Yangın ve Güvenlik Dergisi 167. Sayı (Mayıs-Haziran 2014)

.$3$. .21868 0$.$/( <$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 76 lara kayd × rd × ù × n × ve ellerin ise sadece dengeyi sa ù lamaya yard × m etti ù ini ifa- de etti. 70- derece yuvarlak basamakl × seyyar merdiven de yükü bacaklara kayd × r- makta ancak, dairesel basamak profili nedeniyle t × rman × c × lar yukar × ve a ü a ù × t × rman × ü lar × nda destek için ellerini daha fazla kulland × lar. Bunun tersine dikey merdiven kullan × c × lar × yukar × ve a ü a ù × t × rman × ü lar × nda vücutlar × - n × n üst k × sm × na daha fazla güvenme yö- nünde zorlamaktad × r, bu da çok daha fazla yorucudur. Düz tip merdiven, fiyat bak × m × ndan daha kolay sat × n al × nabilir mi? Düz bir merdiven yuvarlak basamakl × bir merdi- vene nazaran %10 daha pahal × d × r an- cak getirdi ù i kullan × m bak × m × ndan tasar- ruflar da vard × r. Bir ki ü i düz merdivene elinde bir tak × m ku- tusu veya ba ü ka bir a ù × r nesne (örne ù in; 10 kg) alarak t × rmanabilir ve bu durum- da da merdiven ile kesintisiz el temas × n × korumas × sayesinde üç noktadan temas özelli ù ini koruyabilir. Bu durum yuvarlak basamakl × bir sey- yar merdivende mümkün de ù ildir, zira basamaklar veya basamak gruplar × elle tutma noktalar × olarak çal × ü × r. Yuvar- lak basamakl × merdiveni kullananlar üç noktadan temas × devam ettirmek için bir ellerini b × rak × p di ù er elleriyle tutmak zorunda olduklar × ndan ellerinde bir ü ey ta ü × yamazlar. Ayn × 10 kg’l × k nesneyi ba ü ka bir yolla ç × - kartmak için kullan × lacak mekanik yar- d × mc × n × n masraf × veya iple emniyetli bir ü ekilde çekmenin maliyeti de de ù erlen- dirildi ù inde, düz bir merdiven yuvarlak basamakl × merdivene nazaran daha ucuza gelecektir. Ayr × ca çok daha em- niyetli bir seçenektir ve daha do ù ru ola- rak halatla malzemeyi yukar × ç × karan insanlara güvenmek yerine bu seçenek kullan × lacakt × r. 2. Düz Basamakl × Merdivende Basa- mak Yüzeyleri Aras × Mesafe ú ncelemede iki adet düz merdiven kulla- n × ld × . Birinde basamaklar × n üzerine bas × - lan yüzeyleri birbirinden 215 mm aç × kl × k- ta, di ù eri ise 250 mm dir. Profesör Caple 250 mm aral × ù × n 2015 mm aral × ù a nazaran do ù al yürüme ü ek- line daha uygun oldu ù unu gözlemledi. 300 mm lik aral × k da a ù × rl × k ve ü ekline ba ù l × olmaks × z × n bütün ü ah × slar için uy- gundur. Modelleme 250 mm den 300 mm ye kadar olan mesafelerin birçok merdiven yükseklikleri için uygun oldu ù u- nu göstermi ü tir. Mesafenin art × r × lmas × nda ü üphesiz basa- mak say × s × azalacak ve sonucunda ge- nel olarak düz basamakl × tip merdivenin fiyat × n × dü ü ürecektir. 3. Yuvarlak basamakl × merdivenlerde üst ve alt basamak pozisyonu Bir i ü ve amaç için yap × lm × ü merdiven ye- rine standart merdivenin kesilerek o i ü e uydurulmas × ve sonucunda merdivenin en alt k × sm × nda yeknesak olmayan bo ü - luk b × rak × lmas × e ù ilimi gözükmektedir. Prof. Caple’ × n yapt × ù × inceleme ise ‘ke- silerek mesafeleri i ü e ayarlanan’ merdi- venlerin alt k × sm × yla, en alttaki basamak aras × ndaki mesafenin basamaklar aras × mesafeden az olmas × durumunda or- taya ç × kan yeni bir tehlikeye kar ü × bizleri uyar × yor. Kullan × c × lar, merdivenden yukar × do ù ru t × rman × rken hatal × mesafelendirilmi ü bu basama ù × kaç × rabilirler. Ancak a ü a ù × inerlerken, ki ü iler merdivene veya yukar × do ù ru bakmaktad × r. Son basamakla ini ü aras × mesafenin di ù er basamak aras × mesafeler gibi e ü it oldu ù unu dü ü üne- rek hareket etmekte ve baz × lar × n × n aya ù × tak × lmakta, do ù al ad × m atmalar × bozul- maktad × r. Merdivenin üst k × sm × nda, kullan × c × e ü it ol- mayan ü ekilde yerle ü tirilmi ü üst basama- ù a t × rman × r ve a ü a ù × do ù ru inerken etra- f × na bakarak üst basama ù × arar. Özellikle bu k × s × m dikkate al × nmal × d × r, zira buras × merdivenin en üst noktas × d × r. Çal × ü ma, basamaklar aras × mesafelerin tüm merdiven boyunca e ü it olmalar × n × önermektedir ve üst basamak merdi- venden inilen üst platformla, bir tam ba- samak a ü a ù × da olmak yerine, ayn × sevi- yede olmal × d × r. Zira bu özellik en önemli emniyet konusu olarak takdim edilmi ü tir. Seyyar merdivenleri yapmaya olan ih- tiyac × n, malzemenin toplam maliyetini yükseltece ù i pek de olas × de ù ildir. Bir merdivenin basamak yüzeyleri ve ba- samaklar × komple bir merdiven sistemin tesisat × nda, örne ù in; konsollar, iskelet, alt ve üst ini ü k × s × mlar × , i ü çilik ve sabitleme gibi genel masraflar × n küçük bir parças × - d × r. ú n ü aatç × lar için belki de mesele olabi- lecek tek konu, haz × r rafta yani el alt × nda olan ve i ü e göre kesip boyunu ayarlaya- caklar × bir merdiven yerine aynen bir sa- bit merdivenin ölçü ve montaj × nda yap- t × klar × gibi tedarik planlamas × yapmakt × r. 4. Merdiven Basamaklar × n × n Arkas × nda- ki Aç × kl × k Kullan × c × lara yönelik, kelimenin tam an- lam × yla ‘tutunmak’ için Profesör Caple merdivenin arkas × nda en az 100 mm lik

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=