E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 
REFLEKS YANGIN
FORM GROUP

Yaya Yürüme Yollarında Acil Durum Çıkışlarının Genişliklerinin Belirlenmesi

Yaya Yürüme Yollarında Acil Durum Çıkışlarının Genişliklerinin Belirlenmesi

14 Şubat 2018 Çarşamba / 11:49 | YANGIN
196. Sayı (196)
383 kez okundu

SHUAI WANGa, HAO YUEa,*, BINYA ZHANGa, JUAN LIb

ÖZET

Yayaların tahliyesindeki emniyeti geliştirmek ve yayaların yürüdükleri yollarda acil durum çıkışlarının kullanım etkinliğini artırmak için bu yazıda acil durum çıkışlarının genişliğini hesaplama metodu sunulmuştur. Çıkış genişliğinin düzenlenmesini etkileyen etmenler yayaların tahliyesi, yaya geçitleri çıkışlarının kapasitesi ve yaya çıkışı seçimi stratejisinden analiz edilmiştir. Çalışmalardan, çıkış genişliğinin düzenlenmesinin geçiş çıkışının kapasitesine, çıkış seçimi stratejisine ve yürüme yollarındaki yayaların başlangıçtaki toplam adedine ve kümelenme derecelerine bağlı olduğu görülmüştür. Ayrıca geçiş çıkışlarının toplam kapasitesinin, çıkışların sabit toplam bir genişliği olduğu şartlarda çıkış adetlerinin artmasıyla düştüğü bulunmuştur. Çıkışın belirlenmesi prosedürü, adet, yer ve yaya yolundaki her çıkışın eninin hesaplanması için bir örnek vasıtasıyla sunulmuştur.

1. GİRİŞ

Şehir nüfusunun ve büyüklüğünün hızlı artması, yayaların büyük ölçekli toplanma ve seyahat faaliyetleri giderek daha da sıklaşmaktadır. Şehirde oturanların seyahat ve grup faaliyetleri taleplerini karşılamak için, binaların ölçüleri ve nakliye merkezleri, stadyumlar, alışveriş merkezleri, eğlence merkezleri, gibi yayaların yürüyüş yolları artmıştır. Yayaların yürüyüş yolları kent sakinlerinin yaşamları ve çalışmalarında önem oluşturan altyapının yollarıyla ilgilidir. Büyük ölçekli binalar, karmaşık mekânsal yerleştirme ve yüksek yaya yoğunluğu nedeniyle yayaların yürüme yollarında acil durum tahliyesini organize etmek oldukça zordur. Yaya yürüme yollarında acil durum çıkışlarının düzenlenmesinin yaya yoğunluğunun oluşması, tahliye süresi ve normal veya bir acil durum sürecindeki hareket mesafeleri üzerine önemli etkisi vardır. Acil durum çıkışının makul bir düzenlenmesi, özellikle acil durum çıkışının genişliği, tahliye zamanının azaltmak ve yayaların izdihamını önleyecek en iyi yaya tahliye güzergâhının sağlanmasına katkı yapacak bu de acil durum çıkışının ve tahliye güvenliğinin kullanım etkinliğini artıracaktır. Makul olmayan bir planlama büyük ihtimalle tahliye alanı veya yollarının daha düşük ölçekte kullanılmasına, daha uzun bir tahliye süresine veya mesafesine, aşırı yaya yoğunluğuna ve bundan tetiklenen izdiham-ezilmeye neden olacaktır. Tahliye süresini kısaltmak, yayaların sıkışmasını azaltmak ve güvenli, hızlı ve etkin bir yaya tahliyesi için yayaların yürüme yolları içinde, olası güvenlik tehlikelerini ortadan kaldırmanın dışında, makul ölçülerde hesaplanmış sağlamaya ihtiyaç vardır.

Devamı için: http://www.yanginguvenlik.com.tr/edergi/5/196/56/


 

İlginizi çekebilir...

Binaların ve Yapıların Yangınlardan Pasif Korunması İçin Malzeme Çözümleri ve Bunların Performans Testleri

Binalarda ve inşaat mühendisliği yapılarında, gerek aktif gerekse pasif yangın koruması kullanılmıştır....
10 Mayıs 2018 Perşembe / 14:24

Sürdürülebilir Binaların Çatı ve Cephelerinde Oluşan Yangın Risklerinin Analizi

18. yüzyıl sonlarında Sanayi Devrimi ile başlayan endüstrileşme hareketi, yenilenemeyen fosil enerji kaynaklarının hızla tüketilmesini de beraberinde ...
10 Mayıs 2018 Perşembe / 13:40

ICAO ve Havaalanı Yangın Ekipleri 2

Yangın ve Güvenlik dergisinin 195. sayısında bulunan '˜ICAO ve Havaalanı Yangın Ekipleri-1' başlıklı makalede, kısaca ICAO (International Civi...
26 Mart 2018 Pazartesi / 17:17