Yangın ve Güvenlik Dergisi 168. Sayı (Temmuz-Ağustos 2014)
<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 9 78/80%$&, boru geçirilerek bir kamera indirildi ù ini, haberle ü me sa ù land ×ù× n × ve içecek yi- yecek gönderildi ù ini, daha sonra 66 cm çap × nda geni ü bir delik aç × larak buradan silindirik bir kabin indirilip ç × kar × larak kurtar- ma yap × ld ×ù× anlat × ld × . Ya ü am odalar × n × n önemi ve ya ü am odalar × nda bulunacak cihazlarla ilgili bilgi verildi. Söndürme konusu sempozyumda birçok sunumda ele al × nmas × na ra ù men çal ×ü tayda fazla gündeme gelmedi. Çal ×ü tayda daha çok kurtarma konusu anlat × ld × ve tart ×ü× ld × . Sempozyum, iki ayr × salonda paralel olarak 21 ayr × oturumda yap × ld × . So ù ut- ma ve Is × tma, Yang × n ve Patlama, Enerji, Simulasyon, Diesel Emisyonu, ú zleme ve Kay × t, ú çten Yanma, Modelleme, Fan- lar, Planlama, Hijyen, Radon ve Kömür madenleri ayr × oturumlarda tart ×ü× ld × . Sunumlar × n ço ù unlu ù u yang × n ve so ù ut- ma konular × ndayd × . Yang × n konular × nda simülasyon ve modelleme çal ×ü malar × a ù× rl × kl × yd × . Sempozyum ve çal ×ü tayda en önemli konunun e ù itim ve tatbikatlar oldu ù unu gördük. Maden ocaklar × n × n gezilmesi bamba ü ka bir deneyim kazand × rd × . Tan yeri a ù ar × rken otobüslere binerek yeralt × oca ù× na do ù ru yola koyulduk. Güne ü Afrika bozk × rlar × n × ayd × nlatmaya ba ü lad ×ù× nda yol kena- r × nda yer yer yanm ×ü alanlar ve teneke evler görünmeye ba ü lad × . Yanan k × s × mlar simsiyaht × . Teneke evlerin aras × ndan otobüse do ù ru bakan siyah insanlar × n umutsuz solgun bak ×ü lar × uzaktan fark edilebiliyordu. Oto- büsten, kara insanlar × n yürüdü ù ü kara top- ra ù× n alt × ndan ç × kar × lan kömür y ×ù× nlar × n × n karart × s × görülebiliyordu. Güneyi de olsa Afrika farkl × yd × . Topra ù× kara, insanlar × kara ve insanlar × n bahtlar × karayd × . Güne ü yükselmeye ba ü lad ×ù× nda Anglo American ü irketinin Bathopele yeralt × pla- tinyum oca ù× uzaktan göründü. Oca ù a ula ü t ×ù× m × zda çok s × k × bir güvenlikten geçirilerek içeri al × nd × k. Ocak hakk × nda bilgiler verildi. Maden Oca ù× nda 1464 ki ü inin üç vardiya çal ×ü× ld ×ù× n × , bunlar aras × nda 25 ki ü inin kad × n oldu ù unu ve 10 kad × n × n yeralt × nda çal ×ü t ×ù× n × , bir bölümün bir vardiyas × nda yap × lan i ü e göre 9 veya 16 ki ü i bulundu ù unu aç × klad × lar. Yeralt × na acil durumda ne yapaca ù× m × z ve güvenlik aletlerini nas × l kullanaca ù× m × z anlat × ld × ktan sonra, oca ù a inme haz × rl × klar × ba ü lad × . Foto ù raf çekmek kesinlikle ya- sakt × . úü tulumu, çizme ve kasktan sonra bataryal × ba ü üstü lambalar × ve dizliklerini takt × lar. En önemlisi her madencinin mut- laka üzerinde ta ü× d ×ù× 2.3 kg a ù× rl ×ù× ndaki, kendi kendine yetebilen kurtar × c × (self contained self rescuer) olarak tercüme edilebilen ve Hayat Kurtar × c × olarak isim- lendirebilece ù imiz cihazlar kemerlerimize ba ù land × . Hayat kurtar × c × n × n içerisinde 45 dakika solunum için yeterli oksijen, burun t × kac × , göz koruyucu, maske gibi ekipman- lar bulunmaktayd × . Tam bir madenci gibi olmu ü tuk. Herkesin imzalar × al × n × p özel bir kart verildik- ten sonra yer alt × na inen dü ü ük yükseklikli araçlara bindirdiler. Geni ü li ù i yedi metre ve yakla ü× k yüzde on e ù imli yolda a ü a ù× - ya do ù ru maden oca ù× nda ilerlemeye ba ü lad × k. Yol oldukça güzel ayd × nlat × lm ×ü t × . Çok say × da büyük çapl × borular × n ve ka- nallar × n bulundu ù u yol geni ü bir tesisat galerisini and × r × yordu. Yan galerilere geçi- len kav ü aklarda, yan galerideki konveyör hatt × görülüyordu. Hemen hemen her 200 metrede bir jeneratör grubu ve baz × noktalarda da trafo vard × . Yakla ü× k dört kilometre kadar ilerledikten sonra araçlar durdu. Yer üstünden 400 metre a ü a ù× dayd × k. Bu noktadan itibaren ayd × nlatma yoktu. Booster fan × n × n olduk- ça kuvvetli üfleme yapt ×ù× ana galeride kendi ba ü lambalar × m × zla ayd × nlatma sa ù l × yorduk. Ana yoldan yan galeriye geçtik. Yer yer so ù utma suyunun doldu ù u çukurlardan geçerek ilerledik. Bu k × s × mda yükseklik 150 santimetreye kadar dü ü tü. E ù ilerek bazen de kasklar × m × z tavana çarparak üretim yap × lan noktaya ula ü t × k. Elektrik motor tahrikli bir makine ile kayaya yakla ü× k 25 mm çap × nda ve 100 cm uzunlu ù unda delik aç × l × yordu. Mil döndükçe ak × t × lan so ù utma suyu bir taraftan bir depoya oradan da d ×ü ar × ya pompalan × yordu. Bu makinan × n saatte 20 delik açt ×ù× söylendi. Öylesine bir gü- rültü vard × ki kulaklar × t × kamadan durmak mümkün de ù ildi. Birkaç delme i ü lemini izledikten sonra, galeriden ilerleyerek ana galeriye U ü eklinde ba ù lanan ikinci ba ù lant × s × ndan yeniden ana galeriye ve buradan ba ü ka bir tali galeriye yürüdük. Burada diesel motor tahrikli kepçe ile ta ü× - ma yap × l × yordu ve elektrik motor tahrikli bir makina ile tavan sabitlemesi yap × l × yordu. Tavanda 3 m uzunlu ù unda delikler aç × l × p içine mil yerle ü tiriliyordu. Aç × klamalardan sonra araçlara do ù ru yürümeye ba ü la- d × k. Hayat kurtar × c × s × n × n a ù× rl ×ù× ve di ù er
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=