E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 

Bir Şehir Tünelinde Noktasal Duman Kontrolünde Duman Perdesi Yerleşiminin Etkisi

Bir Şehir Tünelinde Noktasal Duman Kontrolünde Duman Perdesi Yerleşiminin Etkisi

14 Şubat 2018 Çarşamba | YANGIN
196. Sayı (Ocak-Şubat 2018)
713 kez okundu

ÖZET

Etkin şekilde kontrol altına alınmadığında duman bir tünel yangınında insanlar için ciddi tehdit arz edebilir. Bu çalışmada FDS 5.5 kullanarak bir şehir tünelinde duman perdesi yerleşiminin noktasal egzoz sistemi üzerindeki etkisini incelemek amacıyla sayısal simülasyon gerçekleştirilmiştir. Farklı damper yerleşimleri ile altı farklı yangın senaryosu simülasyonu yapılmış olup duman perdesi akış hızı, görüş seviyesi ve tüneldeki sıcaklık dağılımı şeklindeki simülasyon sonuçları farklı yangın vakalarını incelemek amacıyla analiz edilmiştir. Bu bulgular temelinde duman perdesi alanının 3 m²’den fazla olduğu durumlarda duman perdesinin yangın duman kontrolü üzerinde çok az etkisi olduğu ancak diğer yandan duman perdesi sayısı ve perdeler arası boşluk seviyesinin bu tüneldeki noktasal egzoz sisteminin duman kontrolü üzerinde çok daha fazla etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.

1. GIRIŞ

Dağlık bölgeler içerisinden, su yolları üzerinden erişim güzergahları oluşturmak ya da çevresel zorlukların üstesinden gelmek amacıyla giderek daha fazla sayıda kara yolu tüneli inşa edilmektedir. Geçtiğimiz yıllarda tünel yangınlarında görülen ciddi artış sebebiyle kara yolu tünellerinde yangın güvenliğine yönelik global ilgi yoğunlaşmıştır. Tünel yangınlarında, dumanın etkin şekilde kontrol edilmemesi durumunda Mont Blanc tüneli yangınında olduğu gibi ciddi seviyede ölümlere yol açabilmektedir. Temel olarak iki farklı duman kontrol sistemi mevcuttur; boyuna ve enine. Duman kontrolüne yönelik boyuna havalandırma, tek yönlü operasyona sahip ve sıkışık olmayan kara yolu tünelleri için ideal olmaktadır. Havalandırma akışı trafik akış yönünde olmaktadır ve yangının ilerisinde olan trafik tünelden çıkacaktır ve yangının arkasında olan trafik ise temiz havada kalacaktır. Boyuna duman kontrolü için ‘kritik hız’ kavramı kullanılmakta olup, bu parametre dumanın arkada katmanlaşmasını ortadan kaldırabilecek ve dumanın aşağı akış yönünde hareket etmesini sağlayacak olan havalandırma hızı değerini temsil etmektedir. Bu değer, boyuna havalandırma sistemlerinin tasarımı anlamında temel kriterlerden bir tanesi haline gelmiş olup bu konuda pek çok araştırıma gerçekleştirilmiştir.

Devamı için. http://www.yanginguvenlik.com.tr/edergi/5/196/38/


 


İlginizi çekebilir...

Sismik Halat Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

Sismik halat uygulamaları, günümüzde yapısal olmayan elektromekanik bileşenlerin sismik yüklere karşı korunmasında yaygın bir şekilde kullanılıyor....
19 Eylül 2019 Perşembe

Tünellerde Yangın Algılama Sistemi Uygulaması

Son yıllarda elektronik ve haberleşme sistemlerinde gördüğümüz yeni teknolojilerin yansımaları yangın algılama sistemlerinde de yeni teknolojilerin ku...
8 Ağustos 2019 Perşembe

Uçak Hangarlarındaki Yüksek Genleşme Köpük Söndürme Sistemi

Tüm dünyada havacılık endüstrisinin gelişimine paralel olarak artan özel ve kurumsal uçak sayıları, bu uçakların bakımlarının yapıldığı, görevleri dış...
8 Ağustos 2019 Perşembe

 

  • Boat Builder Türkiye
  • Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi
  • Doğalgaz Dergisi
  • Enerji ve Çevre Dünyası
  • Su ve Çevre Teknolojileri Dergisi
  • Tersane Dergisi
  • Tesisat Dergisi
  • Yalıtım Dergisi
  • YeşilBina Dergisi
  • Klima ve Soğutma Rehberi
  • Yangın ve Güvenlik Rehberi
  • Yalıtım Sektörü Kataloğu
  • Su ve Çevre Sektörü Kataloğu

©2019 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir.