Yangın ve Güvenlik Dergisi 167. Sayı (Mayıs-Haziran 2014)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 89 <$1*,1 0$.$/( gereken kritik süratin bir fonksiyonudur. NFPA 130, trende yang × n × n yerine ba ù l × olarak, trenin bir k × sm × n × n dumana maruz kalaca ù × n × kabul eder. Kapal × istasyon acil durum havaland × r- mas × , genel olarak tünel trenyolu hava- land × rma sistemi taraf × ndan sa ù lan × r. Bu tasar × m ü eklinde, istasyonun ç × k × ü yollar × genel olarak havaland × rma havas × n × n tamamlanmas × için bir kanal olarak da hizmet eder. Bu ü ekilde istasyonda bulunanlar × n tahliyesi için makul ü artlar × sa ù lar. Di ù er tasar × m ü emalar × kaç × ü /ç × k × ü ortamlar × nda makul ü artlar × bulundurmak için, istasyon içindeki havaland × rma çeki ü noktalar × n × içerir. Acil durum havaland × rmas × , bir tünel içi tren yolunda yang × n güvenli ù ini sa ù lamak için önemli bir araçt × r. NFPA 130, havalan- d × rma sisteminin güvenirli ù i ve çal × ü abilir olmas × n × esas olarak kabul eder ve elekt- rik, mekanik ve alt sistemlerin süpervizörlük kontrolünün güvenilir bir analizini ü art ko ü ar. Acil durum havaland × rmas × fanlar × , motorlar × ve egzoz hava ak × m × na maruz kalan tüm ilgili elemanlar × n fan giri ü indeki hava ak × m × n × n, 150°C dan daha dü ü ük olmayan yüksek s × cakl × k ü artlar × nda, en az bir saat ancak gereken emniyetli ç × k × ü zaman × ndan az olmayacak ü ekilde çal × ü mas × tasarlanmal × d × r. NFPA 130 acil durum havaland × rma sistemi ü artlar × , yeni sabit hatl × transit ve toplu yolcu ta ü × ma rayl × sistemlerine ve mevcut sistemlerin uzant × lar × na uygulan × r. Yang × n Tehlikesi Kuzey Amerika ve Avrupa’daki en iyi 12 transit ta ü × ma kurulu ü unun sekizinden 1988-2009 y × llar × aras × nda toplanan yan- g × n olaylar × na ili ü kin bilgiler; yang × nlar × n %88’inin trenyolu veya istasyonlarda, %12’sinin ise yolcu vagonlar × nda 8 ( û ekil 3 ) û ekil 3. Yang × n mahalli taraf × ndan tasnif edilen genel yang × n olay × verileri 8 Araç (%12) Ray (%53) ú stasyon (%35) meydana geldi ù ini gösterir. Bu yang × nlar- da herhangi bir can kayb × ya ü anmam × ü t × r. Yang × n × n rapor edildi ù i araçlar × n(vagon- lar × n) hiç biri tamamen alevlerin içinde kalmam × ü t × r. NFPA 130 ü artlar × na uygun yolcu vagonlar × n × n kar × ü t × ù × ve vagonun alevler içinde kald × ù × yang × n olaylar × çok nadir ve ola ù and × ü × olaylard × r. Bir yolcu vagonunun ortalama çal × ü ma ömrü yakla ü × k 40 y × ld × r ve bir vagon tipik olarak bu sürenin yar × s × nda komple bir revizyona girer. NFPA 130 standard × genel bak × ma giren çal × ü makta olan araçlar- da, yenileme ve cihaz kullan × lmas × n × ve standarda uygunluk için donan × mlar × n × n yenilenmelerini gerektirmektedir. Bahse konu yang × n olaylar × yla ilgili transit ta ü × ma ü irketleri NFPA 130’u kabul etmi ü ler veya kapsam ve performans bak × m × ndan ben- zer kurallar × uygulamaktad × r. Bu ü irketler en az × ndan NFPA 130’un ilk yay × nlar × na uygun vagon filolar × i ü letmektedir. Yolcu vagon- lar × n × n yang × n güvenlik malzemelerindeki geli ü meler, ola ù and × ü × yang × n hadiseleri- nin olas × l × ù × n × hafifletmi ü tir. Transit ta ü × ma ü irketlerinin tünel ve istasyonlar × potansiyel yang × n tehlikesi ve yan × c × yak × tlardan te- mizleme konusunda gösterdikleri dikkat, tünel ve kapal × istasyonlar × acil durum ha- valand × rmas × olmadan in ü a edilmi ü olan transit ta ü × ma sistemlerinde, yang × ndan kaynaklanan ölüm ihtimalini azaltm × ü t × r. Sabit hatl × toplu ta ü × ma sistemlerinde genel olarak yolcular × n yang × n kaynakl × ölüm tehlikeleri dü ü üktür. John F. Devlin, bir Aon ü irketi yang × ndan korunma mühendisidir. Referanslar: 1) NFPA 130, Sabit Hatl × Transit ve Yolcu Toplu Ta ü × ma Rayl × Sistemleri ú çin Stan- dart, Ulusal Yang × ndan Korunma Ajans × , Quincy, MA, 2014. 2) “Demiryolu Kaza Raporu – Körfez bölgesi H × zl × Transit Alan × Trende Yang × n #117 ve Yeralt × trenyolu tüpündeyken yolcular × n tahliye edilmesi, San Francisco, CA, Jan. 17, 1979,” NTSB-RAR-79-5, Washington, DC, 1979. 3) Braun, E., “BART vagonlar × n × n yang × n tehlikesinin de ù erlendirmesi,” Yang × n Ara ü t × rmalar × Merkezi, Ulusal Standartlar Bürosu, NBSIR 78-1421, Gaithersburg, MD, 1978. 4) McDonnell – Douglass Corporation, “BART Transit Vagonlar × tam kapsaml × test raporu – Sonuç Raporu,” McDonnell – Douglass Rapor #MDCJ4670, 27 û ubat 1981. 5) Hathaway, W. & Litant, I., “BART Vagonlar × yang × n Güçlendirme program × analiz raporu,” û ehir Toplu Ta ü × ma ú daresi, Was- hington, DC, 1982. 6) Hathaway, W. & Flores, A., “ û ehir ú çi Transit Araçlar × nda Yang × n Tehlikesinin Belir- lenmesi,” J.A. Volpe Ulusal Ta ü × mac × l × k Merkezi, Cambridge, MA, 1980. 7) NFPA 550, Yang × n Savunma Kavram × A ù ac × için K × lavuz, Ulusal Yang × ndan Korunma Ajans × ,, Quincy, MA, 2012. 8) Aon Yang × ndan Korunma Mühendislik û irketi, “Yang × n Havaland × rmas × n × n ú yile ü - tirilmesi program × , Risk De ù erlen dirme Raporu,” Kontak No. G85-269, Toronto Transit Komisyonu, 2011.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=