Yangın ve Güvenlik Dergisi 174. Sayı (Nisan 2015)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 78/80%$&, 10 Günümüzde, ú stanbul civar × ndaki Adalar- da meydana gelen yang × nlardaki zarar miktar × n × n çok olmas × n × n nedeni bir deniz itfaiyesinin olmamas × ve denizden müda- hale edilmemesidir. H × zl × bir söndürme ge- misi sadece denizden söndürmeye i ü tirak etmeyip ayn × zamanda Adalar aras × ve Ada ile Kara aras × personel ta ü × mas × nda da kullan × lacakt × r. ú stanbul ve civar × ndaki sanayi kurulu ü lar × n × n birço ù u deniz kenar × nda bulunmaktad × r. Haramidere tesisleri, Çay × rova Endüstri Bölgesi ve ú zmit Körfezindeki büyük yan- g × nlara ú stanbul itfaiyesi yard × ma gitmek- tedir. Hatta Tekirda ù ’a bile gitti ù i zamanlar olmaktad × r. Deniz itfaiyesi ile daha etkin müdahale sa ù lanacakt × r. Bu sanayinin korunmas × n × n ülke ekonomisine çok yönlü katk × s × olaca ù × ku ü kusuzdur. ú stanbul’daki gümrükler, limanlar ve tersanelerin korun- mas × da ülke ekonomisine katk × d × r. Geli ü mi ü ülkelerde, e ù itilmi ü deniz it- faiyesi personeli deniz kazalar × na da müdahale edecek ve gerekli yard × m × sa ù layacak ü ekilde yeti ü tirilmektedir. ú stanbul’da bo ù az sahillerinde, ço ù u zaman e ù lence yerlerinden dönen vatanda ü lar × n kulland × klar × araçlar de- nize dü ü mekte ve gerek vatanda ü lar × gerekse araçlar × denizden ç × karmak için dalg × ç ekibi bulunamamaktad × r. Özel- likle yaz aylar × nda yüzmek için denize veya gölete girerek bo ù ulan ki ü ilerin ç × kar × lmas × için de kurtarma ekibi ge- rekmektedir. Kurulacak olan ve e ù itilen dalg × ç ekibi bu tür olaylarda kurtarma i ü lerine kat × lacakt × r. 4. Deniz ú tfaiyesinin Yeri ve Donan × m × ú stanbul’daen az 4 deniz itfaiyebirimi olma- l × d × r. Bunlar; Büyükdere, ú stinye, Karaköy ve Haydarpa ü a’da konu ü land × r × lmal × d × r. ú stan- bul’un kritik deniz yang × n × bölgeleri, riski en fazla olan bölgeler, Karaköy-Haydarpa ü a Liman bölgesi ile Bo ù az giri ü indeki Büyük- dere-Sar × yer bölgesidir. Bunlardan Büyükde- re-Sar × yer bölgesinde meydana gelebile- cek bir tanker yang × n × n × n, ak × nt × lar sebebi ile bütün bo ù az bölgesi için önemli bir tehlike meydana getirece ù i aç × kt × r. ú stinye-Hisarlar bölgesinin de kritik bölgeler aras × nda oldu- ù u görülmekle beraber, deniz itfaiyesinin iki önemli bölgeyegöreplanlanmas × n × n daha gerçekçi olaca ù × dü ü ünülmektedir. Hem bo ù aza hem de Karaköy-Haydarpa ü a bölgesine hizmet verecek deniz itfaiyesi için en uygun yerler, Büyükdere, ú stinye, Karaköy ve Haydarpa ü a’d × r. Bir deniz itfaiyesi için gerekli teçhizat × n ba ü × nda söndürme gemileri gelmektedir. Gemi hem e ù itim hem de söndürme i ü lerinde kullan × labilmelidir. Birinci s × n × f gemiler 2800 knot h × z × nda ön müdahale tedbirini yerine getirebilecek nitelikte hafif-h × zl × tekneler olmal × d × r. Bu bak × mdan iki tip söndürme gemisi önerilmektedir. Birisi kay × c × tekne tipinde h × zl × motorbotlar, di ù eri ise Katamaran tipinde geni ü plat- formlu ve yeterli ön müdahale gereçleri ile donanm × ü h × zl × teknelerdir. Bunlar için gerekli personel fazla olmad × ù × ndan hem i ü letme ekonomisi aç × s × ndan hem de yeterli personel temini bak × m × ndan uygun teknelerdir. K × sa zamanda yang × na ön müdahale yapabilecek özellikte oldu ù u gibi, her türlü yang × n söndürme gereçleri ile donat × lm × ü olmal × d × r. Böyle gemilerde 4-6 monitor, radar, teleskopik veya buna e ü de ù er bir yang × n kulesi; köpükle söndür- me sistemi, kendisini korumak için gerekli su ü emsiyesi sistemi vs. gibi donan × m × n bulunmas × ü artt × r. Gemide ayn × zamanda su alt × yolu ile yap × lmas × gerekli müdaha- leler için oksijen kesme, dalg × ç odas × ve gereçleri bulunmal × d × r. Bu h × zl × -teknenin di ù er teknik özellikleri ise dört adet su monitörü her biri 6-7 bar ve dakikada 1000-1250 litre su basabilecek güçte olacak iki adet diesel motor tahrikli pompalardan yönetilmelidir. Ba ü tarafta 4000-4500 litrelik köpük tank × ndan bes- lenen bir köpük monitörü konulmal × d × r. Hidrolik hareketli bir platformdaki ilave bir monitor 6-7 barda en az 1250 litre/dakika su basacak ü ekilde tertip edilmelidir. 5. Sonuç ú stanbul Bo ù az × n × n ve deniz kenar × ndaki tesislerin korunmas × için ça ù da ü yönet- melik ç × kar × larak ú stanbul ú tfaiyesine ba ù l × “Deniz ú tfaiyesi” kurulmal × ; Büyükdere, ú stinye, Karaköy ve Haydarpa ü a’da deniz itfaiyesi olu ü turulmal × d × r. Her birime ba ü lan- g × çta bir, daha sonra iki söndürme gemisi al × nmal × , profesyonel olarak söndürme ve kurtarma yapan e ù itilmi ü personel bulundurulmal × d × r. Ayr × ca birimlerden birisinde; kurtarma ve müdahale helikopteri, kirlenmelere kar ü × deniz süpürgeleri ve bariyerleri, uzaktan kumandal × snorkel tipmerdivenli söndürme gemisi bulunmal × d × r. Bütün birimler aras × nda mü ü terek haberle ü me sistemi olmal × d × r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=