YANGIN- RÖPORTAJ Oyak Renault Risk Mühendisliği ve Yangın Grubu Sorumlusu Gamze Saygılı: "Denetim Doğru Yapılmadıkça, Yönetmeliğin Uygulanmasından Kaynaklanan Sorunlar Sürecektir" Türk otomobil sektöründe otomobil ile birlikte motor, vites kutusu gibi birçok önemli aksamın üretimini de gerçekleştiren Oyak-Renaulf, yangın ve güvenlik konusunda aldığı tedbirler ve uyguladığı yeni sistemlerle, güvenlik konusunda örnek kurumlardan biri. Tesisin özel ifaiye birimi, 7-24 fabrikayı her türlü tehlikeli duruma karşı gözetim altında tutuyor. Oyak-Renau/f'un Risk Mühendisliği ve Yangın Grubu Sorumlusu Gamze Saygılı'dan, fabrikadaki yangın güvenlik-faaliyetleri ve işleyişi ile ilgili bilgiler aldık. Bursa'da bulunan Oyak Renault fabrikası, 1969 yılında karoseri montaj fabrikası olarak kurulmuş ve 1971'de de üretime başlamıştır. Burada yılda yaklaşık olarak 300 bin adet araba üretimi yapılıyor. Modellerimiz Cliove Fluence olmak üzere iki adettir ama bunlar kendi içlerinde de farklı tiplere ayrılıyorlar. Fabrikamız, 292 bin metrekaresi kapalı olmak üzeretoplamda 51 2 bin metrekare alana kuruludur. Ben, 2005 yılında Galatasaray Üniversitesi Endüstri Mühendisliği'nden mezun oldum ve hemen ardından Yangın ve Risk Mühendisi olarak Oyak Renault'da işe başladım. Bu konuda 2006 yılında Fransa'da CNNP'de "Teknik Yangın Eğitimi" aldım. Ayrıca hem yurt içinde hem de yurt dışında çeşitli özel kurumların eğitimlerine katıldım. Kariyerime yangınla başladım, ancak "Deprem ve Acil Durum Yönetim Sistemi" konularında da uzmanım. Ayrıca 2007 yılında da Atex üzerine çalışmaya başladım, yani sadece yangın değil, patlama üzerine de uzmanlaşmış oldum. Atex'i fabrikaya uygulayan ilk kişiyim. Atex yönetmeliği, ayrıca Atex bölgelerinin incelenmesine ve bunlarla ilgili standartları n fabrikaya uygulanmasına da 2007'de başlamış ■ 54 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 135 olduk. Bu sene yine Fransa'da Yangın Risk Yönetimi konusunda ikinci bir eğitime başladım; 29 Nisan'da sunacağım tezim ile beraber mezun olacağım. Fabrikada tüm yangın ve güvenlik önlemlerimiz NFPA ve T.C. Yangın Yönetmeliği'ne göre düzenlenmiş durumdadır. Üretim hattındaki yangın riskine göre sprinkler dizaynları ve tiplerleri bel irlenmiştir, sprinklerlere bağlı duman damperleri yerleştiri lmiştir. Uygun detektör tipleri, sesli ve ışıklı uyarı cihazları atölyelere yerleştirilmiştir. Yangın tüpleri, dolapları, hidrant sistemi fabrikanın olmazsa olmazlarıdır. Yeni projelerde de fabrikamızda üretilmesi planlanan elektrikli araç projesinde uyguladığımız projenin şartname aşamasından itibaren, o projenin yapısına uygun en etkili yangın güvenlik sistemleri belirlenmekte ve devreye alınmaktadır. Acil durum yönetim sistemi kapsamında da uygun aydınlatmalar, yönlendirmeler çıkışlar yapılmıştır. İtfaiye merkezimizde 3 ton su ve köpük hacmi bulunan itfaiye aracımız hazır beklemektedir. Tüm yangın ihbar butonları, dedektörler, sprinkler kolektörleri 7/24 fireworks sistemi ekranı üzerinde takip edilmektedir. Gamze Saygılı Oyak Renault Risk Mühendisliği ve Yangın Grubu Sorumlusu İtfaiye ekibi olarak toplamda 17 kişiyiz. Tüm çalışanlar konularında uzmandırlar. İtfaiye ekibi olarak fabrikada çalışan diğer arkadaşlara da eğitimler veriyoruz. Bunun dışında, yangın söndürme cihazlarının ve yangın dolaplarının bakımlarını yapmakta, fabrikadaki insanların daha bilinçli olmasını sağlamak hem de yangın güvenliğinin sürekliliğini sağlamak amacıyla yangın-risk denetimleri düzenlemekteyiz. Bu denetimlerin sonucunda fabrikadaki sorumlu kişilerden aksiyonlar talep etmekte, böylelikle hem onların yangın konusunda riskleri öğrenmesini hem de bu risklerin önüne geç-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=