Yangın ve Güvenlik Dergisi 160. Sayı (Temmuz-Ağustos 2013)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 160 50 E ù itim Amaçl × Tesislerde Eri ü im Kontrolü En temel anlam × nda eri ü im kontrolü insanlar × n bir lokasyona girmelerini ya da oradan ç × kma- lar × n × sa ù layan ya da engelleyen bir sistemdir. Bu eri ü im söz konusu tesisin tamam × ya da tek bir odas × ile s × n × rlar olabilir. Eri ü im kontrol sistemlerinin büyük k × sm × bir lokasyonundan içeri giren ya da bu lokasyondan d × ü ar × ç × kan bir ki ü i ya da varl × ù × n, genelde ‘yetki arac × ’ ad × verilen bilgiler kullan × larak alg × lanmas × ve do ù - rulanmas × sürecine dayan × r. Söz konusu yetki arac × ki ü inin sahip oldu ù u bir ü ey ( anahtar, kart, kimlik kart × ), ki ü inin bildi ù i bir ü ey ( ü ifre, pin kodu) ya da onlara özel bir ü ey (örne ù in iris tan × ma veya parmak izi bilgileri gibi biyometrik veriler) olabilmektedir. Ancak pek çok sistemde birden fazla yetki arac × kademesi gerekli olabilir. Bu durumda entegrasyon, sistem depolama ve verilere eri ü im anlam × nda bir dizi karma ü × kl × k arz edebilmektedir. E ù itim amaçl × tesislere yönelik eri ü im kont- rol sistemlerinin ü u faktörleri dikkate almas × gerekir: • Ö ù rencilerin, personelin ve yetkilendirilmi ü ziyaretçilerin güvenli ù i • E ù itim kurumu yöneticileri, yerel otoriteler ve di ù er organlara verilmi ü olan hukuki görevler ve ilgili mevzuata uyum • De ù erli varl × klar × n korunmas × • Okul taraf × ndan toplanan ve bilgi teknolojileri sistemlerinde saklanan verilerin güvenli ù i ve korunmas × • Baz × durumlarda bir ü ehirdeki farkl × kam- püslerde olmak üzere bazen üniversite seviyesinde oldu ù u gibi farkl × tesislerde güvenli ù in yönetilmesi ve kontrol edilmesi. E ù itim Tesisleri Ya Da Kampüslerin Ortaya Koydu ù u Güvenlik Problemleri E ù itim amaçl × tesisler eri ü im kontrolü anlam × n- da bir düzine zorluk arz ederler. Bunlar ü unlar × içerir: • Küçük çocuklar ve özürlü ki ü iler dahil olmak üzere tüm kullan × c × gruplar × n × n dikkate al × n- Kaynak: www.sourcesecurity.com Bu makalede ASSA ABLOY Access Control firmas × Genel Müdürü Matt Thomas ú ngiltere’deki okullarda ve üniversitelerde kar ü × la ü × lan güvenlik sorunlar × n × de ù erlendiriyor. Bu makalenin amac × bir yandan genç ö ù rencilerin ya ü amlar × n × korurken ve güven alt × na al × rken ayn × zamanda güvenlik çözümleriyle ilgili zorluk ve s × n × rlamalar × n ortadan kald × r × lmas × na yönelik yakla ü × mlar × ortaya koymakt × r. Okullardaki Güvenlik Problemlerine Eri ü im Kontrol Sistemleri ú le Getirilen Çözümler Ö ù rencilerin, personelin ve halk × n güvenli ù ine etki eden pek çok faktör vard × r. mas × durumu. Bu durum karma ü × k sistemler yerine kullan × m × kolay olan sistemlerin devreye sokulmas × n × zorunlu k × lar. • E ù itim tesislerinin büyük k × sm × n × n halka aç × k olma durumu. Tamamen halk eri ü imine aç × k olabilmekte ya da belirli grup eri ü imlerine izin verilmektedir. Üniversite seviyesinde eri ü imgereklilikleri ö ù renci birli ù i, kütüphane ve yurtlar dahil olmak üzere farkl × tesisleri içerecek ü ekilde geni ü letilmi ü tir. Genelde e ù itim tesisi içerisinden halka eri ü im sa ù lanan (yollar, yol hakk × , yürüyü ü yollar × ) ile pek çok e ù itim tesisinin co ù rafyas × örne ù in güvenlik çitleri ya da bariyerler gibi etkili çevresel güvenlik sistemlerinin olu ü turulmas × anlam × nda zorluklar arz etmektedir. • Pek çok okulun ve üniversite binas × n × n ya ü × , bu binalarda tamiratlar × n ve modifikasyon- lar × n yap × lmas × n × maliyetli hale getirmekte ve kablolu sistemlerin yerle ü tirilmesini de zorla ü - t × rmaktad × r. • Etkili bir eri ü im kontrol sistemini uygulama ve bak × m × n × yapma anlam × nda e ù itmen olma- yan destek personelinin becerileri ve say × s × . • Karma ü × kl × ù × n önüne geçilmesi (örne ù in bir kullan × c × n × n eri ü im için ayr × bir yetki arac × , örne ù in fotokopi cihaz × ya da yaz × c × gibi bir ekipman × kullanmak için ayr × bir yetki arac × ve

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=