E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 
BTS YANGIN
ALP POMPA / ETNA
TYCO
BOSCH
3M | SCOTT SAFETY
ARI YANGIN KORUNUM SİSTEMLERİ
TESAR TESİSAT ÇÖZÜMLERİ

Bir Şehir Tünelinde Noktasal Duman Kontrolünde Duman Perdesi Yerleşiminin Etkisi

Bir Şehir Tünelinde Noktasal Duman Kontrolünde Duman Perdesi Yerleşiminin Etkisi

14 Şubat 2018 Çarşamba / 11:29 | YANGIN
196. Sayı (196)

ÖZET

Etkin şekilde kontrol altına alınmadığında duman bir tünel yangınında insanlar için ciddi tehdit arz edebilir. Bu çalışmada FDS 5.5 kullanarak bir şehir tünelinde duman perdesi yerleşiminin noktasal egzoz sistemi üzerindeki etkisini incelemek amacıyla sayısal simülasyon gerçekleştirilmiştir. Farklı damper yerleşimleri ile altı farklı yangın senaryosu simülasyonu yapılmış olup duman perdesi akış hızı, görüş seviyesi ve tüneldeki sıcaklık dağılımı şeklindeki simülasyon sonuçları farklı yangın vakalarını incelemek amacıyla analiz edilmiştir. Bu bulgular temelinde duman perdesi alanının 3 m²’den fazla olduğu durumlarda duman perdesinin yangın duman kontrolü üzerinde çok az etkisi olduğu ancak diğer yandan duman perdesi sayısı ve perdeler arası boşluk seviyesinin bu tüneldeki noktasal egzoz sisteminin duman kontrolü üzerinde çok daha fazla etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.

1. GIRIŞ

Dağlık bölgeler içerisinden, su yolları üzerinden erişim güzergahları oluşturmak ya da çevresel zorlukların üstesinden gelmek amacıyla giderek daha fazla sayıda kara yolu tüneli inşa edilmektedir. Geçtiğimiz yıllarda tünel yangınlarında görülen ciddi artış sebebiyle kara yolu tünellerinde yangın güvenliğine yönelik global ilgi yoğunlaşmıştır. Tünel yangınlarında, dumanın etkin şekilde kontrol edilmemesi durumunda Mont Blanc tüneli yangınında olduğu gibi ciddi seviyede ölümlere yol açabilmektedir. Temel olarak iki farklı duman kontrol sistemi mevcuttur; boyuna ve enine. Duman kontrolüne yönelik boyuna havalandırma, tek yönlü operasyona sahip ve sıkışık olmayan kara yolu tünelleri için ideal olmaktadır. Havalandırma akışı trafik akış yönünde olmaktadır ve yangının ilerisinde olan trafik tünelden çıkacaktır ve yangının arkasında olan trafik ise temiz havada kalacaktır. Boyuna duman kontrolü için ‘kritik hız’ kavramı kullanılmakta olup, bu parametre dumanın arkada katmanlaşmasını ortadan kaldırabilecek ve dumanın aşağı akış yönünde hareket etmesini sağlayacak olan havalandırma hızı değerini temsil etmektedir. Bu değer, boyuna havalandırma sistemlerinin tasarımı anlamında temel kriterlerden bir tanesi haline gelmiş olup bu konuda pek çok araştırıma gerçekleştirilmiştir.

Devamı için. http://www.yanginguvenlik.com.tr/edergi/5/196/38/


 


İlginizi çekebilir...

Temiz Gazlı Söndürme Sistemleri Üzerime Genel Bakış

Bu yazının amacı EN 15004 (ISO14520: 2006 sürümünün revize edilmiş halidir) seri standardında yer alan, "Sabit Yangınla Mücadele Sistemleri-Gaz Püskür...
19 Ekim 2018 Cuma / 09:35

Grup I Hangarlarda Köpüklü Söndürme Sistemi

Uçak hangarları, temelde uçakların bakımı için atölye olanaklarının sağlanması ve hava şartlarından dolayı korunması için inşa edilen yapılardır. Hang...
26 Eylül 2018 Çarşamba / 10:20

Yangınla Mücadele Mevzuatı ve TS EN 12845+A2 ve NFPA20 Karşılaştırması

angınla mücadele, günümüzde bina tekniğinin temel ve ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Düzenlenen yönetmelik ve standartlar ile can ve mal güvenl...
16 Ağustos 2018 Perşembe / 14:40