Yangın ve Güvenlik Dergisi 167. Sayı (Mayıs-Haziran 2014)
<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 78/80%$&, 10 uyar × veren dedektör yak × n × ndaki insanlar- la temasa geçmeli ve uyar × n × n nedeniyle ilgili olarak inceleme ba ü latmal × d × r. Uyar × - n × n geldi ù i bölgedeki insanlar durumdan haberdar edilmeli ve uyar × n × n nedeni ortadan kalkana kadar bir ki ü i devaml × olarak ileti ü imde bulunmal × d × r. ú ncele- meyi yapan ü ah × stan 15 dakika içinde herhangi bir bilgi al × nmad × ù × veya ikinci bir detektörden uyar × geldi ù i takdirde, bölümdeki görsel uyar × cihazlar × (fla ü örler) devreye sokulmal × ve uyar × veren dedek- törün çevresinde bulunan tüm personel çal × ü ma mekânlar × n × n yak × n × nda bulunan güvenli alanlara çekilmelidir. Dedektörlerden biri yüksek seviyede alarm verdi ù inde; alarm gelen bölgede sesli alarm (siren) ve fla ü örler devreye sokul- mal × , bölge ile ileti ü im kurulmal × , tüm ki ü iler alarm veren detektörden uzak bir yere çekilmeli ve derhal alarm × n nedeni ince- lenmelidir. Tehlikeli bir durum görüldü ù ü ve kontrol alt × na al × namad × ù × durumlarda, oca ù × n tamam × nda yang × nla mücadele ve tahliye plan × devreye sokulmal × d × r. Özetle; karbonmonoksit seviyesi konveyör giri ü lerinde 20 ppm, konveyör giri ü leri d × - ü × nda 25 ppmde ù erine eri ü ti ù inde fla ü örler devreye girmeli, karbonmonoksit seviyesi 30 ppm seviyelere eri ü ti ù inde ise fla ü örler ve sirenler devreye girmeli, tüm çal × ü anlar çal × ü ma alan × n × n uza ù × nda emniyetli bir bölgeye çekilmeli, siren devreye girdi ù inde ise, kömür oca ù × tahliye edilmelidir. Dizel motorlu cihazlar kullan × lan yeralt × maden ocaklar × ve ba ü lang × ç düzeyindeki ocak yang × nlar × n × n çabuk ve güvenilir bir ü ekilde tespiti için bir dizi duman dedek- törü gerekli olabilir. Dizel motorlardan ç × kan partiküller ve karbonmonoksit yanl × ü alarmlara neden olabilir. Dizel motorlu cihazlar çal × ü t × r × ld × ù × takdirde o bölümde çal × ü anmadencilerin durumdan haberdar edilmesi ve daha önceden dizel motorlu cihazlar çal × ü t × r × lmas × nedeniyle yanl × ü uyar × veya alarm verilmesini önlemek üzere uygulanacak esaslar belirlenmelidir. Çal × ü - ma bölümlerinde, yükleme amaçl × olarak dizel motorlu cihaz kullan × lmamal × d × r. Dizel motorlu cihazlar sadece bölümlerin temizlenmesi ve benzeri kömür yükleme d × ü × amaçlarla kullan × lmal × d × r. Tüm ma- zotlu cihazlar yang × n söndürücü sistemle teçhiz edilmi ü olmal × d × r. Karbonmonoksit seviyelerini monitörden izleyen, görsel uyar × y × görmek ve i ü itsel alarm × duymak üzere, her zaman sorumlu bir ki ü i görev ba ü × nda olmal × d × r. Bu ki ü i, tüm bölümlerle iki yönlü ileti ü im içinde olmal × , belirlenen uyar × ve alarm seviyelerine eri ü ildi ù ini tüm bölgelere ve tehlikeye maruz kalabilecek tüm di ù er ki ü ilere bildirimde bulunmal × d × r. Bu ki ü i, karbonmonoksit gözetim sisteminin çal × ü mas × ve herhangi bir acil durum ya da ar × za durumunda yapmas × gereken i ü lemlerle ilgili olarak e ù itim alm × ü olmal × ve gerekli tedbirleri alabilme yetkisi ve bilgisi olmal × d × r. Karbonmonoksit gözetimsistemi k × sadevre, hat kopu ù u, topraklama hatalar × gibi elektrik ar × zalar × için süpervize edilmelidir. Gözetim sisteminin bataryas × , fan × n durmas × esnas × n- da konveyöre gelen gücün kesilmesinden en az dört saat sonras × na kadar yang × n uyar × s × n × verebilecek kapasitede olmal × d × r. Karbonmonoksit gözetim sistemi aktif hale geçen herhangi bir dedektörü tan × mlaya- bilecek özellikte olmal × , yani adreslenebilir dedektörler kullan × lmal × d × r. Madende her bir konveyör sisteminin yerle ü implan × ve göze- tim sisteminin detaylar × kontrol merkezinde bulunmal × d × r. Karbonmonoksit gözetim sisteminin gerekti ù i biçimde çal × ü mas × n × sa ù lamak üzere, sistem en az × ndan her bir kömür üretim vardiyas × nda gözle kontrol edilmeli ve her hafta çal × ü ma fonksiyonlar × test edilmeli, gerekli bak × mlar yap × lmal × d × r. Her ay, gözetim sistemi konsantrasyonu bi- linen karbonmonoksit ve hava kar × ü × mlar × ile kalibreedilmelidir. Yap × lan tümdenetimlerin kay × tlar × yüzeyde tutulmal × ve ilgililerin eri ü imi- ne aç × k olmal × d × r. Denetim raporlar × nda her bir haftal × k denetimin, ayl × k kalibrasyonun ve sistemde yap × lan tüm bak × mlar × n tarih ve saatleri belirtilmelidir. Genel bak × m esnas × nda veya dedek- törlerde olu ü an herhangi bir ar × zada, karbonmonoksit gözetim sistemi veya metan gözetim sistemi herhangi bir bölümde devre d × ü × b × rak × l × rsa, gözetim sistemi normal çal × ü ma düzenine dönene kadar ar × zalanan bölümünde devaml × olarak nöbet tutulmal × ve uzman bir ki ü i taraf × ndan bölge gözetim alt × nda olmal × d × r. Birden fazla dedektör devre d × ü × kald × ù × takdirde, yeterli say × da uzman ki ü i madenin konveyör giri ü lerini denetim alt × nda tutmal × d × r. Bu durumda, uzman ki ü ilerin her biri el tipi karbonmonoksit ve metan gözetim cihaz × ile teçhiz edilmi ü olmal × d × r. Gözetim sisteminin devre d × ü × kalmas × veya ar × zalanmas × durumunda ve her bir çal × ü ma bölümünde kullan × lmak üzere karbonmonoksit gözetim ve metan gözetim cihazlar × bulundurulmal × d × r.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=