Yangın ve Güvenlik Dergisi 167. Sayı (Mayıs-Haziran 2014)
<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 86 <$1*,1 0$.$/( ú zolasyon, parçalar × ay × rma ve elektrik enerjisi kontrolü NFPA 130 taraf × ndan yang × n × art × r × c × olarak elektrikli cihaz veya parçan × n ar × za yapmas × ihtimalini en aza indirerek, yang × n × n ç × kmas × n × önleme va- s × tas × olarak tarif edilen ana metotlard × r. Elektrikli cihazlar × (tahrik sistemi ve potansi- yel yüksek × s × enerjisi kayna ù × olan tahrik ve fren sistemi direnç elemanlar × ve cihazlar × ) arac × n d × ü × ndan izole etmek, cihazlar × yolcu kompart × man × ndan, yang × na da- yan × kl × zemin ve çat × grubundan ay × rmak yang × n × n ar × zan × n oldu ù u kompart × man veya cihaz k × sm × n × n ötesine yay × lmas × n × engelleyerek etkisini kontrol alt × na al × r. Yolcu vagonu iç k × sm × n × n vagonun tü- münde yang × n güvenli ù i üzerine önemli etkisi vard × r. Olas × yang × n × n büyümesini ve ate ü lemeye neden olacak kaynaklar- dan yay × lmas × n × , tutu ü may × , yan × c × l × ù × ve alevin vagonun içine, koltuklara, zemin, duvar ve tavan kaplama malzemelerine ve vagonun izolasyonuna yay × lmas × n × ayarlayarak hafifletmek mümkündür. Elektrik ar × zalar × dâhil vagonun iç k × sm × nda yang × n × n ç × kmas × na neden olabilecek ve vagonun d × ü × ndaki kâ ù × t, plastik dolu çöp torbas × n × n yanmas × gibi kaynaklar, vagonun içine de ù i ü ik seviyelerde yan- g × na neden olabilecek nokta kaynak olarak × s × ak × ü × gönderir. Vagon olas × iç ve d × ü yang × n senaryosu olaylar × na maruz kald × ù × zaman, iç k × s × mlar × n × n yang × n gü- venlik performans × n × de ù erlendiren tam kapsaml × yang × n testleri, vagonun bek- lenen yang × n performans × n × en iyi ü ekilde anlamay × sa ù lar. Tam kapsaml × testler oldukça yüksek maliyetlidir ve tasar × m, ü artname, yeni yolcu vagonlar × n × n al × m sürecinde nadir olarak yap × l × r. NFPA 130 taraf × ndan kabul edilen, yang × n testleri standartlar × ayr × ayr × malzeme testleridir. Hem iç hem de d × ü kaynakl × yang × n senaryolar × için, nokta olarak yang × n ç × kmas × na neden olacak × s × ak × ü × senaryolar × na uygulan × r. Tüm mal- zeme ve cihazlar NFPA 130 taraf × ndan belirlenmi ü performans kriterine uydu ù u zaman, vagonun makul seviyede yang × n güvenli ù i elde edilmi ü demektir. NFPA 130, vagon malzeme ve donan × - m × n × n yang × n performans × n × belirlemek maksad × yla donan × m düzenlemesi, tu- tu ü abilme ve duman emisyonu, yang × n performans × ve elektrik yang × n × güvenli ù i için kuralc × ü artlara uygunlu ù u yerine, gerçek kullan × m ba ù lam × nda opsiyonel bir yang × n tehlikesi analiz sürecinin kulla- n × lmas × na izin verir. Yang × n tehlikesi analizi yap × lmad × ù × takdir- de, ayr × ayr × malzeme testleriyle belirlene- meyecek olan vagonun içindeki yang × n × n geli ü mesinde; malzemelerin, vagonun geometrisinin ve di ù er faktörlerin rolle- rini anlamak maksad × yla tasarlanm × ü t × r. Yang × n tehlike analizleri süreci, NFPA 130 taraf × ndan belirlenen, yang × n emniyet amaç ve hedeflerinin elde edilmesidir. Bu amaç ve hedefler yang × n ve benzeri acil durumlarda, yang × n × n ba ü lang × c × ndan haberi olmayan yolcular için güvenli bir ortam sa ù lamak ve yang × n × n ba ü lad × ù × n- dan haberi olan yolcular için ise hayatta kalmalar × n × en üst seviyeye ç × karmakt × r. Ayr × ca yang × n × n ba ü lang × c × ndan haberi olmayan yolcular × n tahliye edilmeleri, yerlerini de ù i ü tirmeleri için gerekli olan zaman süresinde korumak veya bir yan- g × n veya yang × nla ili ü kili acil bir durumda, bulunduklar × yerde kendilerini savunmalar × içindir. Trenyolu Yang × n Güvenli ù i Trenyolu, trenin bo ü alt × lmas × gerekti ù i durumlarda tipik olarak yolcular için bir kaç × ü yeri vas × tas × d × r. Kapal × bir trenyolu/ tünelde kaç × ü yerleri içinde, kapal × ç × k × ü lar ve emniyet noktas × olarak hizmet veren çapraz koridorlar say × labilir. Ç × k × ü lar ve çapraz koridorlar aras × nda NFPA 130 taraf × ndan müsaade edilen maksimum mesafe, s × ras × yla 762m ve 244m dir. û ehir içi bir banliyö sistemi veya ü ehirleraras × rayl × yolcu ta ü × ma sisteminde, yo ù un saat- lerde trendeki yolcu say × s × 1.200 yolcuya kadar ç × kabilir. Tüm yolcular × tünelden bir ç × k × ü a veya çapraz koridora bo ü altmak için beklenen ç × k × ü zaman × , bir saat veya daha uzun olabilir. Buna göre yolcular × n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=