Metro İnşaatları İçin Yangın Güvenlik Düzenlemesi

21 Nisan 2017 Cuma / 11:38 | YANGIN | Yorumlar

Bu makalede, Rusya’daki ilgili mevzuat dokümanlarında belirtilen temel tünel yangın güvenliği gereklilikleri değerlendirilmiştir. Bu gereklilikler duman çıkartma sistemleri, tahliye dolaşımı, inşaat malzemeleri yangın sınıflandırması, konstrüksiyonların yangın direnci ve kuralların setindeki diğer noktalar ile ilgilidir. Raporda, bazı noktaların yeniden dikkate alınması ve bunların mevcut kurallar ve yangın güvenliği alanındaki yeni bilimsel ve teknik gelişmeler ışığında düzeltilmesi gerektiği de belirtilmiştir. Araştırmacılar bu konu ile ilgili problemlerin çözümüne yönelik önerilerde bulunmuşlardır. Araştırmacıların çıkarımları metropolitan demiryolları için yangın güvenliği sağlamaya yönelik araştırma sonuçlarına dayanmaktadır.

GIRIŞ

Günümüzde metropolitan demiryolları kentlerde bulunan en hızlı ve en pratik toplu taşıma aracı olarak ortaya çıkmaktadır ve bunların arasında metrolar en popüler olanlarıdır. Örneğin en yoğun saatlerde Moskova metrosundaki toplam yolcu yoğunluğu 1 vagon metrekaresi başına 7,7 kişi olmaktadır. Bu rakam, standardın neredeyse iki katıdır. İstatistikler yangınların %50’sinin metropolitan demiryollarının yer altı konstrüksiyonlarında meydana geldiğini göstermektedir. Her 5 kilometrelik metro hattı için senede ortalama bir yangın meydana gelmektedir. Bu sebeple metropolitan demiryollarının problemsiz şekilde işleyebilmesi ve etkin şekilde korunabilmesi büyük önem taşımaktadır. Ilk olarak, insanların güvenliğinin sağlaması önemlidir. İkinci olarak, etkin yangın güvenliği maddi hasarların da önüne geçmektedir.

Bu hedeflere anlamında en önemli faktörlerden bir tanesi ise bütün yangın güvenlik kurallarına eksiksiz uyulmasıdır. Metropolitan demiryollarında daha yüksek yangın tehlikesi temel olarak çok fazla sayıda teknik cihaz, yüksek kurulu elektrik gücü, yüksek hava değişim hızı, ciddi miktarda yanıcı madde kullanılması ve bulunması, yer altı obje lokasyonu ve yüksek sayıda yolcu olmasından kaynaklanmaktadır. Metropolitan demiryollarının yeraltı yapılarındaki, demir yolu araçlarındaki ve tünellerdeki yangınlar hızlı yangın yayılımı, yer altı konstrüksiyonlarında ve vagonlarındaki yüksek sıcaklık artış hızları, toksik duman emisyonları, ve yük taşıyıcı çerçevelerin hasar görmesi ile karakterizedir. Yangının olası sonuçları arasında ise Metropolitan ulaştırma hattının devre dışı kalması, ciddi miktarda maddi hasar ve ciddi oranda yaşam kaybı vardır. Bütün bu özellikler Metropolitan demiryollarında yangın güvenliği seviyesinin arttırılmasının ne kadar önemli olduğunu işaret etmektedir. Buna ilave olarak, yangın güvenlik gerekliliklerinin belirlenmesi ülkenin dünya ekonomisine entegrasyonunu sağlama anlamında faydalı olabilecektir.

2. TEORI VE DENEY

Metropolitan demiryollarında yangın güvenlik seviyesini arttırma problemini çözmenin en temel yollarından bir tanesi Metropolitan konstrüksiyonların yangın güvenlik kural ve standartlarının iyileştirilmesidir. İnşaat sektörünün temel segmentlerine kanuni düzenleme getirme anlamında özel bir kanunlar kümesi oluşturulmalıdır. Bu tür düzenlemeler kamu çıkarlarının korunmasının sağlanması anlamında gereklidir.

Makalenin Devamı İçin: http://www.yanginguvenlik.com.tr/edergi/5/190/index.html#56