleri yapacağı göz önünde bulundurulmalıdır: a. Gerekli müdahale süresini karşılamak, b. Uçakta mevcut yangını söndürmek, c. Tahliye kaydıraklarını ve çıkış yollarını korumak, ç. Hava aracının kendi kendine tahliye edilmesi hususunda yardımcı olmak, d. Sağ kalınabilir bir durum oluşturmak, e. Mahsur kalan personeli kurtarmak, f. Yangın sonrası güvenlik/kontrol sağlamak, g. Delilleri muhafaza etmek. Yukarıda sıralanan görevler incelendiğinde, yolcu uçakla- rında mevcut yolcuların herhangi bir acil durumda kendi ken- dilerine tahliye edilmesi, sadece uçak içerisinde mahsur kalan yolcuların yangın ekipleri tarafından kurtarılması beklenmek- tedir. Çeşitli uluslararası uygulamalar incelendiğinde, genel uygulama olarak her bir yangın aracı için asgari bir operatör ve iki yangın söndürme/kurtarma personeli görevlendirildiği görülmektedir. PERSONEL SEÇİMİ: Havaalanı yangın ekiplerinde görev- lendirilmek üzere seçilecek personelin öncelikle yapacağı gö- reve (Örn: Yangın Ekip Şefi, Vardiya Amiri, Ekip Amiri, Eğitim Sorumlusu, Harekat Merkezi Görevlisi, vb.) ait gerekli eğitim ve sertifikaya sahip olması gerekmektedir. Üniversitelerin il-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=