Yangın ve Güvenlik Dergisi 181. Sayı (Mart 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 181 TULUMBACI 14 daha önce tan × mland × ù × ü ekilde AFFF için 4.1 L/dak/m²’dir. Gerekli olan köpük s × v × s × miktar × kritik yang × n alan × ile uygulama oran × n × n çarp × m × ile elde edilir. ICAO (Volume 2, Annex 14, Bölüm 6, 2013) taraf × ndan, yükseltilmi ü heliportlarda uygulanacak köpük miktar × n × H-1 s × n × f × için 250 L/dak, H-2 s × n × f × için 500 L/dak ve H-3 s × n × f × için 800 L/dak verilmektedir. 2.6. Operasyon Uygulama Süresi Operasyon uygulama süresi NFPA 418 standard × na göre köpüklü yang × n dolab × için 2 dakika ve monitör sistemi ve sabit sistem için 5 dakika olarak verilmektedir. ICAO müdahale süresini, bo ü alt × m ora- n × n × n en az yüzde ellisi oran × nda köpü ù ü uygulayabilecek durumda oldu ù u ana kadar geçen süre olarak kabul etmek- tedir. Bu süre de 5 dakika olarak hesap- lanmaktad × r. 2.7. Püskürtme Tipi ve Su Miktar × Kullan × lan su güvenilir bir kaynaktan tedarik edilmeli ve sisteme minimum bo ü altma süresi boyunca tasarlanm × ü olan oranda su sa ù layabilecek nitelikte olmal × d × r. Kullan × lan köpük konsantrasyon miktar × belirtilen süre içerisinde geçerli olan gerçek bo ü altma h × z × na ba ù l × d × r. Gerekli olan uygulama noktas × say × s × NFPA 418’de tan × mlanmam × ü t × r. Yang × n dolaplar × için gerekli olan püskürtücülerin boyutlar × ve miktarlar × ; kritik yang × n alan × na köpük uygulamak için gerekli olan debiye göre de ù i ü ir. Gerekli debi belirlendikten sonra, operatörler taraf × ndan uygulanacak köpük lanslar × seçilmelidir. Tipik olarak, yang × n dolaplar × için AFFF köpük lans × S2 (200 L/dak), S4 (400 L/dak) d × r. ICAO’da su miktarlar × H-1 s × n × f × için 2500 litre, H-2 s × n × f × için 5000 litre ve H-3 s × n × f × için 8000 litre ve uygulama süresi 5 da- kika oldu ù undan su debileri H-1 s × n × f × için 500 L/dak, H-2 heliport için 1000 L/dak ve H-3 heliportu için 1600 L/dak olarak verilmektedir. 3. Sonuç Heliport söndürme sistemi kapasitesi, heliport s × n × f × na ve kullan × lacak söndürme yöntemine ba ù l × olarak belirlenmelidir. Tavsiye olarak H-2 ve H-3 tipi yükseltilmi ü heliportlar için bir adet yang × n dolab × ve iki adet monitör seçilmelidir. Yang × n dolab × için kritik yang × n alan × , monitör ve sabit püskürtücüler için toplam heliport alan × esas al × nmal × d × r. Uygulanan köpük miktar × belirtilen süre boyunca olan gerçek ak × ü debisine ba ù l × d × r. Köpük ve su debileri; hesaplanan de ù erden az olmamak üzere, kullan × lan lans, monitör veya püskürtücü kapasitelerine göre hesaplanmal × d × r. Kaynaklar 1. NFPA 418, “Standard for Heliports, 2006 Edition, National Fire Protection Association, Quincy, MA 02169-7471. 2. ICAO, Aerodromes, Annex 14, Inter- national Civil Aviation Organization, Fourth Edition, July 2013. 3. Heliport Tasar × m × ve úü letimi, Annex “4-Cilt 2, Sivil Havac × l × k Genel Mü- dürlü ù ü Yay × nlar × , Yay × n No: HAD/T-07, Nisan 2014 4. ICAO Heliport Manuel, International Civil Aviation Organization, Doc 9261- AN/903, 1995 5. Heliport El Kitab × , Heliport Yap × m Ve úü letim Esaslar × , Sivil Havac × l × k Genel Müdürlü ù ü Yay × nlar × , Yay × n No: HA- D/T-08, Ocak 2009. 6. Heliport Design, U.S. Department of Transportation Federal Aviation Ad- ministration, AC 150/5390-2B, 2004. 7. Heliport Yap × m Ve úü letim Yönetmeli ù i (SHY-14B), Sivil Havac × l × k Genel Müdür- lü ù ü, 23 Ocak 2009, Resmî Gazete, Say × : 27119. 8. Heliports: Air Service And Private Use, Civil Aviation Advisory Publication CAAP 70, June 2014.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=