Yangın ve Güvenlik Dergisi 194.Sayı (Ekim 2017)
KAPAK KONUSU / MAKALE 40 Yangın ve Güvenlik / Ekim 2017 yanginguvenlik.com.tr ve m = 2 olduğunda, uzunluğu kısa ve kapasitesi büyük olan yol öncelikli olarak seçilecektir. Örne- ğin, eğer tahliye edileceklerin sayısı 6 ise, S-2-5-6-D1 daha kısa ve daha büyük olması nedeniyle en uygun tahliye yo- ludur. ve m = l -1 olduğunda, Eşitlik (10)’un düzenlemeyi sınırlama şartları önce hesaplanmalıdır buna göre maksimum tahliye edilecek şahıs sayısı hesap- lanabilir, bu da dir. Maksimum tahliye edilecek kişi sayısı Eşitlik (9) ile P1 P2… Pm yolları- na dağıtılabilir ve kısmi T’ tahliye süresi hesaplanabilir. İlave olarak T’=T PM dir ve kanıtı da aşağıdaki gibidir. m=M - 1, Bu nedenle toplan tahliye zamanı aynı zamanda tahliye edi- len şahısların fazlalığına da Δ x bağlıdır ve bu da olduğun- dan zamanda Δ T kadar bir artışa karşılık gelir. Δ T’nin nüme- rik değeri tahliye edileceklerdeki fazlalaşan sayıya bağlıdır. Toplam tahliye süresini azaltmak için her grup tahliye edilen süper sonlanım noktasına ayı anda varmalı ve her tahliye edileceklerin dağıtılması her yolun akışıyla orantılı olmalıdır. Örneğin, tahliye edilenlerin sayısı 171 ve maksimum tahli- ye edilecek kişi sayısı 160 olarak hesaplanmışsa, burada Δ T 40,4 ve Δ x 11’dir. Fazla olarak tahliye edilecek şahıslar Δ x her bir yola 3, 2, 2, 1, 2,1 olarak paylaştırılır be zaman artışı 1 dir. Bu şekilde T=T’+ Δ T =40,4+1=41,4 ve T=T’+ Δ T =40,4+1=41,4 dir. Ark 5-6 ve 6-D1 üç fiili tahliye yoluna ilave edildiğinde ve akışlar 6 dır ve toplam tahliye akışının %75’ine karşılık gelir. Bu çeşit ar seçimi tahliyede önemli yani “önemli ark” olarak tanımlanmalıdır. Bu suretle “önemli ark” gibi kanallar kanal izdihamını ve elektrik arızalarını vb. önlemek için ciddiyetle ve ısrarla kontrol edilmelidir. Tahliye sürecinde, komuta ve yönlendirmeden sorumlu, güvenlik görevlileri “önemli ark” gibi kanallarda tahliye olanların genel olarak tüm tahliye işlemini etkiler şekilde engellenmesini önlemek için düzen- lenmelidir. 5. SONUÇ Bu yazıda birkaç çıkışı olan binaların, yangın dumanı ve gü- zergâh kapasitesi olarak sınırlı şartlar altıda tahliye sorunları incelenmiş ve ağ akış kontrolü ve heuristic algoritma ile bir tahliye modeli oluşturulmuştur. Tüm tahliye edilecekler için toplam tahliye süresini en aza indirmek tahliye modelinin (12) amacıdır. En uygun tahliye yolu, tahliye süresi ve her tahliye grubundaki tahliye edilen şahısların sayısı tahliye ağını sü- rekli olarak güncelleyerek hesaplanabilir. Vaka çalışmasında, sonuç bu model ve algoritmanın etkinli- ğin ve uygulanabilirliğini doğrulamıştır. Ve tahliye edilenlerin sayısı değiştiğinde, hakiki tahliye güzergâhlarının eşitsizliği geçersiz hale geldiğinde optimal tahliye planını belirlemek için yöntem olarak önerilmiştir. Her tahliye yolundaki gerçek tahliye edilenlerin analiziy- le, tahliye ağında “önemli ark”ın bulunması günlük yangın denetlemelerinde anahtar konumdaki pozisyonlar için re- ferans sağlamaya ve tahliye sürecinde kalabalığı yönlendir- meye katkıda bulunabilir. KAYNAKLAR [1] Wang, P., Fang, Z., Yuan, J., 2005. A new model and its valida- tion for prediction of safety evacuation in high rise building, Fire Science 15, p. 75. [2] Wu, G., Huang, H., 2015. Modeling the emergency evacuation of the high rise building based on the control volume model, Safety science 73, p. 62. [3] Vilar E., Rebelo F., Noriega P., 2013. The influence of environ- mental features on route selection in an emergency situation, Applied ergonomics 44, p.618. [4] Hamacher, H., Tjandra S., 2002. Mathematical modeling of eva- cuation problems: A state of art, Som D S., Pedestrian and Evaeuation Dynamies, Berlin:Springer, p. 227. [5] Shen, Y., Wang, Q., Yan, W., 2015. An evacuation model coup- ling with toxic effect for chemical industrial park. Journal of Loss Prevention in the Process Industries 33, p. 258. [6] Tjandra, S., 2003. Dynamic network optimization with applica- tion to the evacuation problem. Germany: Technische Univer- sitt Kaiserslautern, p. 35. [7] Chen, P., Feng, F., 2009. Fast flow control algorithm for real-ti- me emergency evacuation in large indoor areas, Fire Safety Journal 44, p. 732. [8] Yang, J., Gao, Y., Li L., 2011. Emergency evacuation model and algorithm in the building with several exits, Systems Enginee- ring-Theory&Practice 31,p. 147. [9] Xie, X., Ren, A., Zhou, X., 2003, Determination of the best eva- cuation route in high-rise building fire, Journal of Natural Di- sasters 12, p. 75. [10] Yuan, Y., Wang, D., 2008, Route selection model in emergency evacuation under real time effect of disaster extension, Jour- nal of System Simulation 20, p. 1563. [11] García-Ojeda, J., Bertok, B., 2013. Building-evacuation-route planning via time-expanded process-network synthesis, Fire Safety Journal 61, p. 338. [12] Gupta, A., Yadav, P., 2004. SAFE-R: a new model to study the evacuation profile of a building, Fire Safety Journal 39, p. 539.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=