Yangın ve Güvenlik Dergisi 168. Sayı (Temmuz-Ağustos 2014)
<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 78/80%$&, 10 taraftan akünün a ù× rl ×ù× yla yukar × do ù ru yürüdü ù ümden yoruldu ù umu fark ettim. Bu k × yafet ve cihazlarla çal ×ü an maden- cilerin ne kadar zor ü artlarda çal ×ü t × klar × n × dü ü ünmeden edemedim. Dönü ü yolunda daha çok yang × n sistem- lerini ö ù renmeye çal ×ü t × m. Karbonmo- noksit ve duman dedektörleri yerle ü tirilmi ü durumdayd × . Hava h × z × n × n ana galeride 1.5 m/s ve yan galerilerde en az 1 m/s olacak ü ekilde fan kapasitesinin ayarlan- d ×ù× aç × kland × . Havaland × rma için iki adet her biri 900kW gücünde ana egzoz fanlar × n kullan × ld ×ù× söylendi. Bunlar × n yan × nda yard × mc × ü aftlarda da 450kW üzeri güçte fanlar bulunmaktayd × . Jeneratör odalar × n × n ol- du ù u k × s × mda 50 kg’l × k kimyasal kuru tozlu cihazlar bulunmaktayd × . Kullan × lmad ×ù× n × tahmin etti ù im baz × yan galerilerin giri ü leri yang × na dayan × kl × perdelerle kapat × lm ×ü t × . Ana galeriden geçerken konveyör bant- lar × n × n bulundu ù u galeriye yer yer geçi ü ler ve aç × kl × klar mevcuttu. Yang × nlar × n en çok ç × kt ×ù× konveyör batlar × n × n yan × nda yakla ü× k 25 metre aral × klarla yuvarlak kauçuk hor- tumlu yang × n dolaplar × ve 12 kg oldu ù unu tahmin etti ù im kimyasal kuru tozlu cihazlar bulunmaktayd × . Maden oca ù× n × n havas × tertemizdi. D × - ü ar × daki atmosferik havadan fazla farkl × de ù ildi. Güvenlik aç × s × ndan fevkalade iyiydi. Ya ü am odas × yoktu. Bir noktada yang × n olsa veya çökme olsa, konveyör bant × n × n oldu ù u k × sma geçilerek d ×ü ar × ula- ü abilecek veya konveyör k × sm × nda bir olay durumunda ana galeriye geçilerek d ×ü ar × ula ü× labilirdi. Ayr × ca ana galeri; kurtarma araçlar × n × n ve ekiplerin k × sa sürede olay yerine gelebilece ù i özellikteydi. Havaland × rma, kurtarma ve söndürme konular × ile ya ü am odas × n × n gereklili ù i ve diesel makinalarda istenen önlemler; maden oca ù× ndan ç × kar × lan madenin özelli ù i yan × nda, galeri a ù× na ve galerile- rin özelli ù ine ba ù l × olarak de ù i ü mektedir. Bir yeralt × madeninde havaland × rma, so ù utma, × s × tma, kurtarma ve söndürme konular × n × n her biri ba ü l × ba ü× na ayr × ça- l ×ü ma gerektirmektedir. Ya ü am odalar × n × n gereklili ù i, konveyör bantlar × n × n özellikleri, kurtarma araç gereçleri, söndürme sis- teminin özellikleri ayr × ayr × ele al × nmas × gereken konular aras × ndad × r. Yeralt × oca ù× nda söndürme sistemi olarak yang × n dolab × , köpük, inert gaz, otomatik ya ù murlama, bask × n sistemi, su sisi sis- temlerinde hangisinin veya hangilerinin olaca ù× ; madenin özelliklerine, kullan × lan diesel makinalar × n özelli ù ine ve galeri- lerin özelli ù ine ba ù l × olarak belirlenmesi gerekmektedir. Yeralt × madeni konveyör bant × yang × n ×
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=