Yangın ve Güvenlik Dergisi 100. Sayı (Ocak 2007)

88 1 KAPAK KONUSU rör saldırıları, zararlı biyolojik ve kimyasal sızıntılar, diğer insan kaynaklı tehlikeli durumlar, kazalar ve doğal felaketler... Görev grubunun çalışmalarının sonuçları -bunların bir kısmı "Ek G" olarak bilinmektedir- bazı yerlerde yangın alarm sistemlerine toplu bildirim sistemlerini de dahil etmeye duyulan ihtiyacı açıklıyor. NPFA 72 üzerinde yapılan değişiklikler uyuşmazlıkların hafifletilmesi ve işletim uygulamalarının entegrasyonunun onaylanması amacını da taşıyor. Buna göre, toplu bildirim kapasitesi hemen hemen bütün yangın alarm sistemlerine entegre edilebilir ve Ek G tasarımcılara ve kurulumculara yardım etmek için asgari yönlendirme sağlar ve bazı operatörler de MNS'yi hem bina içinde hem de açık alanlarda uygulayabilir. Bir kumanda merkezinden sunulan mesajlar için sistemin kötü niyetli "kulak misafi rliği" ve müdahaleleri engellemek için güvenli iletişim sağlaması gerekir. Ek G ayrıca, bildirim durumunda ilk müdahalecilerin ve de bölge dışındaki acil durum görevlilerinin de düzenlemeye dahil edilmesinin gerekebileceğine değiniyor. Bir Fikrin Evrimi Toplu bildirim sistemlerinin daha fazla kullanılması yönündeki hareketin ortaya çıkışının kökenleri, ABD silahlı kuvvetlerinin hem ülke içi hem de dışındaki sivil ve askeri personelini koruma çabalarında bulunabilir. Savunma Bakanlığı (SB) koruma düzeyini arttırmak için iki Birleşik Sistemler Kriteri (UFC) standardı yayınladı. UFC 04-010-01 Binalar İçin Asgari Anti-terörizm Standartları, o zamanki Savunma Bakanı William S. Cohen'in 1997 tarihli, "Khobar Kuleleri'ndeki Askeri Güç Koruması'na Dair Kişisel İzahat" başlıklı ra~ runun sonucunda ortaya çıkt ı. Raporda kulelerin alarm ve tahliye sistemlerindeki bazı kusurlara değinilmiş ve şu özete yer verilmişti: "Khobar Kuleleri'nde mensuplarımızı yaklaşan terörist saldırıya karşı uyaracak etkin bir alarm sistemi yoktu." UFC 04-010-01'in oluşturulması daha sonra, "UFC 04-021-01 Tasarım ve O&M: ToplYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 100 lu Bildirim Sistemleri"ne yol açtı. Ekim 2004'te yürürlüğe giren bu kriter, SB tarafından yapılan bütün yeni binalar ve iyileştirme ve eklemeler için geçerli. Buna ek olarak, 11 ya da daha fazla SB çalışanına "ev sahipliği" yapan bütün tesislerin MNS kurma zorunluluğuna uyması gerekiyor. SB'nın orijinal UFC 04-021-01 kriteri bazı askeri şubeler için yangın alarmı ve toplu bildirim sistemlerinin ayrı sistemleri olmasını öneriyordu. Ancak bir acil durumda uygun zamanda yangın alarmının susturulmasını ve böylece toplu bildirim için verilecek sözlü talimatlara öncelik verilemesini sağlayacak bir ara yüzey seviyesini de gerektiriyordu. MNS'nin uygulama safhasının ilk aşamalarında askeriyeye bağlı yangın koruma mühendisleri Acil Durum Sesli Alarm İletişim Sistemleri'nin (Emergency Voice Alarm Communications Systems - EVACS) anlaşılırlığı, güvenirliği ve sürdürülebilirliğinin toplu bildirim hedeflerine yardımcı olacağını fark ettiler. Bu nedenle, UFC 04-021-01'in en son baskısı sesli yangın alarm sistemleri ve toplu bildirim sistemlerinin kombine edilmesini gerektiriyor. Kriterdeki bu değişiklik faydalı ama yine de ortada bir çelişki var: Bir yandan toplu bildirim sistemlerine öncelik tanınırken diğer yandan mevcut yangın alarm sistemlerinin yasalara uygunluğu ve sınama-organizasyonu nasıl muhafaza edilecekti? Bu konu NFPA 72 için yapılan değişiklik önerilerinde de ele alınıyor. NFPA'in Ulusal Yangın Alarmı Yasası Teknik Korelasyon Komitesi'nin (Fire Alarm Code, Technical Correlating Committee) önerilerine dayanan değişiklikler, yangın alarm sistemlerinin toplu bildirim için tek başlarına kullanılmasının ya da diğer ayrı toplu bildiri~ sistemleriyle entegre edilmesinin sağlayacağı faydalara işaret ediyor. Aslında sesli iletişim olanakları içeren yangın alarm sistemleri bina sakinlerine yangın durumunun yanı sıra kötü hava şartları ve kimyasal döküntüler gibi diğer acil durumlar konusunda da toplu bildirim sağlamak için on yıllardır kullanılıyor. Bu uygulamanın altında yatan ilke, yangın alarm sistemlerinin yasalarca denetlenen güvenilirliği ve sürdürülebilirliğinin çeşitli iletişim mekanizmaları için avantajlı bir şekilde kullanılmasına olanak tanımasıdır. Böylece sistem performansı üst düzeye çıkarı lmış ve çoklu sistemlerin kurulum ve bakımının getireceği ek maliyetlerden kaçınılm ış olur. Yangın alarm sistemlerinin toplu bildirim için kullanılması hem pratik hem de mantıklıdır. Yangın alarm endüstrisi yıllardan beri "kötü" koşullar altında çalışmaya devam etmesi gereken gereçler üretiyor. Underwriters Laboratories A. Ş. (UL) gibi bağımsız ürün sertifikasyon kuruluşları yangın alarm sistemlerinin güvenilirliğinin yangın ve performans testleri aracılığıyla arttırılmasına önemli katkılarda bulunuyor. Bu testler genellikle ticari halka hitap ve sesli mesaj sistemleri üzerinde uygulanıyor. Erken Uyarı, Doğru Talimatlar Günümüzdeki toplu bildirim sistemleri yıllar önceki sivil savunma uyarı alarmlarına hiç benzemiyor. Modern açık hava sistemleri insanları kısa sürede uyarmak ve insanlara güvenli ve etkin eylem için özet bilgiler vermek için tasarlanmıştır. Günümüzde, birçok dev ses sistemi genellikle yüksek güvenlikli şifreli kablosuz şebeke aracılığıyla personele, kaydedilmiş ve/veya canlı sesli iletiler verebiliyor. Bu kablosuz iletişim, iletişimlerin bir felaket ya da başka bir olay esnasındaki sürdürülebilirliğini arttırabilir. Günümüzdeki terörizm tehdidi göz önüne alındığında nükleer enerji tesisleri, metrolar, limanlar, spor kompleksleri ve potansiyel bir hedef olarak görülebilecek herhangi bir kamusal ya da askeri bina için büyük ölçekli uyarı kümeleri içeren antiterörist stratejiler kullanı labilir. UFC ve NFPA hem iç mekanlarda hem de açık havada kullanı lan alarm kolonları içeren sistemlerin koordine olmasını gerektiriyor. Başka bir deyişle iç ve dış kolonlar, çelişki li mesajlar ya da tutarsız yeniden konumlanma veya tahliye talimatları vermemelidir. Sistemler ayrıca mesajlarda, acil durum ve/veya tehdidin gerektirdiği gerçek zamanlı değişiklikleri de yapabilmelidir. Bu koordinasyon ve

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=