Yangın ve Güvenlik Dergisi 175. Sayı (Mayıs-Haziran 2015)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 73 <$1*,1 0$.$/( 3. Kritik durumlarda pratik karar verme, 4. Gerçek hayatta nadir olarak rastla- nan durumlar × ya ü amak Esas olarak acil durum personelinin e ù i- timinde simülasyonun birçok uygulama- lar × canl × simülasyonlard × r. Bu içinde olay senaryosunu yaratmak için olay senar- yosunun oynand × ù × fiziksel bir ortam × n olu ü turulmas × n × içerir. 1990’l × y × llar × n son- lar × na do ù ru, sanal gerçeklik senaryolar × acil durum servisleri e ù itiminde kullan × l- maya elveri ü li olacak kadar ileri bir sevi- yeye ula ü t × . Oyun teknolojisindeki h × zl × ge- li ü meler sanal gerçekli ù in uygulamas × n × e ù lence d × ü × amaçlar için simüle etti. Sanal Gerçe ù in Faydalar × “Hesaplamal × Ak × ü kan Dinami ù i” simüla- törleri gibi bilgisayar simülasyonlar × he- saplanm × ü fizik esasl × süreçleri hassas ola- rak temsil etmeye hedeflenmi ü tir. Sanal gerçeklik senaryolar × kullan × c × n × n bir ola- y × n tüm görsel ve i ü itsel gerçek zamanl × görünümüyle kar ü × kar ü × ya geldi ù i s × rada olay × n etraf × nda hareket edebildi ù i 3D (3 boyutlu) sanal ortamlard × r. “Gerçek zamanl × ” olmalar × yla 3D sanal gerçek- lik simülasyonlar × daha önce belirtilmi ü bilgisayar senaryolar × na nazaran daha dü ü ük derecede gerçek (veya asl × na uy- gun) olma e ù ilimindedir. Sanal gerçeklik simülasyonlar × genellikle gerçek hayatta yeniden canland × r × lma- s × a ü × r × masrafl × , çok karma ü × k veya çok tehlikeli olan ü artlar alt × ndaki e ù itimler için kullan × l × r. Bilgisayar simülasyonlar × n × n canl × simülasyonlarla kar ü × la ü t × r × ld × ù × nda fayda- s × uygun maliyette olmas × , esnekli ù i ve geni ü ölçekli, karma ü × k ve tekrarlanabilir olaylar × yaratabilme imkân × d × r. Daha az personel e ù itimi gerektirdi ù i ve fiziki olarak e ù itim ortam × yarat × lmas × ihtiyac × n × orta- dan kald × rd × ù × için sanal gerçeklik uygun maliyetlidir. Esnektir, zira e ù itmenler veri taban × ndan farkl × ortam ve objeleri seçip alarak kolayca çok say × da de ù i ü ik olay senaryolar × olu ü turabilir. Ancak en önem- lisi, modern simülasyon yaz × l × mlar × n × n e ù i- timcilere gerçek simülasyonda yeniden yaratman × n son derece zor oldu ù u olay- lar × geni ü bir sanal ortamda yaratmalar × n × sa ù lamaya imkân vermesidir, örne ù in büyük bir otoyol trafik kazas × veya bir kim- ya tesisinde h × zla yay × lan bir yang × n gibi. ú lave bir faydas × da canl × bir simülasyon düzeni kurmak için düzinelerce kamera kurulmas × na ihtiyaç duyan de ù erlendir- me maksad × yla senaryolar × yeniden oy- nayabilme imkân × n × sa ù lamas × d × r. Sanal gerçeklik çal × ü ma deste ù i ayn × za- manda kapal × e ù itim merkezlerinde canl × olarak devam etmekte olan egzersizlerle “hibrit e ù itim” yakla ü × m × olu ü turmak üzere birle ü tirilebilir. Hibrit e ù itimde, e ù itimi yö- neten görevliler gerçek e ù itim alan × nda operasyon yapan personele ve ayn × za- manda bir veya daha fazla sanal olayda operasyon yapan personele kumanda etmelidir. Hibrit yakla ü × m × n getirdi ù i avan- taj senaryonun büyüklü ù ü ve sonucunda kursiyerler için kontrolün büyüklü ù ü fiili e ù i- tim mahallinin çok ötesine sadece basit olarak bir veya birkaç olay mahalli ilave- siyle geni ü letebilmesidir. Karar Verme Becerilerinin Geli ü tiril- mesi Sanal gerçeklik hiçbir zaman gerçek canl × simülasyonun yerini alamaz, zaten almamal × d × r da. Ancak, e ù er olu ü turulan senaryolar gerçekçi, ba ü ar × labilir ve bir aday × n mevcut komuta becerileri sevi- yesi, deneyimiyle yönetilebiliyorsa ve en önemlisi verilen role uygunsa bu durum- da en yüksek fayda elde edilebilir. Ge- rek simüle edilmi ü gerekse hakiki olaylar × çözmek için içinde ileti ü im becerisi, kay- naklar × n ve bilginin kullan × m × ve komuta stratejisinin de dâhil oldu ù u çok önemli yeterliliklere ihtiyaç vard × r. Geli ü mi ü Son Teknoloji ú çeren E ù itim Merkezleri Haziran 2014’te, son tek- nolojiyle donat × lm × ü ilk iki e ù itim merkezi Lond- ra’da, biri Beckton do ù u Londra ve biri de Harrow bat × Londra, aç × ld × . Tesis- ler içinde personelin fiili olarak yang × nla müca- dele etti ù i e ù itim binas × ve amaca göre tasarla- nabilen û ehir ú çi Arama ve Kurtarma e ù itim binalar × n × içeren 3200m 2 kapal × alanl × e ù itim alan × na sahiptir. Tesisin göze çarpan özellikleri çok geni ü sanal gerçeklik uygulama imkân × d × r. Sanal gerçekli ù in esas uygulama- s × Olay Komuta Simülasyon Odas × d × r. Odada dört ‘kabin’, geni ü tabandan tava- na video ekran × olan küçük odalar, Londra ú tfaiyesinin odyo ve tam fonksiyonlu standart ile- ti ü im cihazlar × n × n bire bir replikalar × bulunmakta- d × r. Ekip çal × ü malar × nda, kabin içinde kursiyerle- rin her biri mü ü terek bir simülasyon senaryosunu kendi görü ü noktalar × ndan ya ü arlar veya görürler. ú lave yo ù un pratik uygulama sa ù lamak için k × demli itfaiye görevlileri simülasyon görüntülerinin büyük bir monitörde gös- terildi ù i Londra ú tfaiyesi Olay Komuta Ünitesinin birebir replikas × içinde e ù itim verebilirler.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=