Kapak Konusu: Alarm Sistemleri v" Yangın algılama ve ihbar v" Alarm panelleri v" Ev ve işyeri alarmları v" Alarm haber alma merkezleri v" Siren, flaşör ve anons sistemleri Özel Çalışmalar ıl 1994'ten 2007'ye Neler Yaşadık? ıl Sektörün Önemli İsimleri Dergimizi Değerlendirdi ıl Abdurrahman Kılıç ile "Yangın ve Güvenlik" Üzerine Söyleşi
ım . FENWAı: •ıM-200. Mf4Yff ıso eoo1:2000 A-C Pump ı2y ITT lndustries FENWAI: NATIONAL FITTINGS ' UKAS QU.Ulf'I \\.\N.\CL\ll"ll 005 NORM TEKNİK MALZEME TİCARET İNŞAAT SAN. LTD. ŞTİ. Bayar Cad. Şehit İlknur Keleş Sk. No:3 Dural Plaza K:8 Kozyatağı Kadıköy 34742 İSTANBUL Tel: +90 (216) 464 65 66 pbx • Fax: +90 (216) 380 63 20 www.normteknik.com.tr info@normteknik.com.tr •
SIEMENS Bina Teknolojileri . ,. ~ il
ısUNUŞ Değerli Okurlar, 1993 yılında İngiltere'de katıldığım bir fuarda yangın ve güvenlik sektörlerine yönelik bir dergi dikkatimi çekmişti. ingiltere'de yayınlanmakta olan böylesi bir dergi Türkiye'de de yayınlanabilir miydi? Kafamda bu soruyla Türkiye'ye döndüğümde yeni bir kapının önümüzde açılabileceği heyecanıyla araştırmalarıma başladım. Türkiye'de yangın ve güvenlik sektörlerine hitap eden bir yayın olmadığını tespit ettikten sonra, bu düşüncemi nasıl hayata geçirebileceğimizi ve bu konuda kimden yardım alabileceğimizi irtibata geçtiğim lstanbul Teknik Üniversitesi Makina Fakültesindeki dostları ma, özellikle rahmetli arkadaşım Prof. Dr. Osman Genceli'ye danıştım. Bana önerilen isim ise, akademisyen kimliğinin yanı sıra İstanbul İtfaiye Daire Başkanı olarak da çalışmaları nı sürdüren o zamanlar Doç. Dr. olan Abdurahman Kılıç'tı. ôneriminAbdurahman Kılıç tarafından da önemli ve yararlı bulunması üzerine, daha fazla bilgi edinmek amacıyla o zamanlar TTMD Genel Sekreterliğini yürüten Numan Şahin ile Türkiye'de faaliyet gösteren yangın ve güvenlik firmalarının, sektörün sesi olabilecek bir yayına nasıl baktıklarını öğrenmemizi sağlayacak ziyaretlerde bulunduk. Aldığımız olumlu cevaplar, teşvik edici ve cesaret verici destekler karşısında derginin yayınlanmasına karar verdik. Ve yıl 1994... Abdurahman Kılıç, Numan Şahin, Osman Genceli ve Cemal Kozacı'nın oluşturduğu Yayın Yürütme Kurulu,Abdurahman Kılıç'ın koordinatörlüğünde sektörün ihtiyaç duyduğu bilgi kaynağını; Yangın ve Güvenlik Dergisi'ni sektöre sundu. Derginin ilk sayısında yayınlanan söyleşisi ile yangın ve güvenlik sektörleri arasındaki bağlantıyı açıklayan Kılıç, o günlerden bu yana dergiye olan desteğini hiç eksik etmedi. Kimi zaman üniforması ve elinde telsiziyle, sınırlı imkanlarımız içerisinde Dergiye tahsis ettiğimiz bilgisayarın başında, bazen Dergide yayınlanacak bir haberi ya da Tulumbacı yazısını yazdı, bir makaleyi redakte etti, bazen de kullanılacak dokümanları seçti ya da onayladı. Aynı zamanda fiili olarak İtfaiye Daire Başkanlığını yürütmesi ve daha sonraki dönemlerde de bi lirkişi olarak olaylarda görev alması yangın ve güvenlik konuları ile ilgili en doğru bilgilerin Dergide yer alması imkanını tanıdı ve bizi bugünlere, 100. sayımıza başarıyla getirdi. Öncelikle; Yangın ve Güvenlik Dergisi'ni adeta doğumundan bu yana yalnız bırakmayan, en önemlisi de sektöre ivme kazandıran bilgi birikiminin oluşmasına katkıda bulunan Prof.Dr. Abdurahman Kılıç'a, daha sonra bugüne kadar çeşitli destekleriyle Derginin yanında yer alan tüm kişi ve kuruluşlara, özellikle TÜYAK ve GESİDER'e teşekkürlerimizi sunuyoruz. En derin saygılarımızla, sbulak@teknikyayincilik.com ~~NGIN v.e GÜ~EN~İ~ REHBERİ Yangın ve gQvenllk sekt6rOnQn firma, QrOn, faallyet ve marka bllgllerl yer alır. Reklamlarınız ile ürünlerinizi ön plana çıkarmak ister misiniz ?-- yanginguvenlikrehberi..com trnnı J ~ )i~ Jez EITMOE ~_,ıiG:0J~W1 • • .n itJI0fl filt@Iı TEKNİK YAYINCILIK GRUBU ~ rEı<NK ~ YAYl>'>K:l.11( ' TANlTIM A.Ş. A\lllU!'A TEKNiK MEDYA YAYl>'>K:IUKA.Ş
Yangın ve Güvenlik Dergisi Ocak 2007 Sayı 100 Sahibi Teknik Yayıncılık Tanıtım A.Ş. Yayım layan Avrupa Teknik Medya Basın ve Yayıncıl ık Tic. A.Ş. YAYIN KURULU Yayın Kurulu Başkanı Prof. Dr. Abdurahman KILIÇ Yazı işleri Md. -Sorumlu Md. Süleyman BULAK Genel YayınYönetmeni Emine BANKOĞLU Dergiler Teknik Danışmanı Editör Muhittin TEKMAN Güneş ULUKUŞ YAYIN DANIŞMA KURULU Ali KARAHAN, Celal ÇEŞMECİ, Cemal KOZACI, Füsun DEMİREL, Gökhan BERKER, Güner YAVUZ, Kazım BECEREN, Korhan IŞIKEL, Mustafa GÜLCÜ, Recep YAMANKARADENİZ, Sebahattin ÖZÇELİK, Sedat ALTINDAŞ, Tuncay AKDAĞ, Yıldırım GÖK YAYIN KOORDİNASYON Yayın Koordinatörü Tasarımcı Grafiker Çiğdem TİMAR Şengül KARANİ Berna ALBAYRAK Sebiha EKİNCİ Serkan TELYAKAR Grafıker REKLAM Reklam Direktörü Reklam Satış Temsilcisi Reklam istihbarat Elemanı Emine BANKOĞLU Dilek MERTER Berna KARAMAN ABONE OKUR HİZMETLERİ DaQıtım Planlama Elemanı Rıdvan GÜM ET For lnternational Contacts reklam@teknikyayincilik.com YÖNETİM MERKEZİ TEKNİK YAYINCILIK, TANiTiM A.Ş. Balmumcu, Barbaros Bulvarı Bahar Sok. Karanfil Apt. 2/11-13 34349- Beşiktaş/lstanbu l Tel: (0212) 275 83 59 (pbx) (0212) 347 04 25 (pbx) Faks: (0212) 288 26 14 www.yanginguvenlik.com.tr www. teknikyayincilik.com e-posta: info@teknikyayincilik.com BASKI Özgün Ofset 4.Levent (0212) 280 00 09 Baskı tarihi: 17/01/2007 Bu dergi tüm TOrkiye'de da~ı tılmaktadır. Basın Kanunu'na göre Yorol Süreli Yayın'd ır. Fiyatı: 6YTL Yıllık Abone: 72 YTL (FiyaUara KOV dahildir. Yıllık abonelikte kargo bedeli dahil, tek gönderimlerde dahil deQildir.) YurtdışıAbonollk / SubscriplionForAbroad Single copy price: 7,(l(Worldwide) Annuat subscription: 50€ (Worldwide) (Poslage inc/uded) 4 1 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 100 İçindekiler TÜYAK Gelene/sel Kutlama Yemeği1nde "Beyin Fırtınası" Esti Prof. Dr. Abdurahman Kılıç ile Söyleşi: "Mükemmel Değil Ama Dünden Daha İyi ve Yarın Daha da İyi Olacak" İstanbul Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı Ali Karahan: "Kendimizle Yarışıyoruz" Tüm Özel Güvenlik Dernekleri Federasyonu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı N. Nihat Kubuş: "Özel Güvenlik Sektörü Rüştünü İspat Yolunda Olabildiğince Hızlı Bir Şekilde Yürümektedir"
İtfaiye Olaylarında Komuta ve Kontrol - 1 Haberler REHVA Journal, 2007'den İtibaren Teknik Yayıncılık Tarafından Yayımlanacak 32 2007 Yangın ve Güvenlik Fuarları ~ 2006'da Neler Yaşadık? 44 TÜYAK Gelenelsel Kutlama Yemeği'nde "Beyin Fırtınası" Esti _g "Kişisel Koruyucu Donan ımların Piyasa Gözetiminin Güçlendirilmesi AB Eş leştirme Projesi" Tamamlandı 54 IMO Deniz Güvenliği Komitesi 82. Dönem Toplantıları İstanbul'da Düzenlendi ~ iSAF Fuarı, 05-08 Nisan 2007 Tarihleri Arasında Ankara'da Düzenlenecek ~ Prof. Dr. Abdurahman Kılıç ile Söyleşi: "Mükemmel Değil Ama Dünden Daha İyi ve Yarın Daha da İyi Olacak" 66 1. Sayıdan 100. Sayıya Neler Yaşadık? l 994'ten 2007'ye... 13. Yıl, 100. Sayı - Sizlerle İlerliyoruz ... 80 Yeni Nesil Hırsız Alarm Sistemleri: Network Üzerinden Kontrol Edilebilen, Basit Ev Otomasyonu Sağlayan Kompakt Sistemler 84 Yangın Algılama ve Tasarımı ~ Acil Durumlarda Can Güvenliğinin Toplu Uyarı ile Arttırılması www.yanginguvenlik.com. tr Kablosuz Alarm Sistemlerinde Maksimum İletişim Geniş Alanlarda Görsel Alarm Sistemlerinin Etkinliği Uygulama - Baytur Kozyatağı Konutlarının Tercihi "MaviGard Harezmic" COPTIR Dünyanın Tek Gerçek Çoklu Algılama Dedektörü ETMD - Bosch Yangın Algılama Semineri'nden Notlar... MaviGard Harezmic "MG-7100" Tek Çevrimli Akıllı Analog Adresli Yangın Alarm Santrali Kapak Konusu - Ürün Tanıtımları Diyarbakır'daki Kazan Patlamasının Ardından ... İstanbul Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı Ali Karahan: "Kendimizle Yarışıyoruz" Yeraltı Madenlerinde Yangınlar - 2 124 Akademi Acil Durum Eğitim Merkezi, Yangın Akademisini 2007'de Kuracak Duman Kontrol Sistemleri Tüm Özel Güvenlik Dernekleri Federasyonu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı N. Nihat Kubuş: "Özel Güvenlik Sektörü Rüştünü İspat Yolunda Olabildiğince Hızlı Bir Şekilde Yürümektedir" iP Gözetleme Rehberi - 2 Ürün Tanıtımları YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 100 1 S
6 /ÖZETLER Özetler TUYAK Geleneksel Kutlama Yemeğı'nde "Beyin Fırtınası" Esti Sayfa 44 Türkiye Yangından Korunma ve Eğitim Vakfı, Yangından Korunma Derneği gelenekselleşen yıllık kutlama yemeğini 19 Aralık 2006 tarihinde Yıldız Çatı Restoran'da verdi. Çok sayıda üyenin ve diğer sektör derneklerinin başkanlarının da katıldığı yemek öncesinde ise Beyin Fırtınası Toplantısı gerçekleştirildi. Dernek üyeleri ve sektör temsilci/erinin yer aldığı bu toplantıda başta sektörün sorunları olmak üzere TÜYAK'ın faaliyetlerine ve 2007 yılı hedeflerine ilişkin görüşler paylaşıldı. "TÜYAKolarak 2007 yılını dolu dolu geçirmek zorundayız" görüşünün hakim olduğu toplantıda; "sanayi kuruluşlarının yangın sigortası konusunda bilinçlendirilmesi, kamuoyunun dikkatini çekerek yangın güvenliği konusunun Türkiye'nin gündeminde tutulması ve sigortacıları yangın sektörünün gelişiminin bir parçası yapmak" hedefleri üzerinde uzlaşmaya varıldı. "Mükemmel Değil Ama Dünden Daha lyı ve Yarın Daha da iyi Olacak"Sayfa 62 Prof. Dr. Abdurahman Kılıç, Yangın ve Güvenlik Dergisi'nin 1994 yılında yayınlanan ilk sayısından bu yana derginin danışmanlığını yürütüyor. Sektörde gerçekleştirilen yasal düzenlemelere öncülük eden ve aynı zamanda İstanbul Teknik Üniversitesi bünyesindeki akademik çalışmalarını devam ettiren Kılıç, Yangın ve Güvenlik Dergisi için sektörün gelişimine katkıda bulunduğuna inandığımız 'Tulumbacı' yazılarını da 13 yıldır kaleme alıyor. 100. sayısına ulaştığımız Yangın ve Güvenlik Dergisi'ne adeta doğumundan itibaren destek veren Kılıç ile gerçekleştirdiğimiz söyleşide, derginin dünden bugüne gelişimini ve geleceğini, yangın ve güvenlik sektörlerinin Türkiye'deki durumunu konuştuk. AcilDurumlarda Can Güvenlığinin Toplu Uyarı ile Arttırılması Sayfa 86 Günümüzde can güvenliğini koruma, acildurum hazırlığı ve iş sürekliliğinin daha önce hiç olmadığı kadar önemli olduğu bir dünyada yaşıyoruz. Son 10 yılda Suudi Arabistan'daki Khobar Kuleleri, ABD Destroyer'i ve Dünya Ticaret Merkezi'ne yapılan saldırılar da dahil olmak üzere birçok terör saldırısı gerçekleşti. Bu saldırılar dünyayı kaplayan tehditleri ve can güvenliğini hükümet birimleri, şirket ve kurumlar için bir numaralı gündem maddesi haline getiren toplumsal değişimleri sürekli aklımızda tutmamızı sağlıyor. Bu noktadan hareket eden Tyco Fire & Security SimplexGrinnell'den Bruce Fas/er, çalışmasında; acil bir durum yaşandığında insanları bilgilendirmek, yönlendirmek, başka bir bölgeye aktarmak ya da tahliye ederek can güvenliğini sağlamada ABD'de kullanılan toplu uyarı (bildirim) sistemlerini anlatıyor ve bu konuyla ilgili olarak NFPA 72 için önerilen değişiklikleri aktarıyor. lstanbul Büyükşehır Belediyesi ltfaıye Daire Başkanı Ali Karahan: "Kendimizle Yarışıyoruz" Sayfa 114 Dünyanın sayılı metropol/erinden biri olan ve 2006 yılı Ekim ayı sonu itibariyle 19 bin 217 yangına maruz kalan lstanbul'un itfaiye Daire Başkanlığını yürüten Ali Karahan, Türkiye'de yangın ve kurtarma konularında getirdiği yeniliklerle şehir itfaiyelerine öncülük yapmakta olan İstanbul ltfaiyesi'nin 2007'de hayata geçireceği yeni projelerini anlatıyor. Yeraltı Madenlerınde Yangınlar - 2 Sayfa 119 Yeraltı madenlerinde meydana gelen yangınlarla ilgili olarak, A sınıfı iş Güvenliği Uzmanı ve MadenMühendisiHasan Yıldırım'ın birkaç bölüm halinde hazırladığı vebirönceki sayımızda açık (eksojen) ocak yangınlarının oluşum nedenleri ve alınması gereken önlemlerin aktarıldığı "Yeraltı Yangınlarının Meydana Gelmesi, Mücadele Yöntemleri ve Türkiye'deki Uygulamaları - Açık Alevli (Eksojen) Yangınlar" başlığı altında yer verdiğimiz makalenin devamı niteliğini taşıyan bu çalışmada, açık ocak yangınlarının meydana geldiği yerlerde yaşanan mücadele ve müdahale/erden söz edilmektedir. Duman Kontrol Sistemleri Sayfa 127 Yaşanan yangınlardan sonra yapılan incelemeler göstermiştir ki, yangın sebebi ile meydana gelen can kayıplarının sadece % 20'lik kısmı alev ile birebir temastan kaynaklanmakta, kalan % 80'/ik kısım duman zehirlenmeleri sonucu meydana gelmektedir. Bu açıdan duman kontrol sistemleri ve içerisinde yer alan duman tahliye sistemlerisadece insan hayatını değilaynı zamanda mal güvenliğini de temin etmektedir. CCTV Teknolojileri - Bir Şey mi Aradınız? Sayfa 135 CCTV kameraları artık lngiltere'de hayatın bir parçası olarak kabul ediliyorlar. Bu alanda daha gelişmiş sistemler geliştiriliyor ve bu sistemler çok yakında kapsamını daha da genişletip derinleştirecek. Fakat gözetleme sisteminizin arkasındaki yazılım ne kadar verimli? Bir şey bulabilmek için bir görüntüyü saatlerce aramakzorunda mı kalıyorsunuz? Oysa artık bu kadar vakit harcamanız gerekmiyor. lngiltere'de hayata geçirilen, detay bilgilerini yakalama teknolojisi ile görüntüler arasında kaybolmadan aradığınızı bulabiliyorsunuz. IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 100 Abstracts "Brain Storming" at TÜYAK's Traditional Anniversary Dinner Page 44 Turkish Fire Protection and Education Foundation, Fire Protection Association organized its traditionalized anniversarydinneron 19 December 2006 at Yıldız Çatı Restaurant. Brain Storming Meeting was held before the dinner participated by several foundation members and heads of other associations of the sector. Association members and sector representatives were present at the meeting during which sector problems were discussed and TÜYAK's activities and 2007 objecfives were mentioııed. Held with the dominant opinion of "2007 has to be a whole busy year far TÜYAK''. the meeting has been a platform where consensus is achieved on the set goal ta "create awareness tor iııdustrial institutions on fire insurance, keep fire safety issue on the agenda of Turkey by drawing pub/ic attention ta the subject and allow insurance companies ta be involved in developing fire sector". "Not Perfect but Betler Thaıı Yesterday and Wi/1 Be Even Betler Tomorrow"Page 62 Prof. Dr. Abdurahman Kılıç has been the consultant for Fire and Safety Magazine since the first issue in 1994. Kılıç has been a pioııeer far legal regulations concluded in the sector, continues ta be an academician at lstanbul Technica/ University and has been writing far Fire Safety and Security Magazine for 13 years now with his column fitled "Tulumbacı" which we believe to have contributed in the sector's development. We interviewed Kılıç who had supported Fire Safety Magazine alması since the day it was bom and talked about how the magazine improved then, its future and curreııt status of fire and safety sectors in Turkey. lncreasing Life Safety via Mass Anııouncement in Emergencies Page 86 Today we /ive in a world where protecting life safety, preparing for emergencies and job sustainability had never been more imporlant. Several terrorist attacks occurred in the /ast decade including places /ike Khobar Towers in Saudi Arabia, USA Destroyer and World Trade Center which enable us to keep worldwide threats, life safety and societal changes in the minds of government units, companies and establishments al/ the time since they have become the number one issue in our daily agenda. So, with such perspective in mind Tyco Fire & Security SimplexGrinnell's Bruce Faster in his study tells about mass announcements systems used in case of an emergency in USA to inform, lead, transfer people to another site or evacuate to provide safety tor their lives and proposed changes in NFPA 72 about /his subject. lstanbul Metropolitan Municipality Fire Brigade Chief Ali Karahan: "We Race Ourselves" Page 114 lstanbul Fire Brigade ChiefAli Karahan running an organization in one of the major metropolitan cilies of the world that had been exposed to 19 thousand 217 fires as of October tells about new projects of /stanbul Fire Brigade in 2007 that had been a /eader pioneering far municipal fire brigades everywhere having several novelties installed in Turkey. Fires in Underground Mines - 2 Page 119 This study is the second part of the article written by A Class Occupational Safety Expert and Mining Engineer Hasan Yıldırım tifled "Underground Fires; How Do They Occur, Fighting Methods and App/ications in Turkey - Exogenous Fires" published in our /ast issue as the second part of many which discussed the causes for exogenous quarry fires and measures for their prevention. Also strııgg/e and interventions that take place at places where exogenous quarry fires occur are mentioned. Smoke Detection Systems Page 127 Analysis carried aut arter fires have shown that only 20% of lives lost due to fires happen due to one to one contact with /he flames directly and the rest 80% is caused due to smoke poisoning. Thus smoke detections systems and smoke exhaust systems installed in them not only provide safety for human lives but aıso fpr property safety. CCTV Technologies - Looking Far Something? Sayfa 135 CCTV cameras are now admitted as a part of daily life in UK. lmproved systems are deve/oped which wi/1 expand and deepen the scope ofthis sector in tbe very near future. But how efficient is the software running behind your surveillance system? Do you have to look foran image far hours to be able to find something? But you do not need to waste your time. With UK's current detail catching snap technology you can find what you are looking for without being lost between images.
Yangın algılama ve korunma sistemlerinde en ileri teknolojiler... ... tek çatı altında. MAHALE GIRIŞİ/ÇIKIŞI IZLfME VARDIMCI G/U/ AJ.EV KAMERA DETEKTÖRÜ ENTEGRE JAZE HAVA REFERANS NOKTASI ARIZASINA KARŞI SICAKUK srnsôRO Yangını daha oluşmadan FiRE ,mmı yakalayabiliyoruz. Aktif Hava Emişli Duman Algılama Yöntemi ve laser Teknolojisi ile yangını başlangıç aşamasında yakayabilme hassasiyeti. Geniş duyarlılık aralığı %0.005-%20 Duman Obs/m. Mevcut yangın sistemlerine kolaylıkla bağlanabilme. lnternet üzerinden bilgi gönderebilme. ENS4, ıso 9001. Dağıtılmış Network Sistemler ile tüm binanızı ve işletmenizi koruyabiliyoruz. ZETTLER Tüm .ihtiyaç sahiplerine hitap edebilme. Basit tek panelden, çok panelli network sistemlere Multilogic Algoritma Tabanlı Akıllı Detektör ve Modüler ile ortamı sürekli izleyerek yangını hatasız ve zamanında yakalayabilme. Alt yapısındaki yazılımları sayesinde, kontrol paneli ile interaktif bir haberleşme içinde yangın kararı verebilme. VdE, VdS, EN54, ıso 9001. Yangını bulunduğu bölgede hapsediyoruz. GRüNAU o Elektrik ve mekanik tesisat boşluklarını yangına karşı izole ederek ve elektrik kabloları üzerinden fi;;p-rotection yangının ilerlemesini geciktirerek, yangın sırasında oluşan zehirli gaz, duman ve alevin ---.:.-,,, bina içindeki hareketini durdurabilme. Ut, FM, lPC, CSI, TNO, SOlAS, ISO 9001. Yangına karşı güvenliğiniz için adresiniz... w ww. bls. c om.1r Mihraba\ Cad. E. Yavuz iş Merkezi No:175 Kavacık 3481Olstanbul Tel: (0216) 41 3 77 11 Fax: (0216} 41 3 69 08
/REKLAM iNDEKSi 2G -----------------------------------------------------------81 AYVA2. ------------------------------------------------------ 21 BAREKS ------------------------------------------- 39 -53 BİGE S ------------------------------------------------------ 19 BOSCH ---------------------------------------------- 15 - 41 BTS ---------------------------------------------------------- 7 BURSAN ---------------------------------------------------1 COMON PROFESSIONALS -------------------------87 DEKA ------------------------------------------------------- 51 DUPONT --------------------------------------------------- 55 EEC ------------------------------------------------------ A. K. ELEKS ----------------------------------------------------- 79 ELEKTRAL ----------------------------------------- 35 - 43 ELPA ------------------------------------------------------- 95 ENE RS İSTEM ------------------------------------------- 57 ERSE KABLO ------------------------------------------- 27 FOKUS ----------------------------------------------------- 67 FRANKLİN ----------------------------------------- 59 - 85 ıccı -------------------------------------------------------- .83 İDEAL İŞ GÜVENLİĞİ ---------------------------------49 İ NTERMAS ---------------------------------------------- 121 KALAFATOĞLU ------------------------------------------ 63 KART SİSTEM ------------------------------------------- 65 KORTEK ---------------------------------------------------61 KPAM Ki LAVUZ ----------------------------------------- 77 KULELİ -----· ----------------------------------------------- 73 KURTARIR ----------------------------------------- 24 - 25 LİNK TESİSAT ------------------------------------------- 71 MARMARA FUARCILIK -------------------------------91 MAVİLİ ----------------------------------------------------- 11 MAYA YANGIN -------------------------------------------69 MCS --------------------------------------------------- A. K. İ . M E G MANİ SAL1----------------------------------------- 37 MESSE FRANKFURT --------------------------------- 89 NE TW EL L ------------------------------------------------- 13 NORM TEKNİK -------------------------------------Ö. K. İ. OKİ SAN ---------------------------------------------------- 29 ORSEZ -----------------------------------------------------33 PCC ---------------------------------------------------------23 PERA DANIŞMANLIK ----------------------- 135 - 136 REHVA ----------------------------------------------------- 31 SET TEKNİK EMNİYET -------------------------------45 SIEMENS -------------------------------------------- 2 - 47 TANRIKULU --------. --------------------------------- insert TEKNİK ELEKTRONİK -------------------------------- 75 Y 3 K --------------------------------------------------------- 17 WENTA --------------------------------------------------- 103 W I N FUARLAR 1 ----------------------------------------- 93 • sayı a ndermek istediğiniz makale, teknik bilgi, ürün tanıtımı vb. azılarını O t 2 ulukus@teknikyayincilik.com adresine gönderebilirsiniz.
Proj Dr. Abtlııralııııaıı Kılıç İTÜ Makiııa Fakültesi İtfaiyenin temel görevi insanların uğradığı yaııgııı, sel, çökme, kaymll ve benzerifelaketlere miidalıale ederek zararı azaltmak ve insanları kıırtarııuıktır. Bıı çalışmalardaki bllşarı derecesi olay yerindeki ekibin orgllniwsyo111111a ve koordinllsyon11na bllğlulır. Bıı nedenle ofay yerinde, ekiplerin nitelikleriııe ve olayın boyııtlllrınll ııyg11n progrmııııı /wzırlllmnası ve bu111m çok Çllbıık uyg11lanıııllsı gerekir. Bımıı yapllcllk ollln kişi ise itflliye olllylarımla yetki ve sor11111lıılıtğa Slllıip o/(ln ve olaya miitlalıale plll11larmı hazırfayarak ekipleri11 görev dağılımını yapan ve yönlendire11 kişi yllni "komııtaıı "dır. TULUMBACI 1 İtfaiye Olaylarında Komuta Ve Kontrol -1 1. GÖREV VE KOMUTA ÖZELLİKLERİ İtfaiyenin temel görevi insanların uğradığı yangın, sel, çökme, kayma ve benzeri felaketlere müdahale ederek zararı azaltmak ve insanları kurtarmaktır. Bu çalışmalardaki başarı derecesi olay yerindeki ekibin organizasyonuna ve koordinasyonuna bağlıdır. Bunu sağlayacak olan ise olay yerindeki komutandır. Bazıları ekip amiri, bazıları kumandan olarak adlandırı lır. "Komutan" kelimesi her ne kadar askeri bir terimi hatırlatsa da, yangın yeri bir savaş meydanı gibi olduğundan ve itfaiyeciler "ateş savaşçıları" olarak isimlendirildiğinden "komutan" kelimesinin kullanılmasının daha uygun olduğuna inanıyorum. Büyük olaylarda farkl ı ekipler olaya müdahale ettiğinden ve her olayda genellikle ekipler değiştiğinden her olay farklı bir özellik gösterir. Daha önce hazırlanan planların tam olarak uygulanması çoğu zaman mümkün değildir. Olay yerinde, ekiplerin niteliklerine ve olayın boyutlarına uygun programın hazırlanması ve bunun çok çabuk uygulanması gerekir. Bunu yapacak olan kişinin yani komutanın bilgi seviyesi ve deneyimi ile yetki seviyesi planların iyilik derecesinde büyük rol oynar. Her itfaiye istasyonu için bir komuta birimi olması, itfaiye birliklerinin daha kolay bir şekilde yönetilmesi ve kontrol edilmesi için gereklidir. Komuta eden personel diğer personel gibi yetişmeli ve diğer personelin karşı laşacağı durumları iyi bilmelidir. Ayrıca, eğer felaketin boyutu çok büyükse, başka bir istasyonun komuta birimini gerekli biçimde harekete geçirecek bir sistem olmalı ve harekete geçirilen komuta birimi de olayın olduğu yerde gerekli komuta işlemlerini takip etmelidir. 1.1 Komutan ve Organizasyonu İtfaiye olaylarında, yetki ve sorumluluğa sahip olan ve olaya müdahale planlarını hazırlayarak ekiplerin görev dağılımını yapan ve yönlendiren kişiye "komutan" denir. Olay yerindeki diğer amirler komutanın emrindedir. Askeri birliklerde ve birçok ülkede, bir olayda birçok komutan ve bunları yöneten bir başkomutan bulunmasına rağmen ülkemizdeki itfaiyelerde başkomutan terimi kullanılmaz. Bazı ülkelerde başkomutan görevini yapan kişiye merkezi komutan da denilmektedir. Ülkemizde, itfaiye olayına müdahale eden en yüksek rütbeli personel, olayın komutanı olarak kabul edilir. Olayın büyüklüğüne ve iştirak eden grup ve müfrezelerin sayısına göre komutan değişir. Bir müfrezenin iştirak ettiği olaylarda müfreze amiri, grubun katıldığı olaylarda grup amiri, müdür yardımcılarının iştirak ettiği olaylarda müdür yardımcısı ve müdürün iştirak ettiği olaylarda ise müdür, komutan olarak görev yapar. İtfaiyelerde bir olaya müdahale öncelikle olayın olduğu yere en yakın müfreze veya grup tarafından yapılır. Olay yerine gelen ekip amiri ilk değerlendirmeyi yaparak Komuta Merkezine bilgi verir ve olaya müdahale eder. Müfrezelerin müdahale ettiği olaylarda birinci derecede sorumlu olan ve olayın komutanı müfreze amiridir. Grup amiri ve komuta birimi olaydan sorumlu olmakla birlikte olay yerinde komutanın isteklerini yerine getirmek zorundadır. YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 1001 9
·' ' ITULUMBACI Ekip amiri, emir-komuta zinciri ile birimindeki çavuş ve onbaşılara (neden bilinmez, bazı işgüzarlar yeni İtfaiye Yönetmeliği'nde yüzyıllardır kullanılan onbaşı rütbesini kaldırmışlardır, bu değişikliği yapanları; itfaiyeyi tanı mayan, itfaiyenin ne olduğunu bilmeyen, geleneklere saygı göstermeyenler olarak tarif etmek mümkün) verdiği talimatlarla olaya müdahale eder ve merkeze gerekli yardımları belirtir. Grup amiri olayı takip eder ve olayın boyutuna bakarak herhangi bir emir beklemeden, gerekiyorsa olay yerine hareket eder. Olay yerine ulaştığında olayın sorumlusu ve komutanı grup amiridir. Birden fazla grubun iştirak ettiği olaylara müdür yardımcıları katılmak zorundadır. Dolayısıyla olayın komutanı müdür yardımcısıdır. Müdür yardımcısı gelinceye kadar olaya ilk gelen grup amiri ve olay yerine gelmişse bölge grup amiri komutanlık yapar. Müdür geldiği zaman yetki ve sorumluluk müdüre geçer ve komutan olarak görev yapar. 2. İTFAİYE BİRLİKLERİNİN KOMUTASI İtfaiye içinde görev yapan, küçük ve büyük rütbeli bütün personel olayın türüne göre komutandır. Bir araçla gid ildiğ i zaman olayın komutanı onbaşıdır veya çavuştur ve olay sırasında bütün yetki ve sorumluluğa sahiptir. Bu nedenle de komutan denildiğinde hiçbir zaman idareci personel akla gelmemelidir. Fler rütbeli personel komutan olabileceğine göre, itfaiye birliklerinin komutası bütün itfaiyecileri yakından ilgilendirir. İtfaiye olaylarındaki komutayı incelemek için öncelikle itfaiyecilerin katı ldığ ı olayların diğer olaylardan farkl ılıklarını bilmek gerekir. 2.1 İtfaiye Olaylarının Özellikleri İtfaiye olaylarının diğer olaylardan oldukça değişik tarafları ve aşamaları vardır. itfaiyede komuta, itfaiye olayların niteliğine bağlıdır. Hiçbir olay bir öncekinin aynısı değildir. Bazen benzerlik gösterse bile yapı bakımından, çevre bakımından ve yangının gelişmesi bakımından farklılıklar olur. Dolayı sıyla da her olayın kendine özgü müdahale ve organizasyon şekli olmalıdır. IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 100 10 İtfaiye olaylarının üç önemli özelliği; zamanın çok önemli olması, taşıdığı tehlike riskleri ve olay yerinin uyg unsuzluğudur. itfaiye operasyonlarının çabuk olması, olası tehlikelerin giderilmesi ve olay yerindeki düzensizliklerin azaltılması öncelikle göz önüne alınması gereken hususlardır. 2.1.1 İtfaiye Operasyonlarının Çabukluğu İtfaiye olaylarına ne kadar çabuk müdahale edilebilirse kontrol altına alınması o kadar çabuk olur. Bu çabukluk olay yerine geldikten sonra da önemlidir. Birinci adımda bu çabukluk düşünü l meli , uygulanacak operasyonların felaketin yayılma hızından daha hızlı olmasına dikkat etmelidir. İkinci olarak, düşünülen müdahale planı uygulanabilir olmalı d ı r. Müdahale şekli; mantı klı, eksiksiz ve belirgin olsa da, uygulaması zorsa veya fazla uzun sürüyorsa, bu yanlış bir taktiktir. Uygulanacak taktiklerde aranan özellik çabukluk yanında uygulanabilir olmas ı dı r. Üçüncü adım, kararın çabuk verilmesidir ve itfaiye operasyonlarında en önemli noktadır. Genelde yangının olduğu yerde yangına nasıl müdahale edileceğine dair bir toplantı düzenlemek çok zordur. Durum bilinmiyorsa bile, kararın çabuk verilmesi şarttır. Genel organizasyondaki planların uygulanması zaman alır ve aynısı hiçbir zaman uygulanamaz. önce karar vermek ve daha sonra bunları gözden geçirmek en uygun yoldur. 2.1.2 Müdahale Sırasında Tehlikeler itfaiye operasyonları tehlikelilerle doludur. Çökme, düşme, patlama, zehirli gaz tehlikeleriyle sık sık karşılaşılabilir. Komutan görevini kararlı bir şekilde yapmalı, fakat aynı zamanda itfaiyecilerin emniyetini de düşünmelidir. Yani itfaiye komutanı iki zıt görevi aynı anda yerine getirmek zorundadır. Birincisi olayı bitirmek için belli riskleri karşılamak, ikincisi ise itfaiyecilerin emniyetini sağlamaktır. Bu ikisinin de aynı anda değerlendirilmesi gerekir. Komutan; tehlike olmayan bir yerde itfaiyecileri içeri girdirmeyerek olayın çok büyümesine sebep olabileceği gibi tehlikeli bir yere girdirerek de itfaiyecileri tehlikeli duruma sokmuş olabilir. Bunun için de komutan, ileride açıklanan görevlerini iyi bilmelidir. 2.1.3 Operasyon Alanının Uygunsuzluğu İtfaiyenin çalıştığı olay alanı her zaman güç bir yerdir. Genellikle olay yerindeki insanlar ruhsal bakımdan kendilerini kaybetmiş durumdadır. Vatandaşların olaya karışmaları çalışmaları yavaşlatır. Olayın meydana getird iği enkazlar da çalışma koşullarını güçleştirir. Olayın olduğu yerde itfaiye komutası tüm bu durumlar göz önüne alınarak yapılır. 2.2 İtfaiye Olaylarının Komutası 2.2.1 Komuta Etme Özellikleri Bir komutanın emrindekiler onun verdiği emirleri olduğu gibi yerine getirdiği için, ekibinin yaptıkları ve elde ettikleri tüm sonuçların sorumluluğunu komutan üstlenmelidir. Komutan sadece komut verirse ~
yangın ve gaz algılama sistemleri cı TelmoloJl üretmeye =~~~= - :~~~~~ ~ - --: - M • ::;-- - fil ıiı rıı (il - .;;.._-., () Akıllı analog adresli yangın algılama sistemleri () Konvansiyonel yangın algılama sistemleri () Konvansiyonel yangın söndürme sistemleri de.vam ediyoruz... (1 Denizci tipi yangın algılama sistemleri (1 Adresli ve konvansiyonel gaz algılama sistemleri mavili ELEKTRONİK TİCARET VE SANAYİ AŞ. (1 Yangın ve gaz algılama sistemleri için aksesuarlar EN 54 (E ME20 Yukarı Dudullu, Kutup Sokak @_· on.014 No: 29-3 ı Ümraniye TR-34775 İSTANBUL Tel:(0216) 466 45 05 Fax:(0216) 466 45 ıo www.mavigard.com mavili@mavill.com.tr
ITULUMBACI ve onu uygulayan personel sorumluluk taşırsa hiç bir şeyin garantisi olmaz ve başarı sağlanamaz. Komutan her risk sorumluluğunu kabul etmeli ve çalışmalarıyla bunu personele göstermelidir. Olayın idaresi iki yönden ele alınmalıdır: Sorumluluk ve otorite. İlk önce, yönetimi düzenlemek için bir emir-komuta zinciri oluşturulmalıdır. Komutanın emrindekilerin devamlı hareket halinde olması için otorite gereklidir ve herkes emir-komuta zinciri içinde verilen emirlere uymak zorundadır. Bu daha önceden belirlidir, fakat olay sırasında belirsizlikler giderilmelidir. İkinci olarak komuta hakkı gereksiz durumlarda kullanılmamalı, sorumlu itfaiyecilerden gerekli bilgi sağlanmalı veya komutana gerekli tavsiyelerde bulunulmalıdır. 2.2.2 Komutanın Önemi İtfaiye olayları emir-komuta içinde yürütülmek zorundadır. Emirler komutana bağlı olarak yayılmalıdır. Komutan, bütün operasyonlar hakkında karar vermeli, emrindeki diğer amirler, ekip başları veya orta rütbeli itfaiyeciler verilen emirlerin nasıl yapılacağını kararlaştırmalı ve küçük rütbeli itfaiyeciler ise bu emirlerin nasıl yapılacağı konusunda itfaiyecilere talimat vermelidir. Eğer komutan görevini tam olarak yapamaz ve bütün ekipleri kontrol edemezse, her ekip sadece kendi biriminden bekleneni yapar ve böylece bütün sistem bozulur. Ayrıca komutanın yardımcılarının bulunmadığı yerlerde, komutan ile her itfaiye birliği arasında bir boşluk oluşur. Bu durumda birimlerin bir kısmı komuta sisteminden ayrılır ve etkin müdahale yapılamaz. 2.3 Komutanın Faaliyetleri Olay yerinde komutanın yapacağı ilk görev durumun ciddiyetini ve yapılacak işleri belirlemektir. Durumun ciddiyetini anlamadan itfaiyecilere emir vermek itfaiye ekiplerini yanlış kullanmak olur ve aynı zamanda çok tehlikelidir. Komutan öncelikle olay yerini dolaşmalı ve ilk müdahaleler komutan yardımcıları tarafından yaptırılmalıdır. IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 100 12 Gerekli bilgi ve haber alındıktan sonra ve o andaki durum anlaşılınca, komutan durum hakkında bir yargıya varır ve ne yapılması gerekiyorsa karar verir. Kararı verdikten sonra da itfaiye birimlerinin yerleri ve yapacakları belirtilir. Komutan kararını verdikten sonra, bu karar hemen her itfaiye birimine iletilmeli ve uygulanmalıdır. Bundan sonra komutanın ın görevi bitmiş anlamına gelmez. Yangın sahasında durum her an değişebilir. Karar verildiği zamanki durum ile emirlerin uygulanmaya başlandığı zamanki durum farklı olabilir. Komutan devamlı olarak kararlarını gözden geçirmeli ve sonuçlarını değerlendirmelidir. Komutanın görevi dairesel bir çevrim gibi düşünülmelidir ve komutan; araştırmalı, bilgi toplamalı, değerlendirmeli ve daha sonra karar vermeli ve bu kararını uygulatmalıdır. Bu düşünce çevrimi yangın yerindeki itfaiye faaliyetleri bitene kadar sürmelidir. 2.4 Komutandan Beklenen Vasıflar Bir olaya müdahale eden itfaiye ekiplerini yöneten komutan önemli özelliklere sahip olmalıdır. Ekiplerin yönlendirilmesini ve tüm sorumluluğu taşıyan komutan; hızlı düşünme yeteneğine sahip olmalı, sakinliğini bozmamalı, inançlı olmalı ve ayrıca, kendine ve ekibine güvenmelidir. 2.4.1 Komutan Hızlı Düşünme Yeteneğine Sahip Olmalıdır İtfaiye olaylarında çabuk karar vermek çok önemlidir. Bazen saniyeler bile olayın boyutunu etkileyebilir. Bu nedenle, komutan hızlı düşünebilmeli ve çabuk karar vermelidir. Bu da keskin bir zeka ve deneyimle sağlanabilir. 2.4.2 Komutan Sakin Olmalıdır Her ne kadar bütün itfaiyecilerin sakin olması gerekiyorsa da, komutanın özellikle sakin olması zorunludur. Eğer komutanın davranışları sakin olursa, bunu gören öteki amirler, ne kadar heyecanlı olsalar bile, sakinleşip komutan gibi davranmaya çalışacaklardır. Heyecanın kaynağı sorumluluk duygusu olduğundan, sorumluluk hisseden bir kimsenin sakinliğini koruması çok zor olsa bile, komutan sakinliğini korumalıdır. 2.4.3 Komutanın Kendine Güveni Olmalıdır İnsanlar kendilerine güveniyorlarsa, bir olayı daha çabuk ve daha rahat kavrayabilirler. Fakat, güvenlerini kaybettikleri zaman şaşırır ve karışıklığa yol açarlar. Karar ve uygulamaya bir de sorumluluk eklenince, yük ağırlaşır ve karışıklık iyice artabilir. Kendine güven, gerekli bilgi ve deneyim sayesinde elde edilir. Bölgeyi iyi bilen deneyimli bir komutan yangının başlayıp başlamadığını veya sadece dumanın olduğunu dumanın halinden anlayabilir. Yangının ne kadar süreceğini tahmin edebilir. 2.4.4 Komutan Sorumluluğu Yüklenebilmelidir İnanç her komutanda bulunması gereken bir unsurdur. Komutan verdiği kararların sorumluluğunu daima bilmelidir. Bu itfaiye birliklerinin bütün birimleri ve her kademedeki komutan için geçerlidir. Sorumluluğun bilinci ile inancı güçlenir. Sorumluluktan korkan başarıyı hiçbir zaman göremez. 3. OLAY YERİNDEKİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ 3.1 Olayın Değerlendirilmesi Olay yeri daima bilinmeyen ve belirsiz unsurlarla çevrilmiştir. Bu unsurlara bağlı olarak, olay yerindeki komutan çeşitli kararlar vermek zorundadır ve verdiği kararların nasıl uygulanacağını gözden geKomutanın görevi dairesel bir çevrim gibi düşünülmelidir ve komutan; araştırmalı, bilgi toplamalı, değerlendirmeli ve daha sonra karar vermeli ve bu kararını uygulatmalıdır. Bu düşünce çevrimi yangın yerindeki itfaiye faaliyetleri bitene kadar sürmelidir.
Certified Star Partner Honeywell www.netwell.com.tr info@netwell.com.tr satis@netwell.com.tr Netwell, Honeywell CCTV sistemleri Türkiye ithalatçısı, dağıtıcısı ve uygulamalı çözüm ortağıdır. NETWELL OTOMASYON VE KONTROL SİSTEMLERİ SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ İSTANBUL - MERKEZ OFİS Tepeüstü Mevkii Soner Sokak No: 11 Meral Plaza Kat:4 Ihlamurkuyu 34771 Ümraniye / İstanbul Tel :+90 (216) 611 55 44 (PBX) Faks :+90 (216) 611 55 40 ANKARA - OFİS Kızkulesi Sokak No:21/8 06700 Gaziosmanpaşa / ANKARA Tel :+90 (312) 448 20 50 (PBX) Faks :+90 (312) 448 03 09 KAZAKİSTAN - OFİS Aeuzova, 167-20 Almaata / Kazakistan Tel :+7 (3272) 757 296 Faks :+7 (3272) 752 252
ITULUMBACI çirmelidir. Bir kararın verilmesi için öncelikle bilgi gereklidir ve komutanın ana görevi bilgi toplama işlemini çabucak bitirmek ve genel durumu doğru ve çabuk bir şekilde değerlendirmektir. 3.2 Bilgilerin Toplanması ve Analizi Olay yerinde tespit edilen birçok bilgi ve ayrıntı birbiriyle çelişir. Vatandaşların söylediklerinin çoğu başkasından duyduğudur. "Bunların çoğu yanlıştır" demek doğru değildir ve aralarında gerçek olanları da vardır. Bilgilerle yangın yerinde uyumsuzluklar görülebilir. Ayrıca bilgi kişiden kişiye aktarılırken de değişebilir. Eğer bilgiyi veren kişi rahat değilse ve kötümserse, bu durum verdiği bilgileri etkiler ve itfaiyeyi yanlış yönlendirebilir. Bu nedenle bilgi kaynakları çok önemlidir. 3.2.1 Bilgi Kaynağı ve İrtibat Personeli Bilgiyle ilk karşılaşan kişi bağlantı noktası ve bu bilgiyi ilk değerlendiren kişi de hareket noktasıdır. Örneğin, bir anne ekip amirine bağırarak "Çocuğum yukarıda! İmdat! Lütfen!" derse, bu durumda ekip amiri başka katın aranmasını emredemez. Olayın içindeki kişiler hareket noktası olarak alınıp verdikleri bilgi değerlendirilmelidir. Bağlantı noktasında bilgiyi alan kişinin her zaman belli olması gerekir. Öte yandan, hareket noktasında bilgiyi veren kişi ve içeride kalan kişinin birbirine yakın lığı belli değilse, bu bilgi tam olarak kaynak sayılamaz. 3.2.2 Bilginin Abartılması Bilgi kuşkusuz önemlidir ve çabuk toplanmal ıdır. Fakat gerektiğ i nden fazla önem verilmemelidir. Bilginin her zaman bilinmeyen bilgi içerdiğini unutmamak gerekir. Doğru bilgi, itfaiyeciler durumu kavrayıncaya kadar aranmalıdır. IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 100 14 3.2.3 Bilginin Değişmesi Bilgi, olay yerinde genellikle çeşitli yönler alır. Olumlu bilgi iyimserlik yaratırken; olumsuzluk bilgi de kötümserliğe yol açabilir. Alınan bilgi derhal uygulanmal ı fakat bilgiyi veren kişi her zaman bilgiyi nereden aldığını ve eğer tahmin yapılmışsa bu tahminin neden yapıldığını anlatmalıdır. 3.3. Bilginin Toplanması 3.3.1 Bilginin Araştırılması Komutan durum hakkında çabuk bir karar verebilmek için, bilgiyi de çabuk bir şekilde toplamalıd ır. Fakat bu bilgi toplama komutanın kendisi tarafından yapılırsa, komutan ana görevini yani itfaiyecilerin komutanlığını yapamaz. Bilgi toplamak için personel gereklidir. Özellikle yazıcıların ilk görevi her türlü bilgiyi toplamak ve amirlere iletmek olmalıd ır. Bilgi toplama ve durum kavranması sadece komutanının sorunu değildir. Her rütbedeki amir ve her itfaiyeci, bilgi kaynağı veya bilgi arayıcısı olmalıdır. 3.3.2 Toplanacak Bilgiler Yangın anında toplanan bütün bilgiler komutana gelmelidir. Toplanacak bilgilerin içeriğine göre öncelik sıralaması vardır. İlk operasyon için dört çeşit bilgi söz konusudur: t Felaketin Gerçek Durumu: Binanın iç durumu, yangının başlama noktası, yanıcı maddelerin durumu, kepenklerin açıl ıp kapanma durumu, yangın kapısı vs.; bunlar içeride kalmış kişilerin aranmasında, hayat kurtarmada ve yangına müdahale etmede çok önemli bilgilerdir. t Hayati Tehlike: İnsan hayatının konu olduğu bir durumda, hiçbir bilgi bir yana itilmemelidir. Bu durumda bilgi onaylanmalı ve her noktası teker teker değerlendirilmelidir. t Tehlike Durumu: Çalışmalar sırasında karşılaşı lacak tehlikelerle (tehlikeli maddeler, patlayı cılar ve zehirli gazlar) ilgili bilgiler itfaiyecilerin emniyetini etkilediği için çok önemlidir. Bunların arasında yapısal açıdan tehlikeli bilgileri bulabiliriz ve ayrıca çökme tehlikesi, düşme tehlikesi vb. yangının büyümesiyle oluşabilecek tehlikeler hakkında da bilgi alınmaya çalışılmalıdır. t Büyüme Tehlikesi: Yangının nerede büyüme tehlikesi varsa, hemen tespit edilmelidir. Yangının bir binanın üst taraflarına yayılması için üç yolu vardır. Yayılma merdiven yoluyla, dikey açı klıklardan ve dış yollardan, genellikle de pencerelerdendir. Bunların durumu ve özellikle o andaki durumu hemen anlaşılmalı ve ilk müdahale buralardan yapılmalıdır. 3.3.3 Özel Bilgi Kaynakları Yangın alanında bilgi toplarken, bu bilgiyi toplamak için orada bulunan ve yakınlarda bulunan kişilere sormak her zaman yapılan uygulamadır. Fakat yangın yerine göre çok önemli bilgiler özel bilgi kaynağından elde edilebilir. Özel bilgi kaynakları, olayı yaşamış yaralı kişiler ve olay yerine önceden gelen polis memurlarıdır. t Yaralanmış Kişiler: Yangın alanındaki yaralı kişileri yangından dolayı yaralanmış olarak kabul edebiliriz. Kısaca, bunlar bilgi kaynağı olarak çok önemlidir. Bunlar yangının durumunu, yangının başlama noktasını, başlangıçta yangına karşı yapılan mücadeleyi, yangından kaçamama durumunu bilirler. t Polis Memurları: Yangın alanına gelen polisler bilgiyi anlar ve bir dereceye kadar kavrayabilirler. Ayrıca yangın alanını daha sakin ve doğru bir şekilde değerlendirebilirler. Alana daha önceden gelen polislere hemen yaklaşılmalı ve hemen bilgi al ı nmalıd ı r. 4. TESBİT VE TAKTİK ESASLAR! Bir itfaiye olayının kısa sürede sonuçlandırılması ve başarısı uygulanacak taktiğe bağlıdır. Taktik ne kadar iyi seçilirse, kurtarma ve söndürme operasyonu da o kadar kısa süreli ve başarılı olur. 4.1 Olaya Müdahale Taktikleri Yangına müdahale taktiği olay yerindeki komutanın kararına _bağlıdır. Müdahale imkanları, su durumu, yapı cinsi, kurtarma imkanları gibi birçok faktör bir arada düşünülerek bir müdahale şekli düşünülür. Her yangın ayrı bir taktik gerektirir ve önceden hazırlanm ış hiçbir taktiğin uygulanacağı bir yangın yeri yoktur. Daha önce yaşanmış olayların tecrübe olarak kullanılması ve mantıklı bir şekilde uygulanabilmesi komutanın becerisine bağl ıdır. Yeni taktiklerin yapılması yaratıcılık ister ve işlemlerin karşılaştırılması ve olayların değerlendirilmesi ile yapılmal ıd ır. Taktik-
Servis masraflarınızı azaltın Bosch Blue Line modüler hareket dedektörleri yükünüzü hafifletir. Yanlış alarmların azalması maliyetlerinizi azaltır. • Dört dedektör modeli ile beraberinde sunduğu kamera ve ışık modülleri ev ve iş yerleri için ideal çözüm ol uşturur • İki parçalı dizaynı sayesinde kısa sürede montaj • Mükemmel fiyat/performans oranı www.boschsecurity.com/tr veya guvenliksistemleri@tr.bosch.com ' ,: @ BOSCH Yaşam için teknoloji • ~ • • ~•~:-~~ A ~ ":.,' • ~ ....-•:~-... -,. ....
ı--- ITULUMBACI ler, yangın alanındaki komutanının sorumluluğunda verilir ve takti~ler komutanın yaratıcılığıdır. Taktikler yangın alanında tespit edilir. Ancak taktiğin Şı:!kli daha önceden araştırılıp genel şekli belirlenebilir. Süreklilik gösteren durumların belirli bir şekil alması çok önemlidir. Esas durumun nasıl oluştuğuna dair bilgi toplanmalı ve daha sonra karar verilmelidir. Başka bir deyişle farklı taktiklerin olay yerine nasıl uygulayacağı iyi araştırmalıdır. Unutulmamalıdır ki; başarılı bir komutan, yeterli sayıda taktik şekli öğrenen ve bunları doğru zamanda etkili olarak kullanan kişidir. 4.2 Strateji Strateji olay yerindeki duruma göre komutan tarafından saptanır. Olaya müdahale taktikleri daha önceden bilinmemesine ve hazır taktikler bulunmamasına rağmen stratejiler önceden belirlenmelidir. Stratejinin büyük bir kısmı daha evvelden hazırlanmalı ve yangın alanı son kararların verileceği yer olmalıdır. "Nerelerden yardım alınabilir? Hangi imkanlar nerelerde var?" gibi soruların cevaplarının çok iyi bilinmesi gerekir. 4.3 Kararlılık Komutan bir karar verdikten sonra, bu kararın uygulanması o yetki alanındaki itfaiye birliklerinin gücüne bağlıdır. Karar yerindeyse gerekli sonuç daha az çaba gerektiren bir yolla alınabilir ve ekibin morali bu sonuçla yükselebilir. Eğer karar yanlışsa, birlikler üzerinde hem fiziksel, hem de ruhsal açıdan gereksiz bir sıkıntı yaratır. Sonuç olarak morali düşmüş olur ve iyi sonuçlar alınamaz. 4.3.1 Bilinmeyen Durumlar Karşısında Kararlar Yangın yerlerinde birçok bilinmeyen faktör vardır. Bu bilinmeyenleri ortadan kaldırmak için bilgi toplamaya önem verilmelidir. Uygun bilgi toplama işlemleri ile çok yararlı bilgiler toplanabilir. Ancak bilinmeyen faktör yine mutlaka vardır ve yangın yerlerinde verilecek kararlarda bilinmeyen faktörlerin tesiri mümkün olduğunca göz önünde bulundurulmalıdır. Durum belirsiz olduğu için bilgiyi toplamak için acele etmeliyiz. Bilgi zamanında toplanamıyorsa tecrübemizden yararlanmaIYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 100 16 lıyız. Eğer iyi bir karar vermek için yeterince tecrübemiz varsa, dumanın ve ateşin durumundan yangının yayılma alanı belirlenebilir. Elde edilen ön bilgilerle binanın iç bünyesi hakkında bir fikir sahibi olunabilir. Bu bilgilerin yanı sıra, binanın içinde kalmış insanların hareket ve davranışlarından, oradaki insanlar ve tehlikeli maddelerin yerleri hakkında bilgi alınabilir. Komutan o andaki durumu dış etkenler sayesinde anlamalıdır. Uygulanacak işlem, bu tehlikeli yerde yapılan varsayımlara dayanır ve işlemlerin çabuk yapılması bilgilerin çabuk algılanmasına bağlıdır. 4.3.2 Sakınma Karar laubali olmamalı ve ciddiyetsiz sözler sarf edilmemelidir. Karar verilirken ele alınan konu tekrar edilmeli ve araştırma kısa sürede yapılmalıdır. Karar vermeden önce komutan durumu anlamak için yoğun çaba göstermelidir. Yangın alanında birçok bilinmeyen faktör vardır ve . komutanın başarısı, hiçbir ufak ayrıntıyı unutmadan ve atlamadan değerlendirmesinde yatar. 4.3.3 Zamanlama İyi bir fikrin veya planın zamanlaması yoksa ve zamanında uygulanmazsa kararın sonucu iyi olamaz. Kararın etkisi, karar verildikten bir süre sonra ve itfaiyeciler bu kararı uygulamaya başladıktan sonra hissedilebilir. Kararı verirken geçen zamanı unutmamak gerekir. Komutan her gün yapılan eğitim sayesinde operasyonlar için gereken zamanı bilmelidir. Durum hakkında bir karar verirken operasyon için gereken zamanı, eğitim zamanı ile karşılaştırmalı ve daha önceden bir karara varmalıdır. 4.3.4 Yürütme Olanakları Karar veren kişi itfaiye ekibini ve diğer çalışanları mümkün olmayan müdahalelere zorlayamaz. Bir itfaiyeci zorla yangının olduğu bir kata girerse, yangın çok büyük boyutlardaysa alınan kararın uygulanması imkansız olur ve yapılsa bile sorumsuz bir karar olur. Giriş yapılırken çeşitli kademeler yerine getirilmelidir; dumanın dışarı atılması, soğutma vs gibi. İlk aşamada komutan, bu kademeleri belirlemeli ve ayrıntıları unutmamalıdır. 4.3.5 Karar Değiştirme Gereksiz yere karar değiştirilmemelidir. Sebepsiz yere karar değiştirmek itfaiye ekiplerini şaşırtır ve güvenlerini sarsar. Ancak kararın değişmesi gerekiyorsa, komutan bunu kesin olarak yapmalı ve samimiyeti hakkında itfaiye birliğini ikna etmelidir. ■ Çalışmanııı ikinci böliiıııii olan "Yaııgm Yerinde Dıırııııı Değerlendirmesi"yazısını gelecek ay okuyabilirsiniz.
iCLASS okuyucular ile daha akıllı uygulamalar... iCLASS teknolojisinin kriptografik veri saklama özelliği ile e-cüzdan, personel devam takip, biyometrik kontrol, otopark otomasyonu ve PC oturum açma gibi birçok uygulamayı geliştirmek mümkün. Üstelik iCLASS ürünleri alıştığınız proximity okuyucular ile pek çok açıdan aynı, hatta fiyat olarak bile aynı ... Ve ayrıca kendinizi güvende hissetmeniz için bir neden daha var, iCLASS bir HID ürünü! TÜRKİYE VE ORTA DOĞU DAĞITICISI: YSK 3UVENLIK TEKNOLOJiLERi AS CENGiZ TOPEL CAD. BEBEK YOLU SOK. NUMARA 7 ETİLER 34337 ISTANBUL TEL: +90 212 257 40 96 www.y3k.com.tr ESS securit .
!HABERLER AB Zehirli Kimyasalları Yasaklıyor Avrupa Parlamentosu, endüstriyel olarak doğaya karışan zehirli kimyasalların üretim ve depolanmasını denetleyen yeni yasayı kabul etti. Avrupa Birliği çapında geçerlilik kazanacak ve en geç 2018'e kadar uygulamaya geçmesi gereken yasa, şirketleri kendi ürettikleri kimyasal maddelerin toksik içeriğinden sorumlu tutuyor. Otomobillerden tekstile dek geniş bir urun yelpazesini kapsayan yasa, yıllar suren tartışmalar ve şirketlerle çevreciler arasında lobi savaşından sonra kabul edildi. Kimyasal maddelerin zehir muhtevasının kontrolü artık kamudan şirketlere geçmiş oldu. Yasaya konu olan toksik maddeler 30.000'den fazla kimyasalı kapsıyor; bunların çevreye ve insan sağlığına zararlarının eskiye göre çok daha derinlemesine tahlil edilmesi gerekecek. Yasa ile sağlığa zararlı olan kimyasalların yerini zararsız veya daha düşük alternatif maddeler alacak. Alternatif maddelerin geliştirilmesi zaman istediği için şirketlere ulusal hükümetlere yasayı yaptırımlarıyla birlikte yürürlüğe koymaları için 2018'e kadar zaman verildi. Kimi çevreciler yeni yasanın bazı kanser nedeni kimyasalları yasaklamayarak, sadece kontrol altına alınmasını önerdiği için yetersiz buluyor. Türkiye de AB üyeliği çerçevesinde toksik kimyasallarla ilgili tüm kurallara uymak zorunda. Yasaya göre, şirketler ürünlerindeki kimyasalların kayıtlarını tutacak, zararlarını değerlendirecek. Finlandiya'da kurulacak olan bir merkez de, tüm AB şirketlerinin kimyasal kullanımını denetleyecek. - ----------- Uzun Tatiller Daha Tehlikeli Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığının resmi internet sitesinde, son 9 yılda kutlanan 68 günlük Kurban Bayramı tatillerinde meydana gelen trafik kazalarına dair istatistiklere yer verildi. Buna göre, 9 gün olarak ilan edilen kurban bayramlarında meydana gelen trafik kazaları ile kazalardaki ölüm ve yaralanma sayılarının, 4-5 gün olarak kutlanan bayram tatillerine oranla ortalama iki kat arttığ ı dikkat çekti. Söz konusu döneme ait istatistiklere göre, uzun bayram tatillerinde günde ortalama 21 kişi yaşamını yitirirken, 31 kişi de yaralandı. Geçen Kurban Bayramı tatilinde meydana gelen trafik kazalarında, en son 9 gün olarak ilan edilen 2003'teki Kurban Bayramı tatili kazalarına göre, ölümlü kaza sayısında yüzde 3.6, ölü sayı s ında yüzde 4.4, yaralı sayısında ise yüzde 29 oranında azalma meydana geldi. 1998 yılından bugüne geçtiğimiz 9 yılda Kurban Bayramı tatillerinde meydana gelen trafik kazasında bin 191 kişi yaşamını yitirirken 2 bin 51 kişi yaralandı. istatistiklere göre, kazalarda meydana gelen ölüm ve yaralanma olayları , şehirler arası yollarda daha fazla. __ Silopi Lisesi, 8 Güvenlik Kamerasıyla İzleniyor Son zamanlarda Türkiye genelinde olduğu gibi Silopi İlçesi'nde de artış gösterer:ı öğrenci-öğretmen ve idareciler arasındaki şiddet olayları üzerine, Silopi Lisesi binasına kameralar yerleştirildi. Daha güvenli bir eğitim için bu sisteme geçtiklerini ifade eden okul yöneticileri, 8 kamerayla 24 saat gözetlenen okulda kameralar sayesinde şiddet olaylarında IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 100 18 büyük oranda azalma olduğunu söyledi. "Amacımız öğrencileri gözetlemek değil, onları korumak" diyen yöneticiler, okuldaki öğrencilerin de kamera sistemine olumlu baktıkların ı belirtti. Okul Aile Birliği'nin katkılarıyla okula takı lan kamera sisteminin yaklaşık 2 bin 500 dolara mal olduğu bildirildi. Otobüs Yandı TEM Otoyolu Sakarya Akyazı gişeleri yakınlarında, Ankara'dan Kırklareli'ne giden içerisinde 53 yolcu ve 3 personelin bulunduğu bir turizm şirketine ait yolcu otobüsünün bagajında patlama meydana geldi. Patlamayla birlikte yanmaya başlayan otobüsün şoförü, aracı kenara çekerek yolcuları tahliye etti. Yangın ihbarıyla olay yerine gelen Hendek ve Akyazı Belediyeleri ile Adapazarı Büyükşehir Belediyesi itfaiye ekiplerinin müdahalesine karşın otobüs, bagajdaki yolcu eşyasıyla birlikte yandı. Büyük bir şans eseri ölen ya da yaralanın olmadığı yangın sonucu TEM'in İstanbul'a gidiş yönü bir süre trafiğe kapandı. Bindikleri otobüsün yanmasıyla panik yaşayan yolcular Akyazı İlçe Jandarma Komutanlığı'na götürüldü. Jandarma otobüsün bagajındaki patlamanın nedenini araştırıyor. ----- Marmaray İlerliyor Marmaray Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi Projesi'nde 13 kilometrelik delme tünellerin açılması işlemi, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katıldığı bir törenle 21 Aralık 2006 tarihinde başladı. Demiryolları , Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürü Ahmet Arslan, 2009 yılı sonunda bitirilmesi öngörülen ve toplam 2 milyar 600 milyon dolara mal olacak projede, toplam 77 kilometrelik demiryolu hattının 14 kilometrelik bölümünün delme tünel ve tüp geçişinden, 63 kilometrelik bölümünün ise mevcut banliyö hattının 3'e çıkarılarak rehabilite edilmesinden ol uşacağını bildirdi. Toplam uzunluğu 13 kilometre olan tünellerin boğazda 1400 metre uzunluğundaki tüp tünellerle birleştirileceğini belirten Arslan, tünellerin Anadolu yakasında demiryolunun yer altına ineceği AyrılıkçeşmeÜsküdar arasında, Avrupa yakasında ise Yedikule-Sirkeci arasında açılacağını kaydetti. Arslan, tünellerin çapının 7 metre olacağını, gidiş-geliş olmak üzere Marmaray Projesi çerçevesinde toplam 20 bin 90 metrelik tünel kazısı yapılacağını, tünellerden 1 milyon 100 bin metreküp toprak ve moloz çıkarılacağını kaydetti. _
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=