Yangın ve Güvenlik Dergisi 174. Sayı (Nisan 2015)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 9 78/80%$&, Bo ù azlar ve Marmara denizinden geçen gemiler, a) Kimyasal ve Biyolojik Madde ta ü × yan gemiler, b) Yan × c × , parlay × c × , patlay × c × madde ta ü × yan gemiler, c) Akaryak × t ve LPG ta ü × yan gemiler, d) Radyoaktif ve sanayi art × ù × ta ü × yan gemiler, e) Askeri ve askeri amaçl × gemiler, ü eklinde s × ralanabilir. Ç × kmas × muhtemel bir yang × n veya çarp × ü an iki geminin ge- tirece ù i sorunlar × n nas × l çözümlenece ù i konular × ise dü ü ündürücüdür. Montrö antla ü mas × nda de ù i ü iklikler yap × lsa bile risk tamamen ortadan kalkmaz. Mar- mara Denizinin bir iç deniz olarak uluslara- ras × seyir yapan gemilerin bu iç denizden geçerken özellikle ú stanbul ve Çanakkale Bo ù azlar × nda yaratt × ù × tehlikeler yan × nda, Kocaeli sanayi bölgesindeki petro-kimya tesisleri, dolum tesisleri ve rafineri ile Hara- midere petrol dolum tesisleri gibi k × y × sahil ü eridi ve Sanayi tesislerinin bulundu ù u yerler de önemli risk bölgeleridir. Ayr × ca sahillerde bulunan yak × t depolar × ve yal × lar da yang × nlara hassas noktalard × r. Bo ù azla ilgili al × nacak önlemleri üç grupta toplamak mümkündür. Bunlar; a) bo ù az- dan geçi ü lerin kontrol alt × na al × nmas × ve s × n × rlama getirilmesi ile ilgili önlemler, b) söndürme ve kurtarma faaliyetlerine ili ü kin önlemler ve, c) bo ù azdaki kirlenmelere kar ü × ve temizlenmesine ili ü kin önlemlerdir. 2. Mevcut Söndürme ve Kurtarma Ekipleri Herkes, limana ba ù l × olarak çal × ü an romörklerin ú stanbul itfaiyesine ba ù l × oldu ù unu ve deniz itfaiyesi oldu ù unu sanmaktad × r. Oysa, ülkemizdeki yasal dü- zenlemelerle denizlerde meydana gelen söndürme ve kurtarma görevleri bölge liman müdürlü ù üne verilmi ü tir. Resmi gazetenin 8.9.1975 tarihli 7/10357 karar say × l × “Karada ç × kabilecek yang × nlarla, deniz, liman veya k × y × da ç × k × p karaya ula- ü abilecek ve yay × labilecek veya karada ç × k × p k × y × , liman ve denize ula ü abilecek yang × nlara kar ü × al × nabilecek önleme, söndürme ve kurtarma tedbirleri hak- k × ndaki Yönetmelik”te bütün sorumluluk liman bölge müdürlü ù üne verilirken “ ú l Yang × n Koordinasyon Kurulu” olu ü turulmu ü - tur. Denizdemeydana gelecek bir olayda itfaiyenin yasal olarak hiçbir sorumlulu ù u ve yetkisi bulunmamaktad × r. Dünyan × n hiçbir ülkesinde böyle bir uygulama yok- tur. Bütün geli ü mi ü ülkelerde deniz itfaiyesi ile kara itfaiyesi bir aradad × r ve itfaiyeye ba ù l × d × r. Tokyo itfaiyesinin 12, Hamburg it- faiyesinin 7, deniz kenar × nda olmamas × na ra ù men sadece içinden nehir geçti ù i için Farankfurt itfaiyesinde 4 adet söndürme gemisi bulunmaktad × r. ú stanbul’da K × y × Emniyet Genel Müdürlü- ù ünde söndürme i ü lerinde kullan × lan ro- mörkörler olmas × na ra ù men bunlar itfaiye amaçl × olmad × klar × ve içlerinde e ù itilmi ü itfaiyeci bulunmad × ù × için yang × n söndür- mede ba ü ar × l × olamamaktad × r. Bunlara; yap × l × ü amac × , i ü letilme ü ekli ve teknik özellikleri bak × m × ndan söndürme gemisi demek mümkün de ù ildir. Bunlar × n sade- ce ad × söndürendir, as × l görevi yang × n söndürme de ù ildir. ú çlerinde profesyonel itfaiyeci bulunmamaktad × r ve sadece d × - ü ar × dan su s × kabilmektedir. Yanan bir gemi d × ü ar × dan su s × k × larak söndürülemez. Ge- minin içine girilmedikçe yang × n sönmez. Günümüzde itfaiyecilik; teneffüs cihazlar × , yüksek genle ü meli köpüklü sistemleri, ça ù - da ü haberle ü me sistemiyle su s × kmaktan öte teknik bir konudur. 3. Deniz ú tfaiyesi Gereklili ù i Her geçen gün Bo ù azdan geçen gemi- lerin artmas × yla yang × n ç × kma olas × l × ù × da artmaktad × r. Tankerlerin birinde meydana gelecek bir yang × n × n meydana getirece ù i mal kayb × n × n boyutlar × dü ü ünülemeye- cek kadar büyük olabilir. Bunu önlemek için, konunun devlet politikas × olarak ele al × nmas × , ça ù da ü yasal düzenlemelere gidilerek yeni yönetmelik ç × kar × lmas × , söndürme gemilerine sahip, profesyo- nel olarak söndürme ve kurtarma yapan e ù itilmi ü personeli bulunan, ú stanbul itfaiyesine ba ù l × bir deniz itfaiyesi ku- rulmal × d × r. Ça ù da ü yönetmeliklerle ú stanbul itfaiyesi- ne ba ù l × deniz itfaiyesi kuruldu ù u takdirde; çal × ü anlar × n × n tamam × e ù itilmi ü profes- yonel itfaiyeciden olu ü acak, k × y × lardaki depolar × n yang × lar × na, yal × yang × nlar × na, ü ehir hatlar × gemilerine, tersanelerdeki yang × nlara, denizde meydana gelen her türlü yang × na an × nda müdahale edecek olan ve 24 saat nöbette bulunan personel olacakt × r. Ayr × ca, olu ü turulacak dalg × ç ekibi, kurtarma olaylar × için haz × r bekleyecektir. Son yirmi y × l içinde, milyarlarla ölçüle- meyecek maddi zarar × n yan × nda her biri müze görünümünde olan de ù erine paha biçilemez yal × lar yanm × ü t × r. Bo ù azda bir e ù itimli deniz itfaiyesinin olmas × tarihi yal × yang × nlar × ndaki hasar × azaltaca ù × ku ü kusuzdur.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=