Yangın ve Güvenlik Dergisi 183. Sayı (Mayıs-Haziran 2016)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 183 46 da ulusal seviyelere de odaklan × r. Bir gü- venlik kültürünün hedefleri temelde en- düstriyel kazalar ve i ü -ba ù lant × l × hastal × k- lard × r ancak güvenlik kültürü baz × endüst- rilerde (örne ù in itfaiye) bula ü × c × olmayan hastal × klar × da hedeflemektedir. Di ù er yandan bir önleme kültürünün hedefleri bula ü × c × olmayan hastal × klar, endüstriyel kazalar ve ak × l sa ù l × ù × dahil olmak üzere i ü -ba ù lant × l × hastal × klar × n önlenmesidir (8). Bir güvenlik kültüründe, ana odak noktas × sa ù l × ù × n korunmas × yken, bir önleme kül- türünde odak noktas × sa ù l × ù × n korunma- s × n × ve desteklenmesini (59, 60) vurgular. Bir güvenlik kültüründe, kapsanan popü- lasyon temel olarak nükleer ve petrokim- yasal ve toplu ta ü × mac × l × k gibi yüksek riskli endüstrilerin ve daha az risk arz eden ufak i ü letmelerin çal × ü anlar × d × r. Di ù er yan- dan önleme kültürü, kendi hesab × na ça- l × ü anlar ve bütün i ü yerlerindeki istikrars × z çal × ü anlar dahil olmak üzere bütün i ü çile- ri kapsar. Çal × ü ma Bakanl × ù × gibi yetkin bir otorite güvenlik kültüründe yer al × rken, bir önleme kültürü ise tamamen hükümet taraf × ndan olu ü turulur ve sürdürülür ve i ü çi sa ù l × ù × n × n ulusal gündemde bir öncelik olmas × n × sa ù lamak amac × yla ilgili ba- kanl × klar sürece dahil edilir (59, 60). Ör- ne ù in, hem yar × zamanl × çal × ü anlar hem de ufak alt-ta ü eron olarak çal × ü anlar ol- mak üzere, istikrars × z çal × ü anlar genelde mesleki sa ù l × k hizmeti sisteminin d × ü × nda görülürler (9, 40). Bu çal × ü anlar × n sa ù l × kla- r × n × n korunmas × ve desteklenmesi ulusal seviyede Çal × ü ma ve Sa ù l × k Bakanl × klar × aras × nda i ü birli ù ini ve de ayn × zamanda yerel seviyede i ü yeri ve kamu sa ù l × k mer- kezi aras × nda i ü birli ù ini gerektirir. û ekil 3., teknolojideki de ù i ü imler, bir mes- leki sa ù l × k ve güvenlik yönetim sisteminin devreye al × nmas × ve ulusal ve i ü yeri se- viyelerinde bir pozitif güvenlik kültürünün geli ü tirilmesi ile paralel olarak olay say × - s × ndaki de ù i ü imleri göstermektedir. Tek- nolojik geli ü meler, düzenlemeler ve i ü çi denetimlerine uyum ve bir mesleki gü- venlik ve sa ù l × k yönetim sisteminin devre- ye al × nmas × i ü yerindeki risklerin azalt × lmas × için gereklidir. Yönetilen kültürel de ù i ü im vas × tas × ile geli ü tirilen bir pozitif güvenlik kültürü riskin daha da azalt × lmas × için çok önemlidir. Ulusal seviyede politikalar × n ve i ü çi sa ù l × ù × na yönelik bir sistemin olu ü tu- rulmas × bir önleme kültürünün te ü viki an- lam × nda büyük önem ta ü × maktad × r. Sonuç olarak, bir önleme kültürünü te ü vik etmek için, hem i ü yeri seviyesinde hem de ulusal seviyede aksiyonlar gereklidir. úü yeri seviyesi; mühendislik kontrolleri, dü- zenlemelere uyum ve mesleki güvenlik ve sa ù l × k sistemlerinin devreye al × nmas × gibi teknolojik iyile ü tirmeleri ve de ayn × zamanda bir pozitif güvenlik kültürü elde etmeye yönelik yönetilen kültür de ù i ü i- mini gerektirmektedir. Ulusal seviyede ulusal gündemde i ü çi sa ù l × ù × na ve bir önleme kültürünü desteklemek için hü- kümetin tamam × n × içerecek ü ekilde i ü çi sa ù l × ù × na yönelik ulusal bir yakla ü × ma ön- celik verilmesi gereklidir. Kaynakça [1] Hale AR, Hovden J. Management and culture: the third age of safety. In: Feyer A-M, Williamson A, editors. Occupa- tional injury: risk, prevention and inter- vention. London (UK): Taylor & Francis; 1998. p. 129e66. [2] International Labour Organization. In- formation on decent work and a health and safety culture [Internet]. Geneva (Switzerland): International Labour Of- fice; 2009 [cited 2015 Sep 15]. Avail- Dönem 1980’ler 1980’ler ila 2000’lerin ortalar × 2000’lerin ortalar × Ulusal seviye Mevzuat ve i ü çi denetimi Ulusal politika, i ü çi sa ù l × ù × için sistem úü yeri seviyesi Teknolojik yakla ü × m Teknoloji OHSMS Tek + OHSMS + Pozitif güvenlik kültürü Olay say × s × Pozitif Güvenlik Kültürü OHSMS Zaman Technology û ekil 3. able from: http://www.ilocarib.org.tt/ portal/index.php?option¼com_conten t&task¼view&id¼1138&Itemid¼1141. [3] International Nuclear Safety Advisory Group. Summary report on the postac- cident review meeting on the Cher- nobyl accident, Safety Series No. 75-IN- SAG-1. Vienna (Austria): International Atomic Energy Agency; 1986. [4] Health and Safety Commission. ACSNI Study Group on Human Factors. 3rd Re- port: Organizing for Safety. London (UK): HSC; 1993. [5] Yau B. Occupational safety culture in- dex e Measuring the community and employees awareness, attitude and knowledge towards workplace safety and health in Hong Kong [power point slides]. XX World Congress on Safety and Health at Work 2014 e Global Forum for Prevention, Frankfurt (Germany); 2014. [6] Neira M. Healthy workplaces: a model for action [Internet]. 2010 [cited 2015 Sep 17]. Available from: http://www. who.int/occupational_health/publica- tions/launch_hwp_22april.pdf. [7] Paltiel FL. Shifting paradigms and pol- icies. Chapter 24. Work and workers, Part III. Management and policy. In: Stellman JM, editor. Encyclopedia of occupational health and safety, online ed. [Internet]. Geneva (Switzerland): International Labour Office; 2012 [cit- ed 2015 Sep 15]. Available from:, http://www.iloencyclopaedia.org/part- iii-48230/work-and-workers.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=