E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 
BAREKS
DRAEGER SAFETY
A YANGIN
İŞÇİ SAĞLIĞI TEÇHİZATI
FETAŞ
FOKUS MÜHENDİSLİK
3M | SCOTT SAFETY

Grup I Hangarlarda Köpüklü Söndürme Sistemi

Grup I Hangarlarda Köpüklü Söndürme Sistemi

26 Eylül 2018 Çarşamba / 10:20 | YANGIN
201. Sayı (201)
128 kez okundu

SERKAN CEYLAN / Norm Teknik A.Ş. Satış ve Mühendislik Departmanı Ekip Lideri

ÖZET

Günümüzde, havacılık endüstrisinin hedeflerinden biri de çok sayıda uçuş noktası ve yolcu kapasitesine ulaşmaktır. Böylelikle, her geçen gün havayolu ile ulaşım yaygın hale
gelmektedir. Yolcu sayısındaki artış, özel havayolu şirketlerinin artmasına ve bunun sonucu olarak da büyük boyutlu uçaklar için olan servis ve bakım ihtiyaçlarını karşılamak üzere Grup I hangarların inşası artış göstermektedir.

NFPA 409 - 4.1.1’e göre, kapı yüksekliği 8.5 m’nin üzerinde olduğunda, tek yangın alanı 3716 m2 üzerinde olduğunda veya kuyruk yüksekliği 8.5 m’nin üzerinde olan uçağı barındırabilecek büyüklükte olduğunda Grup I sınıfında yer almaktadır. Grup I hangar yangın koruması için 3 seçenek mevcuttur:

• Köpüklü su baskın sistemi ile çatı koruması ve kanat alanının279 m2’nin üzerinde olduğu yerlerde ilave sistemler
• Otomatik yağmurlama sistemi ile çatı koruması ve düşük seviye düşük genleşmeli köpük sistemi
• Otomatik yağmurlama sistemi ile çatı koruması ve düşük seviye yüksek genleşmeli köpük sistemi

En uygun sistemin seçimi için tüm alternatiflerin araştırılması önemlidir. Bu bildiride yukarıda belirtilen seçenekler için tasarım kriterleri belirlenmiş ve seçeneklerin hangi durumlarda tercih edilebileceğine dair açıklamalar yapılmıştır. Sistem seçimine etki eden toplam su ihtiyacı ve köpük miktarı gibi faktörlerin yanında algılama vb. sistemlerin ilavesi ihtiyacı ile drenaj imkanları ilgili konulara da değinilmiştir.


1. GİRİŞ
Uçak hangarları, temelde uçakların bakımı için atölye olanaklarının sağlanması ve hava şartlarından dolayı korunması için inşa edilen yapılardır. Hangar ebatları ve düzenleri oldukça farklılık göstermektedir. Bazıları bir veya daha fazla farklı uçağı barındıracak şekilde tasarlanmıştır. Çoğu hangarda her bir uçağın bakımı ve onarımı gerçekleştirilmektedir. Bakım faaliyetlerinin yapıldığı ortamda; havacılık yakıtları, hidrolik sıvılar, yağlar, temizleyici çözücüler ve boyalar dahil birçok yanıcı madde yer almaktadır. Uçakların genellikle hangar yapısından daha pahalı olmaları nedeni ile hem uçaklar, hem de hangarlar için yangın söndürme sistemi dizayn edilmelidir.

Uçak hangarları sistem dizaynı NFPA 409 kriterlerine göre yapılmalıdır. NFPA409’da hangarlar yapılarına göre farklı gruplara ayrılmaktadır. Her grup için farklı söndürme sistemi tipi veya tipleri mevcuttur. En yüksek tehlike içeren hangarlar Grup I hangarlardır. Bu bildiride Grup I hangar için NFPA409’a göre tasarım kriterleri belirtilerek, adımlar halinde anlatılmaktadır.

Devamı için tıklayın


 


İlginizi çekebilir...

Yangınla Mücadele Mevzuatı ve TS EN 12845+A2 ve NFPA20 Karşılaştırması

angınla mücadele, günümüzde bina tekniğinin temel ve ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Düzenlenen yönetmelik ve standartlar ile can ve mal güvenl...
16 Ağustos 2018 Perşembe / 14:40

'Toksik İkizler' Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Yangınla mücadelede "toksik ikizler" olarak bilinen, Karbonmonoksit CO ve Hidrojen siyanür HCN birlikte, itfaiyeciyi ve yangın kazazedelerin...
15 Ağustos 2018 Çarşamba / 16:20

Atriumların Yangından Korunması

Atriumların yangından korunmasında kullanılan sistemlerin değerlendirildiği bu çalışmada; mevcut koruma sistemine ek olarak düşük basınçlı su sisi si...
15 Ağustos 2018 Çarşamba / 16:07