Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 34 bölgesinden çok daha a ü a ù × lara yay × lm × ü bulunmaktad × r. Tam tahliye kapasitesine eri ü ilene kadar, alg × lamadan 180 s son- ra, duman hâlâ ç × k × ü kap × s × nda do ù ru yay × lmaktad × r. Bu andan itibaren, yang × n nedeniyle olu ü an duman perde kanal × yla tahliye edilmeye ba ü lanm × ü t × r. Ayr × ca, per- de noktas × n × geçerek ç × k × ü kap × s × na do ù ru yay × lmaya ba ü layan duman da geri çe- kilmeye ve tahliye edilmeye ba ü lanm × ü t × r. Ancak, son havaland × rma hedefine (du- man × n yang × n yerine s × n × rlanmas × ve tah- liye perdesinin aç × lmas × ) eri ü ilene kadar 10-12 dakika geçmi ü tir. Dolay × s × ile uzaktan kumanda edilebilen perde sistemli enlemsel havaland × rma sistemlerinin duman × n tahliye edilmesi aç × s × ndan güvenlikli olduklar × sonucun var × labilmekle birlikte, sa ù lanacak olan fayda kesinlikle yang × n × n alg × lanmas × ile havaland × rma sisteminin yang × n modun- da devreye al × nmas × için gerekli olan sü- reye ba ù l × d × r [11]. 2.2.3. Tünel içinde hava/duman ak × ü × - n × n kontrol gereksinimi û ekil 3 ve 4 ’de gösterildi ù i üzere, duman × yang × n ve aç × k perdeler bölgesine hap- setmek gereklidir. Tünel içindeki duman hareketini sa ù layan birçok neden bu- lundu ù undan, sadece duman tahliye sistemini devreye sokmak yeterli olama- maktad × r. Duman tahliye perdesinin kap × - lara göre konumuna, yang × n taraf × ndan olu ü turulan canl × l × k etkisine ve kap × lar ara- s × ndaki bas × nç farkl × l × klar × na ba ù l × olarak tünel içinde aç × k olan perdelere do ù ru ak × ü × n sa ù lanmas × için bas × nç dengesinin kontrol alt × nda tutulmas × gerekmektedir [14]. Bu, jet fanlar × ( û ekil 5 ), Saccardo tipi hava enjeksiyon sistemleri ( û ekil 7 ) gibi ek ekipmanlar kullanarak sa ù lanabilir [12]. Günümüzde, uzun tünellerde dahi temiz hava gereksinimi çok az oldu ù undan, bir yang × n durumunda duman × tahliye etmek üzere yar × -enlemsel havaland × r- ma sistemi yeterli olmaktad × r. Duman × n tünel içinde belli bir bölgede hapsedil- mesi genellikle ek jet fanlar × n × n kullan × m × ile gerçekle ü tirilmektedir. Duman × belli bir bölgede tutmak için gerekli olan itme – dolay × s × ile de jet fan × say × s × – kap × lar aras × ndaki bas × nç fark × na ba ù l × d × r. Tünel ba ü × na takriben 40 adet fan kullanmak- tansa, dört adet havaland × rma ni ü i ve sekiz adet büyük jet fan × (her biri 2700N) kurularak sorun çözülmü ü tür. Mevcut tam enlemsel havaland × rma sis- teminde, arzulanan bas × nç dengesine ula ü mak için fanlar × kullanmak daha ya- rarl × görülmektedir. Çal × ü ma prensibi û ekil 7 ’de görülmektedir. Havan × n tahliyesi bir tahliye fan × kanal × yla yap × l × rken ( û ekil 7 , sol tarafta), duman × n belli bir bölgede hapis olunmas × û ekil 7 ’de sa ù tarafta gösterilen fanla yap × lan hava enjeksiyonu ile des- teklenmelidir. û ekil 8 ’de temiz hava en- jeksiyon nüzulü ve arkada portatif ay × rma perdesi görülmektedir. Bu kompartman, Avusturya Katschberg tünelinde kurulan gibi, Saccardo tipi hava tedarik enjeksi- yon sistemi gibi vazife görmektedir [12]. Her iki sistemin de avantajlar × ve deza- vantajlar × vard × r. Ek jet fan × kullan × m × n × n avantaj × tüne içindeki hava/duman h × z × - n × n nispeten kolayl × kla kontrol edilebilme- sidir. Dezavantajlar × ise fanlar ve bunlar × n montaj × nda al × nacak i ü çilik için ek mas- û ekil. 5. Duman × n hapsedilmesi içim enlemsel havaland × rma sistemli tünellerde jet fan- lar × . Solda kesit, sa ù da havaland × rma ni ü inin tünellerde jet fanlar × n × n plan görünümü [12]. û ekil. 6. Enlemsel havaland × rma sistemli tünellerde duman × hapsetmek için jet fan × örne- ù i. Avusturya Bosruck tünelinde monte edilmi ü tir. û ekil. 7. Enlemsel havaland × rma sistemli tünellerde duman × hapsetmek için Saccardo tipi hava enjeksiyon sistemlerinin eskizi. Soldaki eksenel fan havay × tahliye etmek için kul- lan × l × rken, sa ù daki eksenel fan hava enjeksiyonu için kullan × lmaktad × r [12].

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=