Yangın ve Güvenlik Dergisi 176. Sayı (Temmuz-Ağustos 2015)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 176 9 TULUMBACI olan uzakl × klar, tek yönde ve iki yönde korunmu ü kaç × ü yollar × na olan uzakl × klar uy- gun olmak ü art × yla, kaç × ü yolu olarak kabul edilebilecek, ancak kullan × c × say × s × 50 ki ü iyi geçen katlarda kaç × ü yollar × n × n kapasite ve say × bak × m × ndan en az yar × s × korunmu ü yap × lacakt × r. Toplam kullan × c × say × s × 50 ila 500 ki ü i ara- s × nda ise kattaki bir kaç × ü yolunun geni ü li ù i 100 cm’den, 501 ila 2000 ki ü i aras × nda ise kattaki bir kaç × ü yolunun geni ü li ù i 150 cm’den, 2001 ve daha fazla ise kattaki bir kaç × ü yolunun geni ü li ù i 200 cm’den az olamayacakt × r. Kaç × ü yolu, bu özelli ù i d × ü × nda, yap × n × nmekânlar × na hizmet veren koridor ve hol olarak kullan × l × yor ise en az 110 cm’den az geni ü likte olacakt × r. Hiçbir ç × k × ü veya kaç × ü merdiveni veyahut di ù er kaç × ü yollar × , hesaplanan bu de ù erlerden ve 80 cm’den daha dar geni ü likte olama- yacakt × r. Bildi ù im bir projenin bir kat × nda 520 ki ü i bulunmakta ve her birinin geni ü li ù i 130 cm olan 5 adet merdiven yap × lm × ü t × r. NFPA Can Güvenli ù i yönetmeli ù ine göre her biri 112 cm olan 4 adet merdiven yeterli görülmesine ra ù men yönetmelikteki bu de ù i ü iklikle 5 adet 130 cmgeni ü li ù inde merdiven uygun görülmemekte, her birinin 150 cm olmas × istenmektedir. Dört adet 130 cm yerine be ü adet 130 cm geni ü lik- teki merdiven daha güvenli kaç × ü × sa ù la- yacakt × r. Ayr × ca, daha önce çok rastlan × ld × , “bir kaç × ü yolu geni ü li ù i” ifadesi sadece bir kaç × ü yolunda diye yorumlanacak, hatta merdiven denmiyor diye iddia edilecektir. Hastaneler ve huzurevlerinden ç × k × ü lara götüren en uzun kaç × ü uzakl × klar × ve birim geni ü likleri için “15” olan de ù er ibaresi “30” ü eklinde de ù i ü tirilmi ü tir. Böylece gerekli olan toplam merdiven geni ü li ù i eskisine göre iki kat daha küçük olabilecektir. Söndürme ve Havaland × rma Otoparklara asansörlerin ve yürüyen merdivenlerin önüne lamine cam ile hol olu ü turulmas × durumunda otopark bölü- mü ve cam × n ya ù murlama sistemi ile ko- runmas × gerekmektedir. Birden fazla katl × ve toplam yap × in ü aat alan × 3000 m 2 ’nin üzerinde olan ma ù azalarda, al × ü veri ü ve e ù lence yerleri ile kongre ve toplant × sa- lonlar × gibi yerlerde ya ù murlama sistemi yap × lmas × zorunlulu ù u getirildi. Eskiden kongre ve toplant × salonlar × belirli de ù ildi. Havaland × rma ve duman tahliye kanal- lar × n × n yang × n kompart × man × duvarlar × n × delmemesi gerekir. Kanal × n yang × na 120 dakika dayan × kl × bir yang × n kompart × man × duvar × n veya kat × n × geçmesi halinde, ka- nal üzerine yang × n kompart × man × duvar × n × veya kat × n × geçti ù i yerde 120 dakika ve üzerindeki yang × n zonu geçi ü lerinde yan- g × n damperi konulmas × veya ü önt baca veya özel kelepçe gibi yang × n geçi ü ini engelleyen önlemler al × nmas × gerekir. Havaland × rma kanal × , korunmu ü bir ü aft içinden geçiyor ise ü afta giri ü ve ç × k × ü ta yang × n damperi kullan × lmas × ü artt × r. E ù itim ú tfaiye e ù itimbirimi bulunmayan belediye itfaiye te ü kilatlar × n × n yönetici personelinin; sivil savunma konular × n × içeren temel e ù itimleri Ba ü bakanl × k Afet ve Acil Durum Yönetimi Ba ü kanl × ù × nca ilk yard × m temel e ù itimleri ise Sa ù l × k Bakanl × ù × nca verile- ce ù i belirtilmektedir. Bünyesinde itfaiye birimi bulunduran mahalli idareler ile kamu kurum ve kurulu ü lar × ve özel kuru- lu ü lar ile di ù er yap × , bina ve i ü letmelerde itfaiye birimi personelinin e ù itimi, kendi imkânlar × ile kendi kurulu ü lar × nca, gerekirse bünyesinde itfaiye e ù itim birimi bulunan mahalli itfaiye ve il afet ve acil durum müdürlüklerinden yararlan × larak yap × l × r. Kamu binalar × , kurum amiri ve görevlen- direce ù i ki ü i veya heyet, mülki amir veya görevlendirece ù i heyet, kurumun ba ù l × veya ilgili oldu ù u bakanl × k, müste ü arl × k, genel müdürlük veya ba ü kanl × k müfetti ü leri veya kontrolörleri taraf × ndan denetlene- cektir. Denetim yetkisini haiz ki ü iler, kurum, kurulu ü ve müesseselerin denetim sonuç raporlar × n × ; ba ù l × veya ilgili oldu ù u ba- kanl × k, müste ü arl × k, genel müdürlük veya ba ü kanl × klar × na gönderecektir. Tarihi Yap × lar Tarihi yap × lar × n, fiziki ve görselli ù i bak × m × n- dan de ù i ü iklik imkân × n × n bulunmad × ù × durumlarda, mevcut merdiveni yang × n merdiveni ve kaç × ü × olarak kabul edilebi- lecektir. Tarihi yap × larda al × nacak yang × n tedbirlerinde tarihi yap × n × n korunmas × esas oldu ù u belirtilmekte ve yang × n tahliye projeleri ile alg × lama ve söndürme tesisat × projeleri ilgili teknik mü ü avir taraf × ndan, yap × n × n fiziki ve görsel bak × mdan özelli ù ine uygun olarak, yap × ya zarar vermeyecek ü ekilde haz × rlanmas × , haz × rlanan projeler hakk × nda ilgili itfaiye te ü kilat × n × n görü ü ünün al × nmas × belirtilmektedir. Sonuç De ù i ü tirilen baz × maddeler yönetmeli ù in di ù er maddeleri ile bütünlük gösterme- mektedir. Örne ù in yap × lan de ù i ü iklikle, çat × aras × veya çat × kat × nda, giri ü inde yang × n güvenlik holü olu ü turulmas × kayd × yla içerisinde do ù algaz ile çal × ü an kaskad ve benzeri × s × tma sistemi yer alan × s × merkezi tesis edilebilmektedir. Kaskad sistemde ço ù u zaman 2 m² alan yeterli olur. Bu alan × n giri ü ine 3 m² yang × n gü- venlik holü yap × lacak ama yönetmeli ù in ba ü ka bir maddesinde × s × tma gücü 350 kW’dan fazla ise iki ayr × ç × k × ü gerekmek- tedir. Yani, 2 m² alan için iki ayr × ç × k × ü ve her biri 3m² olan iki yang × n güvelik holü gerekecektir. Elbette, çat × aras × na veya çat × kat × na do ù al gaz ile çal × ü an kaskad sistem yap × lmas × ve yap × sal önlem gerekli ama di ù er maddelerle uyumlu olmas × , bu k × s × mda do ù al gaz dedektörü bulun- mas × , do ù al havaland × rma yap × lmas × gibi önlemlerin de ü art ko ü ulmas × gere- kir. Ayr × ca en önemlisi gaz × n çat × kat × na nas × l getirilece ù idir ki bu konuda da bir hüküm yaz × lmam × ü t × r. Tarihi binalarda projelerin itfaiye taraf × ndan kontrol edil- mesi istenmi ü tir, oysa art × k itfaiye proje- lere bakamamaktad × r, projelerin kontrol yetkisi itfaiyeye de ù il, ilçe belediyelerine verilmi ü durumdad × r. Bodrum kat tarifinin su basmana çevrilmesi e ù imli arazideki yap × larda bodrum kat say × s × n × art × racakt × r. Yönetmelik içerisindeki yang × n güvenlik holü ile ilgili madde de ù i ü tirilmedi ù i için, geli ü mi ü ülkelerde ve NFPA Can Güvenli ù i kodunda hiç olmayan yang × n güvenlik holü yolcu asansörlerinin önünde bile istenecektir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=