Yangın ve Güvenlik Dergisi 172. Sayı (Ocak-Şubat 2015)

.$3$. .21868 0$.$/( <$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 50 x Bataryalar × n söndürme i ü leminden sonra, s × cakl × klar testten sonra ortam s × cakl × ù × na dönene kadar izlenmi ü tir. Bir testte batarya söndürüldükten 22 saat sonra E ù itim Simülatörü araçtan ç × kart × l × p depoya kald × r × ld × ktan sonra yeniden tutu ü mu ü tur ( ü öyle ki; her- hangi bir görülür alev, belirgin bir gaz veya duman ç × kmas × i ü areti görülme- mi ü tir ve bataryan × n yüzeyindeki s × - cakl × k de ù erleri hemen hemen ortam s × cakl × ù × na yak × nd × r). ú tfaiyeci Taktikleri x Görülen alevlerin ba ü lang × ç de ù er- lendirmesi ve küçültülmesinden sonra yang × n söndürme faaliyetleri durdu- ruldu. Tüm testlerde, görülen alevlerin ba ü lang × ç de ù erlendirmesi ve küçül- tülmesinden alevin yeniden parlad × ù × görüldü. Bu olaylar büyük ihtimalle ayr × ayr × hücre seviyesinde batarya pa- ketinin içine do ù ru olan kontrolsüz × s × ak × ü × ile örtü ü mektedir Bataryalardan ç × kan görülür alevler tam olarak sön- dürülmü ü olsa dahi, bataryalar × n için- deki s × cakl × k, bataryan × n iç k × s × mlar × na kontrolsüz miktarda × s × kaç × ü × meydana gelmesine yetecek kadar, yüksektir. Bu yeniden parlama suyun batarya iç s × - cakl × klar × n × kontrolsüz oranda × s × kaç × ü × yapmayacak seviyeye dü ü ecek kadar azaltana dek devem edecektir. x Ana batarya yang × n × kontrol alt × na al × nd × ktan sonra, testlerin birkaç × nda, bataryan × n üzerine sürekli olarak sis nozulu kullanarak su sisi püskürtülme- ye devam edildi ve bataryan × n d × ü k × sm × daha fazla so ù utuldu, bu ba- tarya iç hücrelerinin de s × cakl × ù × n × n azalmas × na yard × mc × oldu. Bu i ü lem elektrolitin ilave gaz salmas × ve batar- ya iç hücrelerinin yeniden parlama olas × l × ù × n × azaltt × ve sonuçta yang × n × söndürmek için gerekli olan toplam su miktar × n × n da azalmas × n × sa ù lad × . x ú ki testte de toplam söndürme zama- n × itfaiyecilerden birinin kullan × labilir hava beslemesini geçti. x ú tfaiyeciler oy birli ù iyle “s × cak noktala- ra” veya “ × s × ya” eri ü imin söndürme ça- l × ü malar × na önemli bir bariyer yapt × ù × n × raporlad × lar. ú tfaiyeciler × s × ve alevlerin ba ü lad × ù × yerde yang × n × süratle sön- dürmek için su alamad × lar. Bu testler s × ras × nda, bataryalara eri ü im, itfaiye- cilerin gerçek hayattaki araç yang × n- lar × senaryolar × nda kar ü × la ü t × klar × eri- ü imlerinden çok daha kolay oldu zira bataryalar gerçek bir araca monte edilmemi ü simulasyon arac × na koyul- mu ü tu. Buradan da itfaiyecilerin bu test program × s × ras × nda kar ü × la ü t × ù × eri- ü im konular × n × n gerçek hayattaki araç yang × n × senaryolar × nda birkaç kat bü- yütülmesi gerekti ù ini kabul edebiliriz. Yang × n Söndürücü Etmen Olarak Su x Yang × n söndürme testleri s × ras × nda su tüm yang × nlar × söndürmede ba ü ar × yla kullan × ld × . x Genel olarak ETA bataryalar × belirgin olarak daha uzun aktif söndürme veya bataryan × n yeniden alev alma- s × n × önleme operasyonu gerektirmek- tedir (bu test program × nda 50 dk.’ya kadar), ayr × ca klasik ú çten Yanmal × Araç yang × nlar × na nazaran daha faz- la (yakla ü × k 10,000 litreye kadar) suya ihtiyaç duyulmaktad × r. Bu ise suya sa- dece görülen yang × n × söndürmek için de ù il ayn × zamanda batarya bölme- sini da bataryan × n içinde kontrolsüz × s × ak × ü × na mani olacak kadar azaltmak için ihtiyaç duyulmas × na ba ù lan × r. Referanslar ¹ Karter, M. Fire Loss in the United Sta- tes 2011, NFPA Fire Analysis and Re- search Division, Quincy, MA, 2012. ² Ahrens, M. U.S. Vehicle Fire Trends and Patterns . NFPA Fire Analysis and Research Division, Quincy, MA, 2010. 3 Long, R., Blum, A., Bress, T. & Cotts, B. “Emergency Response to Incident Involving Electric Vehicle Battery Hazards,” Fire Protection Research Foundation, Quincy, MA, 2013. 4 Electric Vehicle Emergency Field Guide . National Fire Protection Asso- ciation, Quincy, MA, 2012. 5 J2990, Hybrid and EV First and Se- cond Responder Recommended Practice . SAE International, Warren- dale, PA, 2012. 6 Interim Guidance for Electric Vehic- le and Hybrid- Electric Vehicles Equ- ipped With High Voltage Batteries . National Highway Traffic Safety Ad- ministration, Washington, DC, 2012. 7 Hybrid Electric Vehicles for First Responders . Delphi Corporation, Troy, Mich., 2012. 8 Long, R.T., et. al. “Lithium-ion bat- teries hazards: What you need to know.” Fire Protection Engineering , Fourth Quarter, 2012.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=