Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 9 TULUMBACI ü iklik ihtiyac × kar ü × lamak, sorunlar × ortadan kald × rmak için bilerek yap × lan bir de ù i ü iklik de ù il, bilgisizlikten yap × lan bir de ù i ü iklik olup; di ù er maddelerde ne gibi sonuçlar do ù uraca ù × hesaba kat × lmam × ü t × r. De ù i ü tirilen baz × maddeler yönetmeli ù in di ù er maddeleri ile bütünlük göster- memektedir. Yap × lan de ù i ü iklikle, çat × aras × veya çat × kat × nda, giri ü inde yang × n güvenlik holü olu ü turulmas × kayd × yla içe- risinde do ù algaz ile çal × ü an kaskad ve benzeri × s × tma sistemi yer alan × s × merkezi tesis edilebilmektedir. Kaskad sistemde ço ù u zaman 2 metrekare alan bile yeterli olmaktad × r. Bu 2 metrekare alan × n giri ü ine 3 metrekare yang × n güvenlik holü yap × lacak ama yönetmeli ù in ba ü ka bir maddesinde × s × tma gücü 350 kW’dan fazla ise iki ayr × ç × k × ü gerekmektedir. Yani, 2 metrekare alan için iki ayr × ç × k × ü ve her biri 3 metrekare olan iki yang × n güvelik holü gerekecektir. Elbette, çat × aras × na veya çat × kat × na do ù algaz ile çal × ü an kaskad sistem yap × lmas × ve yap × sal önlem gerekli ama di ù er maddelerle uyumlu olmas × , bu k × s × mda do ù algaz dedektörü bulun- mas × , do ù al havaland × rma yap × lmas × gibi önlemlerin de ü art ko ü ulmas × gerekir. Gaz kullan × lan bir alanda yang × na dayan × kl × duvar ve yang × n güvenlik holünden önce havaland × rma ve d × ü ar × ya aç × kl × k ü art × n × n getirilmesi gerekirdi. Ayr × ca en önemlisi gaz × n çat × kat × na nas × l getirilece ù idir ki bu konuda da bir hüküm yaz × lmam × ü t × r. Cephelerle ilgili yeni yaz × lan bir maddede daha önce yap × lan hata tekrarlanarak “Alevlerin bir kattan di ù er bir kata geçme- sini engellemek için iki kat × n pencere gibi korumas × z bo ü luklar × aras × nda, dü ü eyde en az 100 cm yüksekli ù inde yang × na dayan × kl × cephe elaman × yla dolu yüzey olu ü turulur veya cephe iç k × sm × na en çok 2 m aral × klarla cepheye en fazla 1.5 m mesafede ya ù murlama ba ü l × klar × yer- le ü tirilerek cephe otomatik ya ù murlama sistemi ile korunur” denilmektedir. Üç katl × bir bina yapsan × z ve katlar aras × nda 100 cm parapet olmasa, yani pencereyi dö- ü emeye kadar indirseniz, sprinkler yapmak zorundas × n × z. Oysa bu maddenin yüksek binalar için olmas × gerekir. Konutlar için sprinkler zorunlulu ù u 51.5 metreden yük- sek binalar için olmas × na ra ù men, dö ü e- me seviyesinde pencere ba ü lat × lan iki katl × binada bile sprinkler zorunlu olmaktad × r. Bu ise olacak ü ey de ù il. Yönetmelik de ù i ü ikli ù inde tarihi binalar- da projelerin itfaiye taraf × ndan kontrol edilmesi istenmi ü tir. Oysa itfaiye projelere bakamamaktad × r, projelerin kontrol yetkisi itfaiyeye de ù il, yetki Çevre ve û ehircilik Bakanl × ù × taraf × ndan ilçe belediyelerine verilmi ü durumdad × r. Bakanl × k normal bi- nalar için itfaiye raporunu kald × r × rken, sanki itfaiyelerde tarihi bina uzman × varm × ü gibi tarihi binalar için rapor ü art × getirilmi ü tir. Yönetmelikte yanl × ü yorumlanan birçok husus bulunmaktad × r. Asansörlerin do ù - rudan bir kullan × m alan × na aç × lmamas × , fuaye, hol ve koridor gibi ortak bir kulla- n × m alan × na aç × lmas × dü ü ünülerek “Ayn × anda bodrum katlara da hizmet veren asansörlere, bodrum katlarda korunmu ü bir koridordan veya bir yang × n güvenlik holünden ula ü × lmas × gerekir” madde- sidir. Yaz × lan maddeye istinaden, ortak kullan × m alan × olan fuayelere, hollere inen asansörlere hol istenmekte, mimar bunu yapamad × ù × için proje aylarca do- la ü maktad × r. Yang × n güvenlik holü NFPA Can Güvenli ù i kodunda hiç olmayan bir husustur. Hâlbuki asansörler; otopark, konferans salonu, mutfak, otopark, teknik daire ve depo gibi bir kullan × m alanlar × na do ù rudan aç × l × yorsa önünde hol gerekli- dir. Bu maddenin, “monsarj asansörleri hariç bütün asansörlerin ortak bir kullan × m alan × na aç × lmas × zorunludur” ü eklinde de ù i ü tirilmesi gerekir. Böylece hem yanl × ü anlamalar önlenmi ü olur hem de yeterli güvenlik sa ù lanm × ü olur. Çat × teras × na bir fan konulmas × durumun- da iki normal merdiven isteyen ilçeler ve itfaiyeler bulunmaktad × r. En üst çat × ka- t × ndaki terasa iki merdiven neden ç × kar × l × r ve nas × l ç × kar × l × r dü ü ünülmemektedir. Oysa hemen hemen hiç ç × k × lmayan sadece fan × n bak × m × için ç × k × lan bu alanlara ulus- lararas × standartlarda gemici merdiveni ile ula ü × m kabul edilmektedir. Önemli konulardan biri de mevcut bina- lardamerdivenlerin do ù rudan bina d × ü × na tahliyesinin istenmesidir. ú stanbul ú tfaiyesi gibi birçok belediye ve itfaiyede, y × llar önce yap × lm × ü mevcut binalarda, mer- divenlerden birisinin do ù rudan d × ü ar × ya ç × kar × lmas × di ù erinin 15 metrede d × ü ar × ç × kar × lmas × istemektedir. Bunun istenmesi demek asl × nda binan × n y × k × l × p yeniden yap × lmas × anlam × na gelir. Yönetmelikte ol- mamas × na ra ù men bunun talep edilmesi gerçekten anla ü × l × r gibi de ù il. Yönetmelik okunurken vatanda ü × n lehine olan yang × n güvenli ù ini art × racak ve mümkün olabi- lecek önlemler de ù il, vatanda ü a eziyet ç × karacak mümkün olmayan isteklerde bulunuluyor. Yönetmelikte bu husus aç × k olarak belirtilmeli, mevcut binalarda yeni binalardaki önlemlerin bu ü ekilde al × nma- s × n × n mümkün olmad × ù × aç × klanmal × d × r. Di ù er bir husus d × ü ar × da yap × lan merdiven- lerle ilgili yönetmelikte 21.50 metreden daha yüksek olan binalarda cephede aç × k merdiven yap × lamamas × d × r. Buna istinaden ayn × parselde, binaya biti ü ik olan bir al × ü veri ü merkezinin bir bölümünde veya biti ü ik bir mü ü temilatta bile iki kat × geçen hatta bir katta bile d × ü ar × dan aç × k merdivene müsaade edilmemektedir. Bu konuda da yönetmelikte hangi du- rumlarda aç × k merdiven yap × lamayaca ù × aç × klanmal × d × r. Yönetmelikte, kaç × ü koridoru boyunca dö ü emede yap × lacak 3 r × httan az kot farklar × n × n, en çok %10 e ù imli rampalarla ba ù land × ù × yaz × lm × ü t × r. Gerek NFPA, gerek International Building Code ve gerekse Avrupa yönetmeliklerinde en az r × ht s × n × rla- mas × bulunmamaktad × r. En az r × ht say × s × n × n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=