Yangın ve Güvenlik Dergisi 175. Sayı (Mayıs-Haziran 2015)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 82 øù *h9(1/øöø 0$.$/( larda ilk küçülen i ü kolu oldu. Rapor edilen yaralanma say × lar × ekonomik faaliyetlerin seviyelerine göre yükselme ve dü ü me e ù ilimine girdi 7 . ú n ü aat Yönetmeliklerinin Geli ü mesi Endüstriyi düzenlemek için ilk ciddi giri ü im Fabrika Yasas × n × n kapsam × mühendislik ve in ü aat i ü çilerine do ù ru Fabrikalar Yasas × yla geni ü letilince 7 1937 y × l × nda yap × ld × . Geli ü - me 1939 y × l × nda sava ü × n ba ü lamas × yla ke- sildi ancak Bina (Güvenlik, Sa ù l × k ve Refah) Yönetmelikleri 1948’e kadar yap × lmad × 7 . Yeni yönetmeliklere ra ù men 1950’li y × llar × n sonuna kadar endüstrinin zay × f sa ù l × k ve güvenlik performans × giderek yükselen derecelerde tenkitlere hedef oldu ve yap × lan görü ü meler ve kamuoyu ara ü t × r- malar × sonunda 1948 y × l × nda ç × kart × lm × ü olan yönetmelikler 1961 y × l × nda ç × kan ú n ü aat Yönetmelikleri (Genel Hükümler) ile de ù i ü tirildi 7 . 1961 y × l × nda ç × kart × lan yönetmelikler 30 y × ldan fazla standart olarak kald × . Yönet- meliklerin iskeleler ve beraberinde gelen tehlikeler gibi donan × mla ilgili konulara daha dar kapsamda e ù ilmesine buna kar ü × l × k emniyetli tasar × m için sistemlere veya tehlikeleri yönetmeye a ù × rl × k ver- mesine ra ù men o zaman için ileri at × lm × ü önemli bir ad × m olarak kabul edildi. An- cak yönetmeliklerin endüstrinin ac × nacak güvenlik performans × n × iyile ü tirmeye olan etkisi ne yaz × k ki hayal k × r × kl × ù × oldu. O y × l binalarda ve in ü aat mühendisli ù i i ü yerlerinde 23,356 kaza rapor edildi, bir önceki y × la göre %10 7 art × ü olmu ü tu. Bunlar × n 264’ü ise ölümle sonuçlanm × ü t × . 1974 y × l × sonunda y × ll × k ölüm rakam × 166’ya dü ü mü ü tü ancak rapor edilen kaza say × s × ise 34,598’e yükselmi ü ti. 1972’de Lord Roben yüksek seviyelerde ya ü anan meslek kazalar × ve rahats × zl × kla- r × yla ilgili bir rapor yay × nlad × . Bu rapor 1974 5 y × l × nda ç × kart × lan úü Sa ù l × ù × ve Güvenli ù i Yasas × n × n yasal çerçevesini olu ü turdu. 1974 y × l × nda i ü verenlere 651 ölümle ne- ticelenen kaza rapor edildi. Bu tarihte úü Sa ù l × ù × ve Güvenli ù i Yasas × sadece üretim ve baz × hizmet sektörlerinde uygulan × yor- du ve kamu yönetimi, e ù itim, sa ù l × k ve sosyal i ü ler kapsam × na al × nmam × ü t × 8 . Yasa yürürlü ù e girdikten sonra önemli bir ad × m 1975 tarihinde in ü aat endüstrisiyle daha yak × n çal × ü mak için yeni kurulan Sa ù l × k ve Güvenlik Komisyonu k × sa ad × yla CONIAC (Construction Industry Advisory Committee) olarak an × lan bir ú n ü aat Endüstrisi Dan × ü ma Komitesi kurulmas × yla at × ld × 7 . Ancak hâlâ endüstrinin güvenlik kültü- rünün geli ü mesi uzun zaman alacak ve büyük gayret gösterilecekti. Bir örnek olarak, ustaba ü × lar × n ve i ü çilerin bina in ü aat ü antiyelerinde koruyucu donan × m kullanmalar × na kar ü × tutumlar × uzun zaman gev ü ek ve umursamazl × ù × n s × n × r × ndayd × . 1990’l × y × llar × n sonunda sa ù l × k ve güvenlik gündemi dikkat çekecek ü ekilde mev- zuatla daha az i ü ler hale geldi. Sa ù l × k ve Güvenlik Komisyonu buna ra ù men mev- cut yönetmelikleri gerekti ù i durumlarda de ù i ü tirmeye ve makul, akla uygun hale getirmeye ba ü lad × . Bunun yan × nda Avru- pa Birli ù inin geçici Yükseklerde Çal × ü ma Direktifini 10 uygulamaya koymaya dönük bir bak × ü aç × s × yla yükseklerde çal × ü ma yönetmelikleri gibi özel alanlar için teklifler getirdi. 2000 y × l × ortalar × na gelindi ù inde yüksek yerlerde güvenli çal × ü ma süreci kapsa- m × na birçok: merdivenleri ü eritlerle sabit- lemek için halkal × c × vata; ki ü isel emniyet kemeri, ku ü aklar × ve halat sistemlerini içeren dü ü meye kar ü × koruma cihazlar × ; emniyetli baca ve çat × sistemleri ve daha iyi hale getirilmi ü soluma havas × sa ù layan cihazlar, kulak, göz ve diz korumas × malzemelerini içeren Ki ü isel Koruyucu Donan × mlar (KKD) eleman × , alacak ü ekilde geli ü ti 11 . Yüksekte Çal × ü ma Yönetmelikleri ú ngiltere’de 2001 y × l × nda yükseklerde çal × ü ma yönetmelikleri için müzakereler ba ü lad × ù × nda, iki metre kural × na getirilen de ù i ü iklik önerilerine kar ü × itirazlar dile geti- rildi. Bu kural maksimum iki metreye kadar herhangi bir koruma olmadan çal × ü × lmas × - namüsaade ediyordu. Endüstride olanlar bu kurala ihtiyaç oldu ù unu ileri sürdüler zira bu kural olmadan i ü ler kaybedilecek ve belli sözle ü meler uygun olmayan ma- liyetlerle verilmek zorunda kal × nacakt × 12 . Önceden de ù i ü ik kurallarla yükseklerde çal × ü may × kapsayan çe ü itli yönetmelikler vard × . Bunlardan biri de iki metre kural × yd × . Ancak incelemelerde yaralanmalar × n ço- ù unun k × sa mesafelerden dü ü melerden kaynakland × ù × görülmü ü tü ve bunlar × n da önemli bir k × sm × merdivenlerden dü ü - melerdi 12 . Görü ü meler sonunda yaralanmalar × n, sadece iki metrenin üstünden de ù il, herhangi bir yükseklikten dü ü meyle ola- bilece ù i sonucuna var × ld × . ú lave olarak dü ü en cisimler iki metrenin alt × nda da yaralanmaya neden olabiliyordu. Bu nedenle uygun ve yeterli bir tehlike de ù erlendirmesine dayanan koruyucu parmakl × klar ve aya ù × n ileri basmas × n × önleyen koruyucu levhalar kullan × lmas × dikkate al × nmal × yd × 12 . Birkaç y × l sonra SGY 2005 Yükseklerde Çal × ü ma Yönetmeli ù ini ç × kartt × 13 . Hala ge- çerli olan bu yasa i ü verenlerin ve serbest çal × ü anlar × n yüksekte çal × ü ma riskini de- ù erlendirmelerini ve i ü in emniyetle yerine getirecek ü ekilde planlama ve organi- zasyon yapmalar × n × gerekli k × l × yordu. Bu yönetmelikler personelin yaralanmas × na sebep olacak bir dü ü me riski olan tüm i ü lere uygulanmaktad × r. Bu görev i ü veren- lere ve yükseklerde çal × ü ma faaliyetlerini kontrol edenlere yüklenmi ü tir 1 . Ara ü t × rma ve Vaka Çal × ü malar × SGY ü ah × slar × n yüksekte çal × ü × rken niçin risk ald × klar × n × n nedenlerini de ù erlendirmek

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=