Yangın ve Güvenlik Dergisi 172. Sayı (Ocak-Şubat 2015)

.$3$. .21868 0$.$/( <$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 48 ETA yang × n × bast × r × lmas × s × ras × nda bir yan- g × n ekibi personelinin, Simulatör E ù itmen Arac × na do ù rudan temas ederek veya bir su huzmesini yüksek voltajl × batarya- ya tuttu ù unda su ile gelebilecek elektrik çarpmas × na maruz kalma durumunu in- celemek maksad × yla elektrik ölçüm de- ù erleri kaydedildi. Bir önceki çal × ü malara benzer bir metodoloji kullanarak, elektrik ölçümleri yang × n söndürme nozulundaki ve bataryan × n simülatör arac × n içindey- ken üzerine oturdu ù u ü asi gövdesinden gerek voltaj gerekse ak × m × ölçerek yap × l- d × . Her bir testten sonra bir ETA yang × n × sön- dürmede kullan × lan su içinde herhangi bir zararl × yan ürün kal × p kalmad × ù × n × ana- liz etmek için su numuneleri topland × . ú la- ve olarak test s × ras × nda s × cakl × k ve × s × ak × s × ölçümleri de bataryan × n d × ü s × cakl × ù × or- tam seviyelerine dü ü ene kadar topland × . Bu ölçümler bir önceki × s × ç × k × ü oran × (HRR) testleri gibi ayn × mevkilerden topland × . S × - cakl × klar bataryan × n d × ü muhafazas × ndan ve iç k × s × mlar × ndan, × s × ak × lar × ise 1,5-4,6-6 ve 7,6 metrelik emniyet mesafelerinden al × nd × . Söndürme faaliyetleri Maryland Yang × n Ara ü t × rmalar × Enstitüsü taraf × ndan yap × ld × . ú tfaiyecilere yang × n × söndürmek için neyi yapabilirler neyi yapamazlar gibi her- hangi bir taktik verilmedi. Normal olarak bir yang × nla kar ü × la ü t × klar × nda ne yapma- lar × gerekiyorsa o ü ekilde, ofansif bir dav- ran × ü la hareket ettiler. Yang × n testleri s × ras × ndaki taktikler, bu taktiklere yap × lan de ù i ü iklikler tamamen Maryland Yang × n Ara ü t × rmalar × Enstitüsü personelinin takdirindeydi ve uzun y × llara dayanan yang × nla mücadele ve e ù itim deneyimlerine dayanmaktayd × . Buna ra ù men yang × n söndürme ekiplerini, güvenlik nedenleriyle Simulatör E ù itmen Arac × na ve batarya bölmesine girmek için zorlayacak araçlar kullan × mlar × s × - n × rland × r × lm × ü t × r (simülatör arac × n alt × nda yang × na müdahalesi dört adet propan içten yanan hiçbir bataryada y × rt × lma veya patlama olmam × ü t × r. x Tüm testlerde “h × zla itme” ve “ark-k × v × l- c × m ç × kmas × ” sesleri, kontrolsüz olarak × s × kaç × ü × s × ras × nda batarya paketinin batarya iç hücrelerinden sürekli ola- rak beyaz dumanl × gaz ç × kmas × göz- lemlenmi ü tir. x Yang × n söndürme testleri s × ras × nda su tüm yang × nlar × söndürmek için ba ü a- r × yla kullan × lm × ü t × r; ancak, söndürmek için su uygulamas × nda gereken za- man ve ihtiyaç duyulan toplam su miktar × geleneksel bir ú çten Yanmal × Motorlu araç yang × n × n × söndürmede kullan × lan suyun miktar × ndan daha fazlad × r. x Testler s × ras × nda toplanan su örnekleri klorin ve florin mevcut oldu ù unu (bü- yük ihtimalle HF ve Hidrojen Klorit [HCl] formunda) göstermi ü tir. Ancak, so- lüsyondaki klorit miktar × normal olarak bulunan seviyelerden iki veya üç kat daha fazlad × r. Bu s × rada solüsyondaki florit miktar × ise normal olarak bulunan seviyelerden 100 kat daha fazlad × r. Su örneklerinde ba ü ka herhangi bir korozyon yap × c × veya toksin özellikli madde bulunmam × ü t × r. x Tüm testlerde, ü asideki ak × m ihmal edilebilir seviyededir. û asideki vol- taj seviyesi yakla ü × k 0.3 veya 0.4 Volt aral × ù × ndad × r. Bu de ù er test öncesi ve sonras × yap × lan ölçümlerle uyumludur. x ú lave olarak nozuldaki voltaj ve ak × m de ù erleri itfaiyeciler bataryalara su ile müdahale ederken ihmal edilebilir de ù erlerdedir. û ekil 4. Test A3: Propan yakan brülörlerin ate ü lenmesi (üst sol), arka taraf (üst sa ù ), ba ü lang × ç söndürme faaliyetleri (alt sol), komple söndürme (alt sa ù ) yakan brülör olmas × nedeniyle s × n × rland × - r × lm × ü t × r, yani a ü a ù × dan bataryalar × n ü asi- sine do ù ru). Yap × lan tüm testler için yang × n söndü- rücü etmen olarak içinde herhangi bir katk × maddesi olmayan su seçilmi ü tir. Su ü ehir ü ebekesi suyuna ba ù l × yak × ndaki bir hidranttan temin edilmi ü tir. Yang × n nozulu 44,5 mm çapl × bir hortuma ba ù lanm × ü t × r. Nozuldan f × ü k × ran suyun miktar × 520 kPa bas × nçta dakikada 125 galondur. Kul- lan × lan su testler s × ras × nda izlenmi ü tir bu ü ekilde yang × n × n bast × r × lmas × için kullan × - lan su miktar × belirlenmi ü tir. ú lave olarak testlerden sonra ilk elden gözlemleri kaydetmek için itfaiyecilerle mülakat ya- p × lm × ü t × r. Toplam alt × adet test yap × lm × ü t × r, bunlardan üçü Batarya A kullanarak (A1, A2, ve A3 olarak s × n × fland × r × lm × ü t × r) ve üçü de Batarya B kullanarak (B1, B2, ve B3 olarak s × n × fland × r × lm × ü t × r) yap × lm × ü t × r. Her batarya tipi için, batarya paketinin tek olarak simülatör arac × n içine yerle ü tirildi ù i ve simülatör arac × n içine batarya pake- tine ek olarak tipik araç iç k × sm × son kat × / koltuk dö ü emeleri yerle ü tirilmi ü olarak iki adet test yap × lm × ü t × r A ü a ù × dakiler test gözlemleri/sonuçlar × , itfaiyeci taktikleri hakk × nda itfaiyeci geri beslemesi taktikleri, tek yang × n söndür- me arac × olarak suyun yeterlili ù i, bak × m × ve temizli ù i ile ilgili gözlemlerin bir özeti- dir. Test A3’e ait görüntüler û ekil 4 ’te ve- rilmi ü tir. Genel Olarak Test Gözlemleri ve Sonuçlar × x Simülatör araçtan 1,5 metre emniyet mesafesinde, iç dö ü emesi olmayan araç için maksimum × s × ak × s × ölçümleri 2.1 ve 3.7 kW/m 2 ’dir. Kar ü × la ü t × rma ola- rak iç dö ü emesi olan araç için mak- simum × s × ak × s × ölçümleri 8.1 ve 11.9 kW/m 2 ’dir x Testlerin hiç birinde bataryalardan ç × - kan havada h × zla uçan bir parçac × ù a rastlanmam × ü , yang × na maruz kalarak

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=