Yangın ve Güvenlik Dergisi 180. Sayı (Ocak-Şubat 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 180 TULUMBACI 10 4- Heliport El Kitab × , Heliport Yap × m Ve úü letim Esaslar × , Sivil Havac × l × k Genel Müdürlü ù ü Yay × nlar × , Yay × n No: HA- D/T-08, Ocak 2009. 5- Heliport Design, U.S. Department of Transportation Federal Aviation Admi- nistration, AC 150/5390-2B, 2004. 6- Heliport Yap × m Ve úü letim Yönetmeli ù i (SHY-14B), Sivil Havac × l × k Genel Müdür- lü ù ü, 23 Ocak 2009, Resmî Gazete, Say × : 27119. 7- Heliports: Air Service And Private Use, Civil Aviation Advisory Publication CAAP 70, June 2014. 8- Heliport Fire Protection Oscillating Monitor/Nozzle, Heliport Systems Inc, Kritik Yang × n Alan × ; köpük uygulama ama- c × ile kullan × lacak olan bölge olup, NFPA 418’de helikopter gövde uzunlu ù unun yar × s × n × n gövde geni ü li ù inin üç kat × ile çarp × lmas × ile ICAO’da ise ilave geni ü lik faktörü ile ortalama gövde geni ü li ù inin toplam × n × n ortalama gövde uzunlu ù u ile çarp × m × sonucu elde edilmektedir. Tablo 1 ’de helikopter tiplerine göre, yer seviyesi ve yükseltilmi ü heliportlar için kritik yang × n alanlar × görülmektedir. ICAO’ya göre hesaplanan kritik yang × n alanlar × NFPA 418’de verilen de ù erlerden daha büyüktür. Heliportlarda meydana gelen bir yang × - na müdahale için heliporta iki noktadan ula ü × lmas × gerekir. Böylece, rüzgâr yönüne ve duman × n yay × lma yönüne göre müda- hale noktas × seçilebilecektir. Yer Seviyesi Heliportlar × nda ve Yükseltilmi ü Heliportlar- da al × nmas × gereken yang × n önlemleri farkl × d × r. Yükseltilmi ü heliportlarda önlemler daha kat × d × r. Heliport söndürme sistemlerinde köpük tercih edilir. Köpüklü yang × n dolaplar × , köpük monitörleri veya püskürtücüler kul- Tablo 1: Helikopter tipleri ve kritik yang × n alanlar × Helikopter S × n × f × H1 H2 H3 Helikopter Toplam uzunlu ù u alt limit (m) 0 15 24 Toplam uzunlu ù u üst limit (m) 15.2 24.4 36.6 Kritik yang × n alan × hesab × Ortalama gövde uzunlu ù u, D (m) 8.5 14.5 17.0 Ortalama gövde geni ü li ù i, W (m) 1.5 2.1 2.4 ú lave geni ü lik faktörü, W 1 4 4 6 NFPA’ye göre kritik yang × n alan × , D/2 x 3 x W (m²) 34.8 78.0 133.8 ICAO’ya göre kritik yang × n alan × , L x (W+W1) (m²) 47 87 144 lan × l × r. Köpük olu ü turmak için köpük s × v × s × hava ve su ile kar × ü t × r × l × r. Kar × ü t × rma i ü lemi için bladder tanklar × , venturi oranlay × c × lar × veya pompalar kullan × l × r. Bölüm-2: Heliport Söndürme Sistemleri Kaynaklar 1- NFPA 418, “Standard for Heliports, 2006 Edition, National Fire Protection Association, Quincy, MA 02169-7471. 2- ICAO, Aerodromes, Annex 14, Inter- national Civil Aviation Organization, Fourth Edition, July 2013. 3- ICAO Heliport Manuel, International Civil Aviation Organization, Doc 9261- AN/903, 1995 û ekil 3. Kanyon ofis kule helipedi
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=