Yangın ve Güvenlik Dergisi 183. Sayı (Mayıs-Haziran 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 183 HABERLER 32 Toplam 258 kilometre otoyol ve 1994 tarihli sözle ü me ile projeye eklenen 41 kilometre uzunlu ù undaki ba ù lant × yollar × ile TAG Projesi (Tarsus-Adana-Gaziantep) dünyan × n say × l × büyük yat × r × m- lar × ndand × r. Günde 80.000 arac × n geçmesine olanak sa ù layan TAG Otoyolu, 2 adet özel toplam 14 adet viyadük, 4 adet iki tüplü tünel, 65 adet köprü ve üst geçit ile 160 adet alt geçit ve 17 adet köprülü kav ü aktan olu ü maktad × r. Ayr × ca güzergah boyunca 8 adet park alan × , 4 adet servis alan × ile 5 adet bak × m ve i ü letme merkezi bulunmaktad × r. TAG otoyolu Eylül 2000 Tekfen-Impresit ortak giri ü imi taraf × ndan tamamlanarak trafi ù e aç × lm × ü t × r. Daha sonras × nda Ankara-Pozant × otoyolu projesi kapsam × nda 2009 y × l × nda 66 kilometrelik k × s × m tamamlanm × ü t × r. 24 adet viyadük, 8 adet tünel, 6 adet kav ü ak köprüsü ve 11 adet alt-üst geçit köprüsünün de içinde bulundu ù u 33 kilometrelik otoyol ve 33 kilometrelik ba ù lant × yolu yap × lm × ü t × r. TAG otoyolunda gerçekle ü tirilen birçok yenili ù in en önem- lilerinden birisi de yap × lan büyük aç × kl × kl × çelik viyadüklerdir. Bu çelik viyadüklerin yap × m × nda Türkiye’de ilk defa özel bir yap × çeli ù i kullan × lm × ü t × r. Bu çelikler, boyama gere ù i olmadan ömrü boyunca, kendi yüzeylerinde olu ü turduklar × koruyucu pas tabakas × n × uzun süre muhafaza ederek korozyona kar ü × koruma sa ù lamaktad × r. Bu çelikler ‘Havaland × r × lm × ü Çelik’ olar- ak tan × mlanmaktad × r. Çelik viyadüklerin ayak, yükseklikleri ve aç × kl × klar × Avrupa’n × n en büyükleri aras × ndad × r, Türkiye’nin en büyü ù ü niteli ù indedir. TAG otoyolunda bulunan 14 viyadükten en büyü ù ü olan Atatürk (Nurda ù × ) Viyadü ù ü, 801,5 metre uzunlu ù u, 149,5 metre yüksek- li ù iyle, yap × ld × ù × dönemde Avrupa’n × n ikinci, Türkiye’nin en büyük viyadü ù ü olma özelli ù ini ta ü × maktad × r. Bu viyadü ù ün tamam × na yak × n × Türk mühendislerin imzas × n × ta ü × maktad × r. Osmaniye ili Bahçe ilçesinin birkaç kilometre do ù usunda ba ü layan Nurda ù da ù lar × geçi ü i, yakla ü × k 20 km devam ederek Gaziantep’in Nurda ù ilçesinde sona ermektedir. Bu geçi ü sürekli rampalara ve keskin virajlara sahip olup, her y × l bir çok ölümlü ve yaralanmal × kazalara neden olmakta idi. Bu sebepten dolay × bu bölgede 4 adet tünel aç × lmas × na karar verilmi ü tir. Bu tüneller 3 ü eritli 2 tüp halinde aç × lm × ü olup uzunluklar × ; 1-Ta ü oluk Tüneli - 376mt 2-Ayran Tüneli - 595mt 3-K × zlaç Tüneli - 2.860mt 4-Aslanl × Tüneli - 1.135mt Schrack-Seconet’in Sistemleri TAG Tünellerinin Yang × n Güvenli ù ini Sa ù l × yor Geçen y × llar sonras × nda tünellerin içersindeki elektromekanik ve otomasyon sistemlerinin geli ü en teknolojiler ve “Corrigendum to Directive 2004/54/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on minimum safety requirements for tunnels in the trans-European road network” direktifi kapsam × nda güncellenmesi gündeme gelmi ü tir. Bu direktif Karayollar × Genel Müdürlü ù ünce 2004 y × l × ndan son- ra dizayn edilen ve aç × lan bütün tünlerde uygulanmaktad × r. Projenin ba ü lang × c × nda yang × n alg × lama ve ihbar sisteminde Schrack Seconet ürünleri tercih edilmi ü tir. Avusturya’n × n yüksek teknoloji firmas × Scharck Seconet, yang × n alarm × ileti ü im ve güvenlik sistemleri konular × nda dünya piyasas × n × n önde gelen ve uzun y × llard × r uzmanl × ù × n × bu alanda geli ü tirerek devam eden firmalar × ndand × r. Tünellerde 2015 y × l × nda planlanan renovasyon projesi kapsam × n- da yang × n alg × lama sistemlerinin yenilenmesi yerine paneller üzerindeki haberle ü me sistemlerinin ve ekipmanlar × n × n güncel- lenmesi planlanm × ü t × r. Bu kapsamda saha ekipmanlar × için 2000 y × l × nda kurulan sisteme yedek parça tedarik edilmi ü tir. Paneller üzerindeki bütün kartlar güncel ürünlerle yenilenmi ü tir. Bu sayede paneller bir taraftan 2000 y × l × ndaki teknolojiye saha ekipmanlar × yla çal × ü maktad × r. Di ù er taraftan ise Schrack-Seconet taraf × ndan 2011 y × l × nda piyasaya sunulan IP tabanl × teknolojiyi kullanarak On-Board Modbus TCP/IP özelli ù iyle tesisin Scada sistemine direkt olarak entegre olmu ü tur. Schrack Seconet ürünlerinin genel olarak devreye alma sonras × uzun y × llar bak × m sorunu olmamas × da tercih edilmesindeki en büyük sebeplerden biridir. Ayr × ca Schrack-Seconet’in sistemleri TAG tünelleri d × ü × nda Türkiye genelinde 25 tünelde sorunsuz ü ekilde yang × n güvenli ù ini sa ù lamaktad × r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=