Yangın ve Güvenlik Dergisi 196. Sayı (Ocak-Şubat 2018)

Yangın ve Güvenlik / Ocak - Şubat 2018 61 yanginguvenlik.com.tr rüme tesislerindeki acil durum çıkışının genişliğinin planlanma yöntemi sunulmuştur. Tahliye süreci üç üştür: dağılma kademesi, yol bulma kademesi ve çıkıştan geçme kademesi. Yayanın başlangıç mevki ve tahliye zamanını etkileyen iki anahtar etmendir. Çıkış geçişinin kapasite eğrisi yayalarla olan deneyimden rın toplam genişliğinin sabit kaldığı şartlarda çıkış geçidinin toplam kapasitesinin çıkış adedinin artmasıyla ştur. Birden çok çıkışı olan yaya yürüme tesislerinde yayanın çıkış seçmesinde mesafe esaslı ve zaman nulmuştur. Acil durum çıkışının planlanmasında genel adımlar çıkış geçidinin kapasitesine, çıkış seçimi nın toplam olarak başlangıç yeri ve toplanma dercesine göre sunulmuştur, buna göre yaya yürüme rın adet, yer ve genişlikleri belirlenir. l Doğa Bilimleri Vakfı (11172035, 51338008), Çin Ulusal Temel Araştırma programı (973 Program, e Merkez Üniversiteleri için Vakıf Araştırma Fonları (2013JBM046), Çin Doktora sonrası Araştırma 6) ve BJTU Yetenek Vakfı 2012RC026)tarafından desteklenmiştir. Yazarlar bu desteklere en içten rlar. g, F. (2009). A fast flow control algorithm for real-time emergency evacuation in large indoor ournal , 44, 732-740. i, Q., Han, L. D., & Wang, D. (2011). A proposed pedestrian waiting-time model for improving iciency in stadium evacuation scenarios. Building and Environment , 46, 1774-1784. A 1,44m ÇIKIŞ B 1,44 Şekil 4. Hesaplama örneğindeki çıkışların yerleştirilmesi Şekil 5. Hesaplama örneğindeki çıkışların alternatif yerleştirilmesi PERDE Şekil 5. Hesaplama örneğindeki çıkışların alternatif yerleştirilmesi 5. SONUÇLAR Makalede, yaya yürüme yollarındaki acil durum çıkışının genişliğinin planlanma yöntemi sunulmuştur. Tahliye süreci üç kademeye bölünmüştür: dağılma kademesi, yol bulma kademesi v çıkıştan geçme kademesi. Yayanın başlangıç mevki ve toplanma derecesi tahliye zamanını etkileyen iki anahtar etmendir. Çıkış geçişinin kapasite eğrisi yayalarla olan deneyim- den çizilmiştir. Çıkışların toplam genişliğinin sabit kaldığı şartlarda çıkış geçidinin toplam kapasitesinin çıkış adedinin artmasıyla azalacağı bulunmuştur. Birden çok çıkışı olan yaya yürüme yollarında yayanın çıkış seçmesinde mesafe esaslı ve zaman esaslı stratejileri sunulmuştur. Acil durum çıkışının planlanmasında genel adımlar çıkış geçidinin ka- pasitesine, çıkış seçimi stratejisine ve yayanın toplam ola- rak başlangıç yeri ve toplanma dercesine göre sunulmuştur, buna göre yaya yürüme yollarında çıkışların adet, yer ve genişlikleri belirlenir. TEŞEKKÜR Çalışma Çin Ulusal Doğa Bilimleri Vakfı (11172035, 51338008), Çin Ulusal Temel Araştırma programı (973 Prog- ram, 2012CB725400) ve Merkez Üniversiteleri için Vakıf Araş- tırma Fonları (2013JBM046), Çin Doktora sonrası Araştırma Fonları (201003036) ve BJTU Yetenek Vakfı 2012RC026) tarafından desteklenmiştir. Yazarlar bu desteklere en içten teşekkürlerini sunarlar. REFERANSLAR • Chen, P. H., & Feng, F. (2009). A fast flow control algorit- hm for real-time emergency evacuation in large indoor areas. Fire Safety Journal, 44, 732-740. • Fang, Z., Li, Q., Li, Q., Han, L. D., & Wang, D. (2011). A pro- posed pedestrian waiting-time model for improving spa- ce–time use efficiency in stadium evacuation scenarios. Building and Environment, 46, 1774-1784. • Gwynne, S. M. V., Kuligowski, E. D., Kratchman, J., & Milke, J. A. (2009). Questioning the linear relationship betwe- en doorway width and achievable flow rate. Fire Safety Journal, 44, 80-87. • Hu, Q. M., Fang, W. N., Li, G. Y., & Ji, Y. Q. (2008).The study of pedestrian crowding mechanism and behavior in large public buildings. China Safety Science Journal, 18, 68-73. • Lo, S. M., Huang, H. C., Wang, P., & Yuen, K. K. (2006). A game theory based exit selection model for evacuation. Fire Safety Journal, 41, 364-369. • Kobes, M., Helsloot, I., de Vries, B., Post, J. G., Oberijé, N., & Groenewegen, K. (2010). Way finding during fire eva- cuation; an analysis of unannounced fire drills in a hotel at night. Building an Environment, 45, 537-548. • Tavares, R. M., & Galea, E. R. (2009). Evacuation mode- ling analysis within the operational research context:A combined approach for improving enclosure designs. Building and Environment, 44, 1005-1016. • Wu, G. Y., Chien, S. W., & Huang, Y. T. (2010). Modeling the occupant evacuation of the mass rapid transit station using the control volume model. Building and Environ- ment, 45, 2280-2288. • Yue, H., Shao, C. F., Chen, X. M., & Hao, H. R. (2008).The study of pedestrian flow simulation model based on CA. Acta Physica sinica, 57, 6901-6908. • Yue, H., Guan, H., Shao, C., & Zhang, X. (2011). Simulation of pedestrian evacuation with asymmetrical exits layout. Physi- ca A: Statistical Mechanics and its Applications, 390, 198-207. • Yue, H., Zhang, X., & Chen, G. (2012).Simulation of pe- destrian evacuation with asymmetrical pedestrian la- yout. Acta Phys, Sin, 61, 84-94. • Zhang, D. Z. (2009) .Safety Evacuation Design for the Entrances and Exits of Deep Stations on Chongqing Met- ro. Urban Rapid Rail Transit, 22, 56-58. • Zhang, J. Y., & Tan, Z. Y. (2009). Design for Safe evacuation of the National Stadium. Architectural Journal, 9, 84-87. • Zhao, D. L., Li, J., Zhu, Y., & Zou, L. (2008). The application of a two-dimensional cellular automata randommodel to the performance-based design of building exit. Building and Environment, 43, 518-522.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=