Yangın ve Güvenlik Dergisi 163. Sayı (Kasım-Aralık 2013)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 163 80 YANGIN - MAKALE Kaynak: www.firesafe.org.uk Yang × n Tahliye Yollar × Bu sayfan × n amac × , bir yang × nda tahliyelerin nas × l tasarlayaca ù × n × z × de ù il, kaç × ü yollar × n × anlaman × z × sa ù lamakt × r. Kaç × ü yollar × n × n tasarlanmas × anlam × nda burada belirtilmemi ü olan dikkate al × nmas × gereken pek çok konu vard × r ancak bu makale acil durum tahliye güzergahlar × ve son ç × k × ü kap × lar × ya da di ù er ad × yla yang × n ç × k × ü lar × hakk × nda bilgi verecektir. Yang × n Ç × k × ü × nedir? Ekim 2006’de geçerlilik kazanm × ü olan Hukuk Reformu (Yang × n Güvenli ù i) Düzenlemesi (RRFSO) 2005, ev-d × ü × tesislerin kontrolünden sorumlu ki ü i ya da ki ü ileri, binada çal × ü an ya da binay × ziya- ret eden herkesin güvenli ù inden sorumlu ilan etmi ü tir. RRFSO’nun 14. Maddesi uyar × nca bu görev ‘tesislerden acil ç × k × ü kap × lar × na olan güzer- gahlar × n ve ç × k × ü lar × n kendilerinin her zaman aç × k b × rak × lmas × n × ’ sa ù lamay × (14:1) ve ‘bu acil ç × k × ü güzergahlar × ve ç × k × ü lar × n mümkün oldu ù unca direkt ü ekilde güvenli bir alana aç × lmas × n × sa ù la- may × ’ (14:2:a) da içermektedir. Di ù er bir deyi ü le, bir binadan olan son ç × k × ü a kadar olan güzergah ve ç × k × ü × n kendisinin her zaman için aç × k ve en- gelsiz olmas × ve de insanlar × n ç × k × ü a gitmek için kat edecekleri mesafenin (seyahat mesafesi) mümkün oldu ù unca k × sa olmas × gereklidir. Yang × n güvenli ù i anlam × nda, kamuya aç × k bir binadaki tahliye yolu üzerinde bulunan son ç × k × ü lar yang × n ç × k × ü lar × olarak bilinirler. Bunlar, tesislerin normal ko ü ullarda faal oldu ù u durum- larda normal trafik güzergah × üzerinde olabilir ya da olmayabilir. Son ç × k × ü kap × lar × n × n kolayca ve an × nda ve de uygun olan yerlerde ‘kaç × ü yönüne do ù ru’ yani bina d × ü × nda güvenli bir alana do ù ru aç × labilmesi gereklidir. Yang × n ç × k × ü × olarak kulla- n × lacak ç × k × ü lar için kayan ya da döner kap × lar × n kullan × lmamas × gerekir. Acil durum güzergahlar × ve yang × n ç × k × ü lar × n × n iyi × ü × kland × r × lmas × ve örne- ù in ‘Yang × n Ç × k × ü × -Bloke etmeyin’ ü eklinde uygun tabelalar ile gösterilmesi gereklidir. I ü × kland × rma gerektiren noktalarda, normal × ü × kland × rman × n bozulmas × durumunda devreye girecek olan acil durum × ü × kland × rma sistemlerinin mevcut olmas × ve × ü × kl × tabelalar × n kullan × lmas × gereklidir. Bunun sebebi, Hm Devlet Yay × n × olan ‘Yang × n Güvenlik Riskleri Tetkiki: ofisler ve ma ù azalar (May × s 2006)’da belirtilen ü ekilde ‘acil durum × ü × kland × rma sisteminin amac × tahliye yollar × n × × ü × kland × rmak ama ayn × zamanda di ù er güvenlik ekipmanlar × n × da × ü × kland × rmakt × r.’ Göreceli Güvenlik Alanlar × Örne ù in yüksek binalar × tahliyesinde oldu ù u gibi, genelde geçici bir güvenlik alan × olu ü tur- mak gerekli olabilmektedir. Bu, güvenli alan olarak tan × mlanabilir ve kaçan ki ü i için güvenlikli (normalde 30 dakika yang × na dirençli) bir yeri içerir. Bunun örnekleri ü unlard × r: 1. Korumal × bir merdiven aral × ù × ya da lobinin lobisi yakla ü × m × na sahip bir merdiven aral × - ù × na aç × lan bir kat ç × k × ü × 2. Bir kompart × man duvar × ya da ay × r × c × duvar içinde olan ve alternatif bir ç × k × ü a ula ü an bir kap × , 3. Koruyucu bir koridor vas × tas × ile do ù rudan korumal × bir merdivene ya da bir son ç × k × ü a ula ü an kap × . Yüksekli ù i boyunca yang × na dirençli bir yap × ile korumal × olan merdiven bo ü lu ù u ve kap × lar baz × durumlarda daha güvenli bir alan olarak dü ü ü- nülebilir. Bu durumlarda, merdiven aral × ù × ‘koru- mal × bir güzergah’ olarak kabul edilebilir. Ancak, merdiven bo ü luklar × n × daha güvenli bir yer olarak kabul edilmesini sa ù layan koruma seviyesi bina türüne göre de ù i ü mektedir ve normalde ilgili uygulama mevzuatlar × nda belirtilmektedir. En Güvenli Yer ú deal olarak bunun aç × k havadaolmas × gerekir ve binadan s × n × rlama olamadan kaç × ü a izin vermesi gereklidir. Tahliye güzergahlar × hiç bir zaman için kapal × bir alana ya da alanlara aç × lmamal × d × r. Bunun istisnas × , da ù × l × m alan × n × n, bütün bina sa- kinlerinin güvenli bir mesafeye ilerleyebilmelerine izin verecek kadar büyük oldu ù u durumlard × r (güvenli bir mesafe, en az × ndan, yerden ölçülen ü ekilde binan × n yüksekli ù ine e ü ittir). Bu sebeple, aç × k alana total da ù × l × m en güvenli yer te ü kil edecektir. Herhangi bir binay × denetlerken, her zaman için tahliye güzergah × n × en güvenli alana kadar takip etmek önemlidir. Buna ilave olarak, bu kaç × ü güzergahlar × üzerindeki son ç × k × ü lar × n (yani yang × n ç × k × ü lar × n × n) bir acil durumda insanlar × n binadan kolay ve h × zl × ü ekilde tahliye edilmelerini sa ù layacak kapasitede olmalar × gereklidir. Yang × n ç × k × ü lar × n × n toplam geni ü li ù i ne olmal × d × r? Tesisleriniz için yukar × daki soruya cevap vermek için dan × ü abilece ù iniz iki temel kaynak vard × r:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=