Yangın ve Güvenlik Dergisi 135. Sayı (Mayıs-Haziran 2010)

t Araç kapalı bir yerde çalışacak ise çok iyi bir havalandırma sağlanmalıdır. Egzost gazının ölüm sebebi olabileceği unutulmamalıdır. t Vinç aracı herhangi bir sebepten dolayı kriko ile kaldırılacaksa tersi istikametindeki tekerleklerin ön ve arkasına takoz yerleştirilmeli, kriko sağlam bir zemin üzerinde çalıştırılmalı, aracın krikodan koyarak düşmesi alınacak önlemlerle ortadan kaldırılmalıdır. t Vinç aracının lastik dişlerine ya da iki lastik arasına sıkışan bir cisim ya da taş çıkartılacaksa önce lastiklerin havası indirilmelidir. t İş makinelerinde daima uygun ebatta jant kullanılmalı ve jantlar üzerinde herhangi bir kaynak işlemi yapılmamalıdır. İtfaiyecinin Vinç Aracındaki Kaldırmada Temel Güvenlik Kuralları t Vinç ile kaldırılmış yük kesinlikle çalışanlar üzerinden geçirilmemelidir. Zor kalınmadıkça yük, bir araç ya da makine üzerinden geçirilmemelidir. t Hiç kimse yükün ya da kancanın üzerine binmemeli, hareket halindeyken operatör, vinç bomunun tellere takılmaması için dikkat etmelidir. t Yüksek gerilim hatları yakınında çalışmak gerekiyorsa, gerilim ile en az 3,5 mt.lik mesafe olmalıdır. t Serbest vinç bomu çalışmasına hiçbir zaman müsaade edilmemelidir. t Eğer mümkünse makara bloğu ve konca doğrudan doğruya yükün üzerine getirilmeli, yük sallanırken ya da dönerken vinç hareket ettirilmemelidir. t Normalin üzerinde bir yük kaldırılıyorsa yük 3-5 cm kaldırıldıktan sonra frenler test edilmeli. t Ağır yükler kaldırılmadan önce vinç halatları kontrol edilmeli, tellerde kopukluk varsa halatlar değiştirilmelidir. t Ağır yük kaldırılırken bom olabildiğince yukarı kaldırılmalı, kaldırma açısı büyütülmeli, ağır yükler çok yükseklere kaldırılmamalıdır. Ağır yüklerde yeterli miktarda makara kullanılmalıdır. t Birçok defa vinçler yük kaldıracak ise kısa dönüşler yapmalı, vinç kısa dönüş yapacak şekilde yerleştirilmelidir. KAPAK KONUSU -MAKALE t Büyük yüklerin sağa sola sallanmaması için yedekleme halatları kullanılmalıdır. Çalışma en az hareketle yapılmalıdır. t Vinç operatörleri, kaldırma işlerinde tecrübeli ve eğitimli olacaktır. t Çelik halat, kaldırılan yüke sürtmeyecek t Vinçlerin tamburları, çelik halatları, anahtarları, frenleri, zincirleri, kancaları, mapa kancaların emniyet mandalları, mekanik transmisyon sistemleri iyi durumda olacaktır. Kullanıcılar (sapancı, işaretçi, operatör) bunları, işe başlamadan önce kontrol edecektir. ve temas etmeyecektir. t Çelik halat, düzenli olarak yağlanacaktır. t Çelik halat asla bükülmeyecektir. t Çelik halat, yüksek sıcaklığa, neme ve aside karşı korunacaktır. t Çatlak, kırık ve deformasyonlu zincirle kullanılmayacaktır. Tablo 1. İtfaiyede İşaretçi - Sapancının Görev ve Sorumluluklan 1 . Çalışma Alanının Kont- - Tehlikeleri gözetmek (Elektrik hatları, insanlar, diğer ekiprolü mani ar) 2. Kaldırılacak Yükün Kontrolü 3. Donanım ve Ekipman Kontrolü 4. Ekipmanların Bağlanması ve Sökülmesi 5. Vinç Operatörü İle İletişim - Ağırlığın belirlenmesi - Ağırlık Merkezinin Belirlenmesi -Yükün rahatça askıya alınabileceği konumda olması ve yük çevresinin kontrolü - Materyalin tipine göre kaldırma açısının belirlenmesi - Malzeme kabul veya red kriterlerini belirlemek -Geçerli sertifikaların kontrolü - Bağlama tipinin belirlenmesi -Güvenli açıyla sapanın bağlanması - El ve kol işaret dilinin kullanımı -Telsiz ile haberleşme 6. Kaldırma Ekipmanlarının - Kaldırma araçlarının temizlenmesi - yağlanması Korunması ve Bakımı - Kaldırma ekipmanlarının saklanması ve depolanması 7. Raporlama 8. Güvenlik Tedbirlerinin Alınması - Uygunsuz durumların, yaşanan aksiliklerin raporlanması (Bu konunun dikkate alınması İtfaiye İş Sağlık ve Güvenlik Birimi açısından büyük önem taşımaktadır). - Kişisel koruyucuların kullanımı - Emniyet hatları ve uyarı ikaz levhaları - Mevcut prosedürlere uyulması YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 135 1 - 49 ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=