E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 
FORM GROUP
REFLEKS YANGIN

Bir Şehir Tünelinde Noktasal Duman Kontrolünde Duman Perdesi Yerleşiminin Etkisi

Bir Şehir Tünelinde Noktasal Duman Kontrolünde Duman Perdesi Yerleşiminin Etkisi

14 Şubat 2018 Çarşamba / 11:29 | YANGIN
196. Sayı (196)
309 kez okundu

ÖZET

Etkin şekilde kontrol altına alınmadığında duman bir tünel yangınında insanlar için ciddi tehdit arz edebilir. Bu çalışmada FDS 5.5 kullanarak bir şehir tünelinde duman perdesi yerleşiminin noktasal egzoz sistemi üzerindeki etkisini incelemek amacıyla sayısal simülasyon gerçekleştirilmiştir. Farklı damper yerleşimleri ile altı farklı yangın senaryosu simülasyonu yapılmış olup duman perdesi akış hızı, görüş seviyesi ve tüneldeki sıcaklık dağılımı şeklindeki simülasyon sonuçları farklı yangın vakalarını incelemek amacıyla analiz edilmiştir. Bu bulgular temelinde duman perdesi alanının 3 m²’den fazla olduğu durumlarda duman perdesinin yangın duman kontrolü üzerinde çok az etkisi olduğu ancak diğer yandan duman perdesi sayısı ve perdeler arası boşluk seviyesinin bu tüneldeki noktasal egzoz sisteminin duman kontrolü üzerinde çok daha fazla etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.

1. GIRIŞ

Dağlık bölgeler içerisinden, su yolları üzerinden erişim güzergahları oluşturmak ya da çevresel zorlukların üstesinden gelmek amacıyla giderek daha fazla sayıda kara yolu tüneli inşa edilmektedir. Geçtiğimiz yıllarda tünel yangınlarında görülen ciddi artış sebebiyle kara yolu tünellerinde yangın güvenliğine yönelik global ilgi yoğunlaşmıştır. Tünel yangınlarında, dumanın etkin şekilde kontrol edilmemesi durumunda Mont Blanc tüneli yangınında olduğu gibi ciddi seviyede ölümlere yol açabilmektedir. Temel olarak iki farklı duman kontrol sistemi mevcuttur; boyuna ve enine. Duman kontrolüne yönelik boyuna havalandırma, tek yönlü operasyona sahip ve sıkışık olmayan kara yolu tünelleri için ideal olmaktadır. Havalandırma akışı trafik akış yönünde olmaktadır ve yangının ilerisinde olan trafik tünelden çıkacaktır ve yangının arkasında olan trafik ise temiz havada kalacaktır. Boyuna duman kontrolü için ‘kritik hız’ kavramı kullanılmakta olup, bu parametre dumanın arkada katmanlaşmasını ortadan kaldırabilecek ve dumanın aşağı akış yönünde hareket etmesini sağlayacak olan havalandırma hızı değerini temsil etmektedir. Bu değer, boyuna havalandırma sistemlerinin tasarımı anlamında temel kriterlerden bir tanesi haline gelmiş olup bu konuda pek çok araştırıma gerçekleştirilmiştir.

Devamı için. http://www.yanginguvenlik.com.tr/edergi/5/196/38/


 

İlginizi çekebilir...

Binaların ve Yapıların Yangınlardan Pasif Korunması İçin Malzeme Çözümleri ve Bunların Performans Testleri

Binalarda ve inşaat mühendisliği yapılarında, gerek aktif gerekse pasif yangın koruması kullanılmıştır....
10 Mayıs 2018 Perşembe / 14:24

Sürdürülebilir Binaların Çatı ve Cephelerinde Oluşan Yangın Risklerinin Analizi

18. yüzyıl sonlarında Sanayi Devrimi ile başlayan endüstrileşme hareketi, yenilenemeyen fosil enerji kaynaklarının hızla tüketilmesini de beraberinde ...
10 Mayıs 2018 Perşembe / 13:40

ICAO ve Havaalanı Yangın Ekipleri 2

Yangın ve Güvenlik dergisinin 195. sayısında bulunan '˜ICAO ve Havaalanı Yangın Ekipleri-1' başlıklı makalede, kısaca ICAO (International Civi...
26 Mart 2018 Pazartesi / 17:17