Yangın ve Güvenlik Dergisi 184. Sayı (Temmuz-Ağustos 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 184 75 YANGIN - MAKALE zaman durdu ù unu belirlemektedirler. 2 sebepten ötürü 20’lik bir sensör aras × mesafesi belirledik: (1) 20-25 m yakla ü × k tek bir vagonun mesafesidir ve bu sistem çözünürlü ù ü ile sistem mümkün olan en ufak treni de tespit edebilmektedir ve (2) yava ü layan bir tren sürati 5 km/s alt × nda dü ü erken bir sonraki sensörü tetikleyebil- mek için 15 saniyeye ihtiyaç duyacakt × r. Projenin Güvenlik ú zleme grubu taraf × n- dan bu 15 saniyelik süreler bir trenin du- rup durmad × ù × n × belirleme anlam × nda ka- bul edilebilir süreler olarak görülmektedir. Yedekleme amac × yla, her bir ard × ü × k tren sensörü 2 ard × ü × k MSP’nin tren sensörüne yang × na dirençli kablo ile ba ù lanm × ü t × r. Bu sayede, bir modüler hizmet noktas × - n × n yang × n sebebiyle hasar görmesi ya da çal × ü mamas × durumunda da daha dü ü ük olan 40 metrelik bir çözünürlük ile tren lokalizasyon fonksiyonunun ça- l × ü maya devam etmesi sa ù lanm × ü t × r. Bir MSP’nin devre d × ü × kalmas × durumunda, ana teknik odalar ile Profinet ü ebeke sis- temi aras × ndaki ba ù lant × n × n kopmamas × için, MSP’lerin kendisi ard × ü × k olarak farkl × optik halkalara ba ù lanm × ü lard × r. Dinamik tahliye yönlendirmesi (DEG) amac × yla, Modüler Hizmet Noktalar × tü- nel tahliye yolu boyunca bir t × rabzan kasas × boyunca yerle ü tirilmi ü ye ü il × ü × k ve- ren LED × ü × k ü eritlerini tetiklemektedir. Bu LED’ler, sistemin yang × n × n lokasyonu ile ilgili bilgisi temelinde, tahliye edilenlere en yak × n tahliye kompleksine olan en k × sa yolu gösteren bir ye ü il renkli hareket- li yönlendirme × ü × klar × sistemi olu ü tururlar. Yang × n × n lokasyonu ‘T max ’ ( bkz. û ekil 7 ), en yüksek × s × ya sahip olan tünel lokasyo- nu olarak do ù rusal × s × tespit sistemi tara- f × ndan belirlenmi ü tir. DEG LED ü eritlerinin yang × n s × ras × nda hasar görmesi olas × l × ù × - na kar ü × n, ta ü eron firmam × z DEG LED ü erit- lerinin elektronik tetikleyicilerini, DEG ü erit- lerine 2 ard × ü × k MSP’den yedek bir kontrol yolu sa ù layacak ü ekilde tasarlam × ü lard × r. Do ù rusal × s × tespit sisteminin fiber optik kablolar × MSP’ler ile ba ù l × de ù ildir ancak do ù rudan × s × lokalizasyon mant × ù × n × n yer- le ü tirilmi ü oldu ù u teknik odalara ba ù l × d × r. Tünelin her bir bölümünde iki tespit kab- losu mevcuttur, yani farkl × teknik odalara ba ù l × olacak ü ekilde tünelin her bir tara- f × nda bir tespit kablosu. Her ne kadar û ekil 7 ’de spesifik olarak belertilmemi ü olsa da, Modüler Hizmet Noktalar × ayn × zamanda CCTV kame- ralar × , acil durum telefonlar × ve (özel bir dolaba yerle ü tirilmi ü olan ilave itfaiye malzemesinin ne kadar yak × nda oldu ù u- nu belirten) mavi yan × p söner × ü × klar için bir I/O noktas × görevi de görmektedir. Tünel- deki radyo ileti ü im ekipman × (temel olarak antenler ve da ù × t × c × lar) do ù rudan teknik odalardaki baz ekipmana ve de ayn × zamanda anons sisteminin bir parças × olan hoparlörlere ba ù lanm × ü t × r. 3. û ah × s sistemlerin (havaland × rma ve × ü × kland × rma gibi) büyük k × sm × , bu konu bu sistemlerin entegrasyonu anlam × nda sözle ü menin bir ü art × oldu ù u için, Lon Works bina otomas- yon protokolü vas × tas × ile teknik odalara entegre edilmi ü tir. Burada da, ba ù l × ekip- man × tetiklemek amac × yla bir ilave kontrol güzergah × tasarlam × ü t × r. MSP’ler birer da ù × t × lm × ü I/O noktas × görevi görmekle birlikte, sadece yang × n senar- yosu mant × ù × tünel ve istasyon altyap × s × - n × n ana teknik odalar × içerisindeki Prog- ramlanabilir Mant × k Kontrolörleri (PLCler) üzerine yerle ü tirilmi ü lerdir. Bu ana teknik odalar s × cak-bekleme konfigürasyonun- da bir di ù erinin yede ù i görevi görürler. Bunlar birbirinden yakla ü × k 2.5 m ayr × ko- numlanm × ü t × r: bir tanesi tünelin d × ü × nda ve Antwerp ü ehrine giden otoyola yak × n konumland × r × lm × ü t × r, di ù eri ise havalima- n × ndaki tren istasyonu içerisine yerle ü ti- rilmi ü tir. Bu odalardaki ekipman tren lo- kalizasyon mant × ù × n × ve × s × lokalizasyon mant × ù × n × uygularlar. Bu iki fonksiyonun ç × kt × s × , hangi tünel yang × n senaryosunun devreye al × naca ù × na karar verilmek üze- re yang × n senaryosu belirleme mant × ù × taraf × ndan kullan × l × r. Yang × n senaryosu mant × ù × na ilave olarak, ayn × entegre sis- tem demiryolu istasyonunun yang × n se- naryosu mant × ù × n × da uygular. Do ù rusal × s × tespit sistemi zorlu iklim ko ü ullar × nda ar × za ç × kartmadan çal × ü abilmesi sebebi ile seçilmi ü olmakla birlikte demiryolu istasyonu ve tahliye komplekslerindeki yang × n tespit sistemi, tespit alanlar × na ayr × lm × ü olan ‘klasik’ duman detektörle- rinden meydana gelmektedir. Bu tespit alanlar × demiryolu istasyonu ve tahliye komplekslerinde yang × n senaryosu seçi- mi için temel te ü kil ederler. Dü ü ürülmü ü moddaki çal × ü mas × anlam × n- da bu sistem genel olarak 3 farkl × özerklik seviyesi sunar: • En dü ü ük mimari seviyede; detektörle- ri, basma dü ù meleri ve sirenleri ile bir- likte yang × n tespit sistemleri, yang × n se- naryosu mant × ù × n × n mevcut olmamas × durumunda bir yerel özerklik seviyesi sunarlar (bu özerklik ayn × zamanda istasyondaki ya ù murlama sistemi ve bir dizi teknik odadaki gaz söndürme sistemleri için de geçerlidir); • Bir üst seviyede yang × n senaryo- su mant × ù × (yang × n tespit sistemleri ve yang × n senaryosu a ù × üzerinden ba ù lanm × ü MSPler ile birlikte), kontrol odalar × ve onun bina yönetim sistem- lerinin mevcut olmamas × durumunda global bir özerklik seviyesi sunar; • Sistem mimarisinin en üst seviyesinde bulunan, kontrol odalar × ndaki ope- ratör i ü lem birimleri, yang × n senaryo sisteminin temel fonksiyonelli ù i üze- rinde zengin bir fonksiyonellik sunar. Bu i ü lem birimi fonksiyonelli ù i yang × n senaryosunda yer alan ekipman × n iz- lenmesine ve ayr × ayr × kontrol edilebil- mesine imkan verir (buna ‘dondurma’ fonksiyonu denir). ú ki kontrol odas × yang × n senaryosunun yö- netim sürecine müdahale eder:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=