Yangın ve Güvenlik Dergisi 160. Sayı (Temmuz-Ağustos 2013)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 160 64 YANGIN - MAKALE Ofis alan × Ofis alan × Egsoz bo ü lu ù u Kap × lar × n üzerindeki havaland × rma aç × kl × ù × Kapal × asansör lobisi Egsoz bo ü lu ù u Damper Damper Koridor Not: Egsoz bo ü lu ù u, (resimde gösterilmemi ü olan) bir vantilatöre sahiptir ve damper sistemin çal × ü mad × ù × durumlarda tüm katlarda kapat × l × r. Sistemin aktivasyonu üzerine, damperler hava bo ü alt × lacak olan katlarda aç × l × r. Not: Bu aç × kl × ù × n bir yang × n damperine ve dengeleme için bir ayarlanabilir dampere ihtiyac × vard × r. (a) Örnek binadaki kat egsoz sisteminin (FE) zemini (b) Kirac × alanlar × na sahip bir binadaki kat egsoz sisteminin zemini û ekil 4. Kat egsoz sistemi (FE)’ye sahip olan binalar × n tipik zemin planlar × . û ekil 5. Zemin Kat Lobi (GFL) Sistemine sahip örnek binan × n zemin kat × . çözer. KES sisteminde, asansör bo ü luk- lar × na ve merdiven bo ü luklar × na tedarik edilen göreceli olarak az miktarda hava gönderilir ve yang × n kat × nda kabul edile- bilir bir bas × nçland × rma sürdürülebilecek ü ekilde yang × n kat × ndaki hava bo ü alt × l × r. Buna ilave olarak yang × n kat × n × n bir iki kat üst ya da alt × ndaki havan × n bo ü alt × lmas × da s × k kullan × lan bir yakla ü × md × r. KES sistemi sadece belirli katlarda bas × nçland × rma muhafaza etti ù i için, bunun AHJ taraf × n- dan onaylanmas × gereklidir. ancak ba ü ar × l × asansör bas × nçland × rmas × potansiyeli ta ü × r. û ekil 2 ’de görüldü ù ü üzere, asansör bas × nçland × rma sistemleri zemin kattaki asansör kap × lar × boyunca çok yüksek bas × nç farkl × l × klar × ortaya koyma e ù ilimin- de olurlar ve kapal × bir asansör lobisi bu bas × nç fark × n × azaltabilir. ZKLS sistemi ge- nelde, kapal × lobi alan × ve bina aras × ndaki kap × lar boyunca a ü × r × bas × nç farkl × l × klar × n × n önlenmesi amac × yla kapal × lobi alan × ve bina aras × nda bir havaland × rma kuyusuna sahip olur. Tablo 1 ’deki kriterler baz × modifikasyonlar ile birlikte ZKLS sistemi için de geçerlidir. Lobi kap × lar × boyunca görülen maksimum bas × nç farklar × için yerle ü mi ü bir kriter mevcut de ù ildir ancak bas × nc × n, kap × lar × n kapal × kalmas × n × önleyecek kadar yüksek olmamas × gerekir. Bu de ù er söz konusu kap × lara ve donan × ma göre de ù i ü mek- tedir. CONTAM simülasyonlar × nda lobi kap × lar × için maksimum bas × nç fark × H 2 O (87 Pa)’de 0.35 olarak seçilmi ü tir ancak bu de ù er baz × uygulamalar için farkl × ola- bilmektedir. Kapal × olan zemin kat lobisi sebebiyle, minimum bas × nç fark × kriteri zemin kattaki asansör kap × lar × için geçerli de ù ildir. û ekil 5 ZKLS sistemine sahip olan örnek binan × n zemin kat × n × göstermektedir. Lobi kap × s × ve asansör kap × s × boyunca görülen bas × nç fark × havaland × rma aç × kl × ù × n × n ala- n × na göre de ù i ü ir ve bu aç × kl × ù × n, devreye alma s × ras × nda dengeleme sa ù lamas × için ayarlanabilir olmas × gerekir. Örnek binadaki ZKLS sistemine yönelik CONTAM simülasyonlar × kriterlerin gev ü ek esnek duvarlar ile elde edilebilece ù ini ancak daha s × k × duvarlar ile elde edilemeyece- ù ini göstermi ü tir. Bo ü luklara sa ù lanan hava neredeyse temel sistem ve EV sistemi için ihtiyaç olan ile ayn × olmu ü tur. Örnek bina için, kattan kata s × z × nt × ZKLS sisteminin per- formans × üzerinde ciddi bir etkiye sahip olabilmektedir. Bu s × z × nt × kat × n s × z × nt × s × ndan ve perde duvar kuyusunun s × z × nt × s × ndan kaynaklanmaktad × r. Örnek bina için, KES Sistemi û ekil 4a ’da gösterilmi ü tir. Bu binadaki simülasyonlar her bir asansör kuyusunun 15,100 cfm (7.1 m 3 /s)’ye ihtiyaç duydu ù unu ve her bir merdiven kovas × nun ise 3,800 cfm (1.8 m 3 /s)’ye ihtiyaç duydu ù unu göstermi ü tir. Zemin egsoz de ù erleri, hava ç × kart × lan kata ba ù l × olarak 4,800 (2.3 m 3 /s) ila 5,400 cfm (2.5 m 3 /s) aras × nda de ù i ü mektedir. Birden fazla d × ü bölümlere sahip bir bina için, û ekil 4b ’de gösterilen ü ekilde hava bo ü altma yönü asansörlerin ve merdiven aral × klar × n × n aç × ld × ù × koridordan olabil- mektedir. EV sisteminde oldu ù u gibi, zemin kattaki d × ü kap × lardan baz × lar × n × n KES sisteminin aktivasyonu üzerine otomatik olarak aç × l- mas × gerekebilir ve bu tür kap × lar × n say × s × CONTAM analizi ile belirlenebilir. Zemin Kat Lobi Sistemi (ZKLS) Bu sistem zemin katta kapal × bir asansör lobisine sahip olup di ù er katlar kapal × asansör lobilerine sahip de ù illerdir. Bu sistem, zemin kat haricinde tüm katlarda kapal × asansör lobilerine sahip olunan normal uygulaman × n tamamen tersidir

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=