Yangın ve Güvenlik Dergisi 177. Sayı (Eylül 2015)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 177 HABERLER 20 Su Yal × t × m × Binan × z × Depreme Kar ü × da Korur Yakla ü × k 20 bin ki ü inin hayat × n × kaybetti ù i 17 A ù ustos 1999 depreminin üzerinden 16 y × l geçti ama Türkiye hâlâ depreme haz × rl × kl × de ù il. 6 milyon 500 bin konutun deprem riski ta ü × d × ù × n × vurgulayan ú ZODER Yönetim Kurulu Ba ü kan Yar- d × mc × s × Ertu ù rul û en, “Güvenli, sa ù l × kl × ve kaliteli bina yap × m × konusunda istedi ù imiz noktada de ù iliz. Çok bilinmese de depremlerin yol açt × ù × büyük y × k × mlar × n en önemli nedenlerinden biri korozyondur. Herhangi bir yoldan binaya s × zan suyun yol açt × ù × korozyonu önlemek da ancak su yal × t × m × yla mümkündür. Türkiye çap × nda ba ü lat × lan Kentsel Dönü ü üm süreci, su yal × t × m × uygulamalar × için büyük bir f × rsat ve in ü a edilen tüm yeni binalardaki su yal × t × m × n × n standartlara uygun yap × lmas × çok önemli” dedi. ú ZODER (Is × Su Ses ve Yang × n Yal × t × mc × lar × Derne- ù i) Yönetim Kurulu Ba ü kan Yard × mc × s × Ertu ù rul û en, 17 A ù ustos Marmara Depreminin y × ldönümü dolay × s × yla bir aç × klama yay × nlad × . Yakla ü × k 20 bin ki ü inin hayat × n × kaybetti ù i depremin üzerinden 16 y × l geçmesine ra ù men Türkiye’nin depreme haz × r olmad × ù × n × vurgulayan Ertu ù rul û en, “Türkiye’nin her 10 metrekaresinin 9’u deprem riski alt × nda. Her 20 ki ü iden 19’u deprem ku ü a ù × nda ya ü × yor. Son 58 y × l içerisinde meydana gelen depremler; 58 bin 202 vatanda ü × m × z × n hayat × n × kaybet- mesine, 122 bin 96 vatanda ü × m × z × n yaralanmas × na ve yakla ü × k 411 bin 465 binan × n y × k × lmas × na veya a ù × r hasar görmesine neden oldu. Bu felakete kar ü × yap × lacak tek ü ey depreme dayan × kl × yap × lar in ü a etmek” diye konu ü tu. Depremde Hasar Gören Konutlar × n Yüzde 64’ünde Korozyon Tespit Edildi Depremin y × k × c × etkisinin katlanmas × na neden olan ve toplum taraf × ndan çok bilinmeyen en önemli risklerden biri olan koroz- yon tehlikesine dikkat çeken Ertu ù rul û en, ü unlar × söyledi: “Ne kadar sa ù lambinalar yaparsan × z yap × n su yal × t × m × yapmazsan × z büyük y × k × mlar kaç × n × lmaz olabilir. Bir ü ekilde binaya s × zan su, beton içerisine girerek paslanmaya, yani korozyona neden oluyor. Korozyon sonucunda binan × n ta ü × y × c × sistemi 10 y × l içinde ta ü × ma kapasitesinin yar × s × ndan fazlas × n × kaybedebiliyor. 17 A ù ustos depremi sonras × nda yap × lan incelemeler sonucu, yüzde 79’u hasarl × bulunan 55 bin 651 konut ve i ü yerinin yüzde 64’ünde korozyon tespit edildi. Bu büyük y × k × m × engellemenin tek yolu ise su yal × t × m × .” Kentsel Dönü ü üm ú yi De ù erlendirilmeli Yeni binalarda s × f × rdan yap × lacak yal × t × m × n çok daha etkili oldu ù unu vurgulayan ú ZODER Ba ü kan Yard × mc × s × û en, ‘Kent- sel Dönü ü üm’ün bu noktada büyük f × rsat yaratt × ù × n × belirtti. û en, “Bu f × rsat × n tüm payda ü lar taraf × ndan do ù ru de ù erlendirilmesi ve yanl × ü uygu- lamalar ile kaynak israf × na dönü ü memesi amac × yla sürecin iyi yönetilmesi gerekiyor. Su yal × t × m × san × ld × ù × n × n aksine çok yüksek maliyet getirmiyor. Su yal × t × m × toplam bina maliyeti içinde yüzde 2-3 gibi bir paya sahiptir” dedi. “Su Yal × t × m × Yönetmeli ù i Yürürlü ù e Sokulmal × ” “ ú ZODER’in de katk × lar × ve destekleriyle Çevre ve û ehircilik Bakanl × ù × taraf × ndan haz × rlanan Su Yal × t × m × Yönetmeli ù i çal × ü malar × bir an önce tamamlanmal × ve yönetmelik yürürlü ù e so- kulmal × d × r”diyen Ertu ù rul û en, depreme haz × rl × k ve kaliteli binalar için Kentsel Dönü ü üm ile birlikte yap × lmas × gerekenleri ü öyle s × ralad × : • Tamamlanacak Su Yal × t × m × Yönetmeli ù i zorunlu hale getiril- meli ve mutlaka yap × denetim kapsam × na al × nmal × d × r. • Sürecin içine girildi ù ine göre, daha çok geç kalmadan, bir an önce gerekli uygulama ve malzeme standartlar × geli ü tirilmeli. • DASK olarak bilinen zorunlu deprem sigortas × na ihtiyac × n fark × ndal × ù × olu ü turulmal × . • Yap × denetim firmalar × mevzuat × ça ù da ü örneklerinde oldu ù u gibi bir tür özerk yap × ya kavu ü mal × ; hizmet alan ve hizmet veren aras × ndaki ili ü ki çok net olarak objektif hale gelmeli. • Üniversiteler ile birlikte yap × lacak çal × ü malarda, sektörün ge- lecekteki karar vericileri ve çal × ü anlar × olacak teknik personel aday × ö ù rencilerin güncel bilgilerle donat × lmas × sa ù lanmal × ve te ü vik edilmeli. • Özellikle kamuda, tüm projeler için, teknik altyap × y × olu ü - turmadan büyük kaynak savurganl × ù × na sebep olabilecek etkilerden kaç × n × lmal × . • Toplu konut ve di ù er yap × projelerinde deprem bölgesinde oldu ù umuz gerçe ù i göz ard × edilmeden do ù ru teknikler kulan × lmal × . • Sektöre hizmet veren i ü gücü, düzenlenen e ù itimlerle yetkin hale getirilmeli, su yal × t × m × özellikle halk aras × nda ustalar × n karar verdi ù i bir süreç olmaktan kurtulmal × . • Özel sektör ve resmi kurumlar aras × ndaki i ü birli ù i kuvvetlen- dirilmeli ve h × zland × r × lmal × . • Devletimizin ilgili birimleri, su yal × t × m × konusunda zaman içinde de ù i ü meyecek bir kararl × l × k ve yasa sürecini olu ü - turmal × . Ertu ù rul û en ú ZODER Yönetim Kurulu Ba ü kan Yard × mc × s ×
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=