Yangın ve Güvenlik Dergisi 100. Sayı (Ocak 2007)

ITULUMBACI çirmelidir. Bir kararın verilmesi için öncelikle bilgi gereklidir ve komutanın ana görevi bilgi toplama işlemini çabucak bitirmek ve genel durumu doğru ve çabuk bir şekilde değerlendirmektir. 3.2 Bilgilerin Toplanması ve Analizi Olay yerinde tespit edilen birçok bilgi ve ayrıntı birbiriyle çelişir. Vatandaşların söylediklerinin çoğu başkasından duyduğudur. "Bunların çoğu yanlıştır" demek doğru değildir ve aralarında gerçek olanları da vardır. Bilgilerle yangın yerinde uyumsuzluklar görülebilir. Ayrıca bilgi kişiden kişiye aktarılırken de değişebilir. Eğer bilgiyi veren kişi rahat değilse ve kötümserse, bu durum verdiği bilgileri etkiler ve itfaiyeyi yanlış yönlendirebilir. Bu nedenle bilgi kaynakları çok önemlidir. 3.2.1 Bilgi Kaynağı ve İrtibat Personeli Bilgiyle ilk karşılaşan kişi bağlantı noktası ve bu bilgiyi ilk değerlendiren kişi de hareket noktasıdır. Örneğin, bir anne ekip amirine bağırarak "Çocuğum yukarıda! İmdat! Lütfen!" derse, bu durumda ekip amiri başka katın aranmasını emredemez. Olayın içindeki kişiler hareket noktası olarak alınıp verdikleri bilgi değerlendirilmelidir. Bağlantı noktasında bilgiyi alan kişinin her zaman belli olması gerekir. Öte yandan, hareket noktasında bilgiyi veren kişi ve içeride kalan kişinin birbirine yakın lığı belli değilse, bu bilgi tam olarak kaynak sayılamaz. 3.2.2 Bilginin Abartılması Bilgi kuşkusuz önemlidir ve çabuk toplanmal ıdır. Fakat gerektiğ i nden fazla önem verilmemelidir. Bilginin her zaman bilinmeyen bilgi içerdiğini unutmamak gerekir. Doğru bilgi, itfaiyeciler durumu kavrayıncaya kadar aranmalıdır. IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 100 14 3.2.3 Bilginin Değişmesi Bilgi, olay yerinde genellikle çeşitli yönler alır. Olumlu bilgi iyimserlik yaratırken; olumsuzluk bilgi de kötümserliğe yol açabilir. Alınan bilgi derhal uygulanmal ı fakat bilgiyi veren kişi her zaman bilgiyi nereden aldığını ve eğer tahmin yapılmışsa bu tahminin neden yapıldığını anlatmalıdır. 3.3. Bilginin Toplanması 3.3.1 Bilginin Araştırılması Komutan durum hakkında çabuk bir karar verebilmek için, bilgiyi de çabuk bir şekilde toplamalıd ır. Fakat bu bilgi toplama komutanın kendisi tarafından yapılırsa, komutan ana görevini yani itfaiyecilerin komutanlığını yapamaz. Bilgi toplamak için personel gereklidir. Özellikle yazıcıların ilk görevi her türlü bilgiyi toplamak ve amirlere iletmek olmalıd ır. Bilgi toplama ve durum kavranması sadece komutanının sorunu değildir. Her rütbedeki amir ve her itfaiyeci, bilgi kaynağı veya bilgi arayıcısı olmalıdır. 3.3.2 Toplanacak Bilgiler Yangın anında toplanan bütün bilgiler komutana gelmelidir. Toplanacak bilgilerin içeriğine göre öncelik sıralaması vardır. İlk operasyon için dört çeşit bilgi söz konusudur: t Felaketin Gerçek Durumu: Binanın iç durumu, yangının başlama noktası, yanıcı maddelerin durumu, kepenklerin açıl ıp kapanma durumu, yangın kapısı vs.; bunlar içeride kalmış kişilerin aranmasında, hayat kurtarmada ve yangına müdahale etmede çok önemli bilgilerdir. t Hayati Tehlike: İnsan hayatının konu olduğu bir durumda, hiçbir bilgi bir yana itilmemelidir. Bu durumda bilgi onaylanmalı ve her noktası teker teker değerlendirilmelidir. t Tehlike Durumu: Çalışmalar sırasında karşılaşı lacak tehlikelerle (tehlikeli maddeler, patlayı cılar ve zehirli gazlar) ilgili bilgiler itfaiyecilerin emniyetini etkilediği için çok önemlidir. Bunların arasında yapısal açıdan tehlikeli bilgileri bulabiliriz ve ayrıca çökme tehlikesi, düşme tehlikesi vb. yangının büyümesiyle oluşabilecek tehlikeler hakkında da bilgi alınmaya çalışılmalıdır. t Büyüme Tehlikesi: Yangının nerede büyüme tehlikesi varsa, hemen tespit edilmelidir. Yangının bir binanın üst taraflarına yayılması için üç yolu vardır. Yayılma merdiven yoluyla, dikey açı klıklardan ve dış yollardan, genellikle de pencerelerdendir. Bunların durumu ve özellikle o andaki durumu hemen anlaşılmalı ve ilk müdahale buralardan yapılmalıdır. 3.3.3 Özel Bilgi Kaynakları Yangın alanında bilgi toplarken, bu bilgiyi toplamak için orada bulunan ve yakınlarda bulunan kişilere sormak her zaman yapılan uygulamadır. Fakat yangın yerine göre çok önemli bilgiler özel bilgi kaynağından elde edilebilir. Özel bilgi kaynakları, olayı yaşamış yaralı kişiler ve olay yerine önceden gelen polis memurlarıdır. t Yaralanmış Kişiler: Yangın alanındaki yaralı kişileri yangından dolayı yaralanmış olarak kabul edebiliriz. Kısaca, bunlar bilgi kaynağı olarak çok önemlidir. Bunlar yangının durumunu, yangının başlama noktasını, başlangıçta yangına karşı yapılan mücadeleyi, yangından kaçamama durumunu bilirler. t Polis Memurları: Yangın alanına gelen polisler bilgiyi anlar ve bir dereceye kadar kavrayabilirler. Ayrıca yangın alanını daha sakin ve doğru bir şekilde değerlendirebilirler. Alana daha önceden gelen polislere hemen yaklaşılmalı ve hemen bilgi al ı nmalıd ı r. 4. TESBİT VE TAKTİK ESASLAR! Bir itfaiye olayının kısa sürede sonuçlandırılması ve başarısı uygulanacak taktiğe bağlıdır. Taktik ne kadar iyi seçilirse, kurtarma ve söndürme operasyonu da o kadar kısa süreli ve başarılı olur. 4.1 Olaya Müdahale Taktikleri Yangına müdahale taktiği olay yerindeki komutanın kararına _bağlıdır. Müdahale imkanları, su durumu, yapı cinsi, kurtarma imkanları gibi birçok faktör bir arada düşünülerek bir müdahale şekli düşünülür. Her yangın ayrı bir taktik gerektirir ve önceden hazırlanm ış hiçbir taktiğin uygulanacağı bir yangın yeri yoktur. Daha önce yaşanmış olayların tecrübe olarak kullanılması ve mantıklı bir şekilde uygulanabilmesi komutanın becerisine bağl ıdır. Yeni taktiklerin yapılması yaratıcılık ister ve işlemlerin karşılaştırılması ve olayların değerlendirilmesi ile yapılmal ıd ır. Taktik-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=